Zilele trecute, unul din membrii SRSP (Societatea Romana de Stiinte Politice), prof. univ. Robert Reisz de la Universitatea de Vest din Timisoara, a propus spre discutie urmatorul text privind filosofia de educatie in Romania. Aceasta in contextul discutiei privind reforma invatamantului.
Va propun textul spre lectura si spre discutie. Ce parere aveti la adresa pozitiei d-nului Reisz?
* * *
Manifest împotriva genialităţii
Învăţământul preuniversitar romanesc trăieşte într-o romantică preamărire a genialităţii. Calitatea este confundată cu excepţionalitatea si genialitatea este singura care contează. Nu întâmplător, discuţiile despre calitatea învăţământului românesc ajung adesea să folosească numărul mai mare sau mai mic de olimpici ca argument. Nu întâmplător, multe dintre manualele de liceu folosesc un limbaj fals academic, pretenţios si neclar. Si iarăşi, nu întâmplător, tema “elevilor supradotaţi” este privită în mass-media ca fiind o problemă mai importantă decât abandonul şcolar.
Genialitatea, aici discutată, este clar cantonată în imaginarul romantic al unui creator vag paranoid şi asocial. Modelul este desigur imaginea lui Eminescu, geniul prin excelenţă al manualelor şcolare romaneşti, poate chiar al întregii educaţii preuniversitare din România. Nu are cu adevărat nici o importanţă cum era omul Eminescu, nu despre aceasta este vorba aici, şi nici despre meritele sau defectele lui. Este însă vorba despre imaginea dezirabilului comportamental pe care şcoala românească îl promovează construind pe acest model mitologizat.
Astfel, tot ce nu este excepţional nu este meritoriu. Şcoala românească visează să producă „mari gânditori, oameni de ştiinţa si de artă” dar este total inaptă si chiar dezinteresată să producă cetăţeni, in sensul complet, democratic şi social al termenului.
Mai mult, genialitatea promovată de şcoala românească este desigur, neadaptată vremilor mereu vitrege. Geniul trebuie să caute adevărurile în singurătate, fruntea lui să scruteze absolutul.
Şi inadaptarea aceasta este considerată ca fiind bună. Ea aduce cu sine un dispreţ pentru instituţiile democratice, inerent mediocre si imperfecte, dispreţ bazat de asemenea pe genialitate. Anume pe însăşi posibilitatea ei. Pentru că existenţa genialităţii este posibilitatea creaţiei perfecte, si prin corolar posibilitatea ordinii sociale perfecte. Omologul genialităţii este utopia. Cel al democraţiei este mediocritatea. Daca geniile există, aşa cum ne învaţă şcoala, ele trebuie sa conducă lumea. Nevoia unui conducător carismatic este strâns legată de acelaşi model de genialitate. Singura concesie care se face este că pot exista si genii rele. Astfel, întreaga glorioasă istorie devine o paradă a geniilor.
Mitologia geniului promovată în şcoală este în multe feluri dăunătoare. In primul rând pentru marea majoritate a elevilor care desigur nu se pot regăsi în această imagine. Faptul ca sunt persoane echilibrate, bine integrate social, cu gusturi, interese si realizări şcolare medii, este insuficient valorizat. Pentru orice societate democratică aceşti oameni sunt principala valoare şi resursă. Ei sunt societatea si pentru ei există statul. Pentru ei trebuie această ţară să fie un loc mai bun şi ei sunt cei ce trebuie să o conducă.
Dar mitul genialităţii îi loveşte si pe cei care se regăsesc în el şi se adecvează într-un fel de profeţie auto-împlinită unei imagini de persoană singuratică, neapreciată de societate, în pofida marilor ei calităţi. Rămâne desigur posteritatea să îi recunoască, sau vreo revoluţie să îi aducă în poziţia de putere pe care o merită. Căci trăim într-o lumea a micimilor, a jumătăţilor de măsura şi a mediocrităţii de care numai ei ne pot mântui.
O altă consecinţă nefastă a acestui tip de educaţie este şi profesionalizarea întârziată a meseriilor. Profesionalizarea modernă a dezvoltat un sistem de rezolvare al problemelor bazat pe abordări algoritmice, pe protocoale de paşi bine definiţi si demersuri structurate precum şi pe o etică profesională a corectei aplicări. Profesionalizarea implică în mare măsură predictibilitate, atât a acţiunilor care trebuie întreprinse cât şi a rezultatelor. Valorizarea excepţionalismului este în acelaşi timp o desconsiderare a profesionalizării. La noi, un bun instalator, un bun medic sau un bun avocat nu este o persoană care cunoaşte paşii algoritmici pentru rezolvarea unei probleme, ci este un ingenios, capabil de euristici complexe, un geniu al meseriei lui. Ca atare succesul unui demers nu mai este previzibil, probleme simple nu îşi găsesc rezolvări simple. În fine, nu mai există nici o diferenţă între o problemă simplă şi una complicată, pentru că rezolvările trebuie mereu re-inventate, ingeniozitatea trebuie mereu pusă la încercare.
Şi totuşi, ce e de făcut? Şcoala trebuie să reabiliteze normalitatea, să valorizeze media, lucrul bine făcut, si nu excepţionalismul. Nu cer să se schimbe mentalităţile înainte de a se schimba formele, căci aşa ceva este imposibil, cer tocmai să se schimbe formele, ceea ce se poate face prin transformări ale cadrelor curriculare si ale pregătirii pedagogice astfel încât acest păgubos cult al excepţionalismului si al genialităţii sa dispară din sălile de clasa. Nu cer să se predea un anume poet sau să nu se predea un altul, să se prezinte sau nu contribuţia istorică a unui domnitor sau a altuia. Ceea ce cer este ca abordarea critică să prevaleze asupra mitologizării, contextualizarea social-istorică să nu lipsească si umanizarea personajelor manualelor noastre să elimine cultul geniilor şi al eroilor.
Este uşor si inutil să pretindem că apărăm normalitatea de atacul unei pretinse sub-normalităţi, ceea ce este important si mult mai greu este să o apărăm de atacul supra-normalităţii.
Prof. univ. dr. Robert D. Reisz
ABCul politic, cu Ernu și Rogozanu
Acum 3 ore
43 comentarii:
genial :)
poate ar merge totusi niste exemple, "asa da / asa nu" - nu stiu ce mai e prin manualele scolare si ce se cere la ore. mai stiu doar ca "pe vremea mea" eram pusi sa invatam prosteste comentarii pe de rost. mai e asa?
Pai da, chit ca titlul e tras de par din motive de marketing, textul in sine nu e tocmai o aberatie. Si-ti spun si de ce: genialitatile nu numai ca n-au nevoie de tratament special ca sa se descurce pe propriile picioare, dar ca un profesor sa pretinda ca ii acorda sprijin unui elev genial, trebuie sa fie el insusi genial, ceea ce e clar cam in jurul carei probabilitati se-nvarte. Povesteam la un moment dat cu un profesor de grafica pe tema asta si-mi zicea despre un elev de-al lui, realmente sarit peste limitele de sus: “Cel mai bun lucru pe care pot sa-l fac e sa-l las in pace.” Cam despre treaba asta povestim, genialitatea e prin definitie scapata de sub control, cine-si inchipuie ca poate s-o gestioneze organizat, sa tot fie sanatos, da’ e cu vaca. Pe de alta parte, povestea asta cu ridicatul genialitatii in slavi in scoli reprezinta o sursa crunta de frustrare pentru 99,(9)% din elevi/studenti – asa se explica de ce in tara asta te-mpiedici de replici echivalente cu “Nu se poate.” pe fiecare centimetru patrat. Daca admir ceva la americani, apoi asta e: faptul ca scot ce-i mai bun din om. Pentru ei nu exista indivizi buni de aruncat la gunoi pentru ca nu bat recorduri. Un publicitar de Londra identifica diferenta dintre mentalitatea sistemului educational din UK si cea din US cam asa: in UK se analizeaza la ce esti bun si la ce esti mai putin bun si se trage de tine pe felia pe care nu esti bun; in US se analizeaza la ce esti bun si la ce nu esti bun si se trage de tine pe felia pe care ai apucaturi sanatoase, in sensul de-a-ti utiliza intreg potentialul. La noi e si mai rau decat in UK, nu numai ca se trage de tine pe felia pe care nu esti in apele tale, dar se vrea sa fii musai geniu sau nu contezi. Imi amintesc din scoala cum ne luau profesorii deoparte pe olimpici pentru “pregatiri suplimentare” si restul colegilor beneficiau cu generozitate de amplificarea sentimentului ca ei nu-s facuti pentru X domeniu si deci nu mai are nici un sens sa… nimic in legatura cu subiectul. Ca un bonus, genialii aia foarte putini beneficiaza si de repulsie amplificata din partea restului lumii, ca in cazul oricarei impartiri brutale in clase. O alta gaura in coerenta “grijii speciale” pentru genii este tendinta de-ai tine ocupati peste masura. Dupa ce ca oricum oamenii aia au o preocupare soatza cu mania pentru domeniile in care exceleaza, mai vine si profesoru’ sa le acapareze putinul timp pe care poate l-ar petrece printre muritorii de rand. Si uite-asa, genialii care din bun capat comunica prost cu lumea pentru ca nu stiu sa traduca din romana in romana ca de la geniu la pamantean, se pomenesc si mai atrofiati in ale muncii in echipa – doar cu cine dracu’ sa faca echipa? Lotul National Al Geniilor? Come oooon, cati pot sa fie? Asa ca intrebarea aia cu “De ce nu au loc olimpicii romani in posturi-cheie?” are un raspuns simplu: pentru ca nu-i suporta nici dracu’, daca asa au fost formati, as complete freaks. Stii, nici macar chestia aia cu divide et impera nu merge daca diviziunea se face in doua halci din care una masoara 99,(9)%. :)
Cineva trebuia sa ridice aceasta problema, a filosfiei sistemului de educatie. Era necesara o incursiune mitologia exceptionalitatii!
Eu sunt unul care valorizez mult componenta sociala a rolului acestui sistem, cred ca scoala trebuie sa produca, inainte de toate, social si fiinte sociale si pentru asta trebuie incurajata formarea de abilitati de conexiune ale indivizilor cu societatea, cu realitatea lumii in care traim. O astfel de viziune nu se adreseaza "mediei" si "mediocritatii" ci "majoritatii", "masei", daca vreti (desi termenul e perimat). Privit si din sens statistic, ridici mai mult media unei variabile normale marind putin valoarea grupului majoritar decat marind, chiar foarte mult, doar o minoritate cu o pondere foarte redusa... Pentru ca, oricat ne-am mandri cu geniile si exceptiile pozitive, evaluarea performanţei sistemului educational se face la nivelul intregilor generatii, nu doar a unor grupuri minuscule.
De acord, trebuie desprinsa o linie in cadrul sistemului care sa se ocupe de cei supradotati. Asa cum trebuie desprinsa o linie care sa se ocupe de cei subdotati. 100 de olimpici nu vor spala rusinea a 50 de retardati tinuti in conditii proaste si care, practic, sunt mai degraba izolati decat apropiati de noi, cei "normali"! Dar aceste ramuri nu pot imprima o filosofie trunchiului principal, chiar daca au propria lor viziune. Politicile educationale trebui sa trateze aceasta problematica a exceptionalitatii dual, la ambele extreme, dar ca un capitol secundar (fara a se minimaliza sensul si rolul acesteia), un subsidiar a ceea ce s-ar chema viziunea/perspectiva/filosofia educationala.
Draga Dragnir, (P…a mea,ce-o fi si asta numai D-zeu stie!)
Normalitatea se naste cu echilibrul, rinduiala si buna masura!In Romania se vorbeste mult,se dezbate, cu-adevarat, foarte putin si rezultatul, de fiecare data sau de cele mai multe ori, este aberatia.(Se poate extrapola in majoritatea cotloanelor societatii fie institutionalizate fie non).Cred ca suntem tara cu cea mai mare inflatie de doctori in stiinte si generali in rezerva.
Mi-aduc aminte de intalnirea dintre doi veterani din cel de-al doilea razboi mondial,doi piloti combatanti direct.Dupa saizeci de ani, americanul,pensionar ca si romanul, era colonel (former).Romanul ajunsese general (in rez).Este greu de gasit normalitatea intr-o tara venita din era “genialului conducator” si-a sinistrei sale “dr.academician, om de renume mondial” si peste granitele lumii.S-au deschis larg,urias de larg, portile derizoriului si spatiul competentei (ceva normal, “omul potrivit la locul potrivit” spune o veche intelepciune) a fost asfixiat!. Si nu cred in ruptul capului ca asta este intamplator.Si cam asta-i respectul de astazi pentru normalitate.Este o pulaimarie de tot cacatul in invatamintul romanesc.Am vazut la televizor prezentate manuale de geometrie in care unghiurile sau triunghiurile sunt nominalizate cu sintagme de partide :PSD,PNL,PDL.S-a dus dracu’ normalul ABC,DEF , MNO, sau segmentul AO’.La chinezi, fara vorbe multe pac: cintzi zetzi la cur(suturi, din invatamint).Pentru oricine, cred ca asta evidentiaza zeflemeaua “zmechereasaca” a autorilor acestor manuale.Astia s-au pisat pe ea de normalitate si au distribuit “pisatul” lor “tineretului studios”. Si pe tineri ii doare fix in p…a (dupa sex) .In concluzie, vorba replicii argheziene: “n-avem nemti”!Si-n afara de asta parca au fost taiate “radacinile” normalitatii.N-avem repere zdravene.In schimb avem doctori si masteri in stiinte la greu, ca de, da bine in fatza Justitiei lui peste prajit, general in rezerva dr.in drept Voicu Cat. Si n-am vazut pina acum pe-acei dr.normali sau academicieni normali sa bage betze in roatele acestei masinarii infecte de spoit “notorietati” de tinichea care acced la privilegii de tot felul!...Pai ce normalitate sa fie in tara in care s-au eliberat pina si “Diplome de Revolutionar” (ma refer chiar si la Margareta eroaia “revolutiei”)…Asta este ceva normal?...Pesimismul meu il las deoparte, trebuie sa sper ca schimbarea poate veni din partea acelor competente care nu se risipesc numai in dizertatii.Ca nu-i asa: “ Nu va propovaduiesc munca ci lupta….nu…pacea ci izbanda….!(Cu alte cuvinte cam tot aceste idei le-a exprimat si Basescu si-a fost luat in bardaca de “superinteligentii” neamului).Adica, metafora a fost, de ce nu tehnicieni, maistri, sculeri si tinichigii? Ca la “filozofi” este buluceal mare!...
Sa fii iubit Turambarule,
Itzic
@Itzicbaseanu
(Cu alte cuvinte cam tot aceste idei le-a exprimat si Basescu si-a fost luat in bardaca de “superinteligentii” neamului).Adica, metafora a fost, de ce nu tehnicieni, maistri, sculeri si tinichigii?
Mmmmmmmnu, deloc nu seamana povestile, una e sa propovaduiesti normalitatea in oooooooooooorice domeniu de pregatire, inclusiv in domeniile aflate in subordinea scolilor vocationale, si total alta ciorba e sa insinuezi ca avem prea multi intelectuali.
@Anca,
Nu e chiar asa... Basescu a contrapus intelectualilor tinichigii si ospatari, ori nici unii si nici altii nu sunt chiar exceptii in sistemul educational romanesc. Practic Basescu nu a spus nimic interesant daca ar fi sa se uita si sa citeasca in mod corect statisticile...
@ Pintea: Itzi dai seama ca aici nu mai ai ce cauta cu dejectiile tale verbale. Latra in alta parte.
@ Anca: Foarte faina dezvoltarea ideii, Anca.
@ Itzic: Hmmmm. Mai, tu ori esti un personaj colorat (in sensul retoric, nu il cel dermic), ori esti un Pintea Haiducul in disguise :). Argumentele foarte bune. Doar ca e cam prea impanat cu prea multe p...e intr-un discurs altminteri cat se poate de pertinent. Hai ca potz si fara ;) Hai, ca potz sa fii si intelectual, mai tinichigiule intr-ale cuvintelor mai... :) :p
Dagnir? Uite aici:
http://www.glyphweb.com/arda/d/dagnir.html
Radu, pai greseala exact in contrapozitia cu pricina consta! :) Dupa o mentalitate bolnava cum ca daca nu esti cu diploma de facultate n-ai viitor, vine Basescu sa vome..., pardon, sa toarne extrema cealalta, adica mai da-i si dracu' de intelectuali, viitoru' luminos vine din meseriile X, Y si Z. Impartelile astea sunt exact alea care fac imposibila consilierea elevilor in alegerea domeniului de specializare. E o boala mentalitatea asta cum ca exista domenii predestinate succesului profesional si domenii pentru loaze. Faptul ca facem permutari in favorizarea diverselor domenii nu e o solutie. Solutia e ca fiecare sa se indrepte spre ce i se potriveste pe bune.
@Anca,
Scuze, eu ii raspundeam de fapt lui @itzic! :) Am vazut tarziu ca tu il citai... Scuze!
Mai intelectualilor... :)
@Turmabar,
e interesant ca despre invatamantul preuniversitar scrie un profesor universitar.
Speram sa scrie si un profesor din mediul preuniversitar.
Ideile sunt vechi dar pertinente, forma lasa de dorit,constructii greoaie, redundante, solutii ioc, nimic concret. Noi cu ce ne alegem? Doar cu o alta parere, probabil bineintentionata dar lipsita de impact si autoritate.
A, alta era povestea daca iesea domnul profesor univ. dr. Robert Reisz si zicea: Eu, profesorul Stan Papushe, ma angajez ca voi conferentia gratis 6 luni, in timpul meu liber si voi discuta personal cu profesorii din 3 judete din Banat ca sa ii conving sa propuna Ministerului o curicula samd.
Ca daia e stiinta politica, sa se mai faca si de la om la om si nu doar de la profesir univ. la minstru'éducatiei. ;) Il credeam mai destept pe stimatul domn minstru Funeriu.
@ Pintea Haiducul: Simplu: pentru ca tu nu mai ai ce cauta aici, dupa comentariile pe care le-ai facut in ultimul timp. Accept persoanele care ma critica, am persoane care ma critica in blogroll, accept discutia in contradictoriu, atata timp cat insa se pastreaza in limite de politete elementare. Nu accept sa fiu insultat la mine acasa. Vrei sa ma injuri? E plin Internetul de locuri unde o poti face, dar nu aici. In consecinta: raus. Nu itzi mai accept nici un fel de comentariu aici.
@ Anonim: Funeriu nu are nimic de-a face cu acest text. In rest, apreciez comentariul tau. Acest punct de vedere privind constructia greoaie a textului a mai aparut si in alte discutii.
@Turambar,
Vreau sa o spun direct si deschis, manifestul este doar un sprijin pentru demersurile ministrului. Din pacate, spun din pacate pentru ca si eu sprijin scopul major de reforma vizat de profesorul de la Timisoara, manifestul putea sa aiba mai mult impact.
Daca vrem sa sacrificam cele doua vaci sacre, Eminescu si Haret, nu e o problema, dar macar in 50 de ani, sper sa putem spune ca scoala roamanesca s-a identificat cu Robert Reisz.
Pentru numele lui Dumnezeu, nu mai inteleg nimic! Domnule, pe blogul dumitale nu te-am insultat NICIODATA, comentariul pe care l-ai sters azi era o ironie la adresa Profesorului Reisz iar ultima data cand am mai comentat ti-am spus ca esti un GENIU, atunci cand ai postat despre traci si ai sugerat ca erau sciti. Ti-am dat smerit dreptate, ti-am dezvoltat ideea destul de frumos dar si atunci mi-ai sters comentariile. Sa inteleg ca sunteti doi Turambar si ca postati cu schimbul? Nu stie stanga ce face dreapta? :|
@Turambar -- Tenchiu. :)
@Radu -- happens to the best of us. :)
@Anonim -- nici nu are vreo relevanta in sprijinul cui e manifestul, poate fi si cu dedicatie daca e corect, nu asta-i problema. Aici nu vorbim despre actiuni coordonate ministerial, ci despre mentalitati intalnite in sistemul de educatie la nivelul fiecarui reprezentant, eu m-am batut de incoerenta tratamentului diferentiat al profesorilor in contexte atat de punctuale, incat oricum nu ar fi putut fi gestionate centralizat. E vorba de sanatatea prioritizarii si de corectitudinea ierarhiilor in general. Nu cred ca e nevoie de o lege cu dedicatie care sa-ti spuna ca daca ai 25 de elevi in clasa, toti au drepturi egale. Problema drepturilor egale e teoretic reglementata constitutional. Dar din nou, la noi nu exista educatie civica reala, asa ca lumea nu-si cunoaste drepturile.
Sunt dezolat, dar pe blogul tau nu te-am insultat niciodata, din cate imi amintesc acum vreo saptamana te-am considerat chiar un GENIU, dar si atunci mi-ai sters comentariile (postasesi despre traci=sciti si eu ti-am dezvoltat ideea). Primul comentariu pe care l-ai sters astazi era o ironie la adresa Profesorului Reisz. Atat si nimic altceva.
@ Anonim: Si chiar daca ar fi un manifest spre sprijinirea ministrului educatiei si, in consecinta, partinic, si chiar daca este scris intr-un stil cam alambicat, parerea mea este ca trebuie sa-i acordam totusi atentie, pentru ca vorbeste despre o buba a sistemului educational romanesc. Si nu vorbesc din prisma loazei, ci a olimpicului in care s-a pompat artificial atata matematica la un moment dat, incat era sa nu mai stiu altceva de la viata asta.
@ Pintea Haiducul: bine, mon cher. Sa spunem ca dintr-o data si subit m-am ramolit iremediabil si inainte de vreme si ca te confund (desi memoria mea...). Sa zicem ca nu esti dumneata acela care ma facea acum ceva vreme albie de porci chiar aici, pe blogul asta. Sa presupunem ca fac o confuzie. Desi imi aduc aminte ca si la postarea cu tracii = scitii aveai un ton de zeflemea la marginea invectivei.
Sa presupunem toate astea si sa tragem linie. Watch your language from now on, ca esti deja la doo bile negre. La a treia...
@Turambar,
daca pararea ta este doar ca manifestul trebuie luat in seama si acordat atentie, eu zic ca asta e problema ta, atitudinea ta si tzio respect. Daca insa vrei ca sa existe o discutie pe marginea manifestului, noi comentatorii trebuie sa stim si parerea ta, acum ca am facut turul de masa si sa fie ceva relevant nu doar o chestie formala de genu: eu am postat, hai, voi comentati, sa nu ma injurati, va mai las fro 1-2 ore si trecem la altceva ca mai am si alta treaba...altfel se interpreteaza...
Cred ca e prima persoana care are curajul public sa atace mitul "eminescu" in romania.
E admirabil cel putin din punctul asta de vedere.
In rest, nimic nou, am trecut cu totii prin sistem.
Ze machine is still huffing and puffing.
Esti recent, mon cher. Dilema a alocat un numar special "cestiunii Eminescu" acum vreo zece ani, daca nu ma insel. Ba nu, chiar mai mult. Stai sa caut...
Dilema Nr.265, 27 febr.-5 mart. 1998
Deci acum 12 ani. Ce vremuri. Ce zbateri. Ce patimi... :/
@Pongo,
eu am impresia ca e prima persoana pe anul asta care ataca mitul Eminescu, sa fii tu sanatos, hehehehee.
Problema e ca ambele tabere sunt ideologizate si incremenite in stereotipuri. Atata vreme cat comparam argumente si mai deloc fapte ale celor doua curente riscam sa ramanem intr-o polemica sterila.
As vrea sa vad cele 2 tabere straduindu-se sa faca ceva concret nu doar sa ne uimeasca cu vorbe goale pe hartie. Sa vedem programe, proiecte, initiative.
@Turambar,
tu de ce nu scrii un manifest despre educatie?
Pentru ca nu sunt o persoana educata :)
@Turambar -- Si tu esti salbaticiune talentata? =))
(Licentza father dear, care-mi zice asa pentru ca dupa tone de matematici am virat-o prima la dreapta pe Artelor si asssstfel i-am ruinat colectia de copii ingineri. :D)
@Turambar,
sa inteleg ca decizia de a posta manifestul profesorului de la Timisoara nu are legatura cu interesul tau pentru educatie? ai alt interes? Sa stii ca pentru mine conteaza mult motivatia unui bloggar.
Desi pare buna, exista doua scenarii de evolutie in cazul implementarii sugestiilor.
Primul: metoda este implementata, da roade, productivitate romaneasca medie creste. Totusi oamenii peste medie, (nu cei 10-15 care sunt genii din nastere), desi in continuare probabil isi vor indeplini sarcinile "mediocre" cu mai mult sarg decat colegii lor, nu vor mai avea motivatie sa tinteasca mai sus. Pe termen scurt si mediu, nu e o problema, deoarece scaderea productivitatii lor va fi inlocuita de cresterea celorlalti, mult mai multi. Pe termen lung insa, vor aparea efecte negative. SUA poate sustine sistemul tocmai pentru ca importa la greu "genii" din tari care aplica invatamantul "genialofil" (elitele stiintifice americane - poate nu personalitatile publice, dar sigur cei din spate,care mentin sistemul functional - sunt dominate numeric de asiatici - chinezi, indieni si est-europeni). Romania nu va putea atinge un nivel economic destul de ridicat pentru a atrage astfel de elemente, deci produsele locale vor deveni neprofitabile, si vom deveni doar o tara de import si outsourcing pentru activitati "mediocre".
Al doilea, mult mai probabil decat primul, societatea va fi dezamagita de pierderea varfurilor, si va initia un proces de creare a unora noi (cum s-a intamplat in a doua jumatate a secolului XIX), pana la urma reinstaurand paradigma "genialofila"
Dobrii viecer!
Cum ii spuneam si lui Dorian, cred ca ar trebui pornit de la recunoaşterea faptului că există oameni de neînlocuit. Aceştia sunt unici, iar societatea le recunoşte această însuşire unică şi irepetabilă. A promova meritocraţia reprezintă acceptarea propriei mediocrităţi. Pui pe unul să îţi rezolve problema, pentru că îţi recunoşti incompetenţa.
La noi nu merge chestia asta. la noi toată lumea se consideră ”genială” (evident). Dupa cum vedeti, cauza e tot la "socialisti".
;)
ps: geniile au in general 3 (TREI) bile negre. Si in vremurile astea cam dau suturi "in bot" oricui.
@Anonim (00:50)
Totusi oamenii peste medie, (nu cei 10-15 care sunt genii din nastere), desi in continuare probabil isi vor indeplini sarcinile "mediocre" cu mai mult sarg decat colegii lor, nu vor mai avea motivatie sa tinteasca mai sus.
Scopul nu e sa nu tinteasca mai sus oamenii peste medie, ci sa tinteasca mai sus oamenii care se manifesta sub potentialul lor, pentru simplul motiv ca nu reprezinta niste varfuri si sunt descurajati de actualul sistem. Ceea ce spui tu suna ca un posibil efect secundar nedorit, dar nu are logica, pentru ca oamenii care in sistemul actual, foarte dur in selectia beneficiarilor de atentie, reusesc sa treaca de medie, sunt oameni cu o vointa proprie extraordinara si cu capacitatea de a se automotiva, ca atare schimbarea sistemului inspre distribuirea uniforma a cantitatii de atentie disponibila la un moment dat nu ii influenteaza, arderea lor e interna, nu depind de centrala de cartier. :)
Ba daca vrei o parere si mai din topor, cred ca mai degraba profesorii ultraselectivi cu afinitati inspre olimpici se agata de potentialul astora din motive de mediocritate profesionala a lor. Adica... nefiind in stare sa potenteze resursele pe trepte diferite, se duc acolo unde nu mai au oricum de hatzit de tinerii in cauza, care vin cu energia si motivatia facutului si dresului de-acasa de la mama lor. :)) Te asigur ca stiu despre ce vorbesc, in 16 ani de scoala, cand m-a interesat o treaba, le-am acaparat si pauzele profesorilor detinatori de adevaruri utile in domeniul vizat, n-a fost nevoie sa-mi infiinteze clasa de excelenta pentru nobila cauza. :D
@Turambar: Thx pentru flavourul din trecut :).
@anonim: Nu stiam ca exista doua tabere, credeam ca sunt eu singurul nebun care nu intelege de ce un geniu in sensul cel mai profund al cuvantului nu poate fi declarat sfant sau model national fara sa damblagim cu totii. Deh, ma bucuresc si eu ca mai sunt si altii.
@Extra300
A promova meritocratia nu inseamna a promova doar locurile 1-3, inseamna a promova toata lista, organizata intr-o ierarhie corecta.
@ Anonim: Da, ai dreptate. M-ai prins cu matza in sac: sunt interesat de acest subiect, de aceea am si postat textul cu pricina. De ce nu scriu eu un manifest despre educatie? Dupa cum spuneam: "pentru ca nu sunt suficient de educat". Adica pentru ca stiu ca nu stapanesc suficient de bine acest domeniu complicat.
Am vrut doar sa pun accentul pe trauma. Pe trauma pe care sistemul de educatie o creeaza celor obisnuiti, mediocri, comparandu-i cu cei hiper-super-foarte-geniali. Cu resentimentul generat de aceasta egalizare, de acest concurs de tip "cine are putza intelectuala mai lunga, si vaaaai! ce rushine ca tu o ai scurta". De impartirea in nerds si morons, cu subculturi distincte. De impartirea in materii cele mai foarte hiper-super-para-esentiale, intotdeauna romana si matematica (si, uneori, fizica - pe vremea mea cel putin) si de inerenta declasare a celorlalte la categoria "dexteritati". Copii, azi la ora de geografie facem matematica. La ora de sport facem pregatire pentru concursul Cangurul. La desen sau la muzica mai facem matematica inca o data. Si la ce oameni dezechilibrati scoate scoala din aceasta maniera de a trata lucrurile. A trebuit sa trec printr-o criza de razvratire care aproape mi-a compromis cariera, pentru a ma lepada de tipul de educatie unilaterala, pe steroizi, si pentru a ma scufunda in dulcea mare a renascentismului superficial - sa afli de toate, sa fii interesat de toate. Si de pictura, si de literatura universala, si de biologie, si de geografie, si de istorie, si de origami, si de limbi straine, si de mitologie, si de stiinte politice, si de stiintele razboiului, si de economie, si de stiintele sociale, si despre cosit sau despre nobila arta a facutului nodurilor.
Stiu: e greu, stiu, risti foarte usor sa dai in superficialitate. Dar la un nivel elementar, nu de aprofundare salbatica, fiecare om trebuie sa stie putin din toate, nu prea mult din prea putin.
Uite, vezi, m-ai provocat si pana la urma am inceput sa schitzez un inceput de manifest.
@ Anonim: Vad ca te temi ca aceasta "mediocratie" va duce la o societate disfunctionala. Dar nu spune nimeni ca trebuie sa duci "mediocratia" pana la capat. Spun doar ca la niveluri diferite de invatamant, mai ales la cele pre-universitare, nu trebuie sa indopi curcanul sa-l umfli cu prea multi steroizi ai cunoasterii, doar intr-o anumita directie (mama lor de comentarii la limba romana, ca iar mi-am adus aminte). Spun ca e timp destul la nivelul studiilor superioare sa faci un profesionist pe un anumit domeniu, si destul timp la nivelul studiilor post-universitare sa hiperspecializezi un absolvent de facultate, sa-l faci curcan de carte la nivel de master sau de doctorat.
@Turambar -- pffffff, ce bine ma racoresc eu cand scrii tu! Mai scrie dinastea, ca-s bune tare. :))
Stiu: e greu, stiu, risti foarte usor sa dai in superficialitate[...]
...dar riscul e iiiiiiiinfinit mai mic decat cel al dezorientarii profesionale in cazul in care, precum bine le mai zici, mananci matematica si la ora de sport, si la geografie. Adica da-o dracu' de treaba, daca tu in scoala generala n-ai gustat din fiecare domeniu cate putin, cum naiba sa alegi pe ce te specializezi??? Dintre ce si ce sa alegi, dintre matematica si matematica? =)) Sau dintre mate si romana totusi? Da' griurile, unde-s griurile fine? Stii, de multe ori m-am gandit ca steagul ala cu gaura de dupa revolutie e foarte potrivit pentru tara asta. Adica fix in stratul de mijloc se trage o maaaare si incapatoare -- ghici ce? -- gaaaaura. Superbogati vs. supersaraci, genii vs. prosti-galeata, mate vs. romana etc.
E, asa da, thanks.
Si parca zicea cineva ca avem vocatie de natiune culturala si o zicea cand altii se laudau ca intelectualii romani cu cele mai multe diplome sunt din stiintele ingineresti.
Eu zic ca nu e nici criza de sistem si nici de expertiza, cred ca e doar criza de identitate.
@ Anca: Yup. You're right, doamna. You're right. A trebuit sa treaca vreo douazeci de ani si restul canapea sa-mi dau seama prin ce am trecut.
@ Anonim: :). Criza de identitate vezi ca duce si la zaticneala de sistem.
@Turambar,
eu mergeam la cauza, sigur ca identitatea influenteaza sistemul.
Cam plictiseala la dezbaterea de la Parlament pe tema legii educatiei.
@Anonim
Impropriu termen dezbatere. :)
Update:
Am luat neinspirata decizie de a deschide player-ul Camerei Deputatilor pentru 30 de secunde, timp suficient pentru a-l auzi pe Boc aberand despre copiii care nu mai au timp de familie din cauza scolii – adica… ce-a vrut sa zica poetul, ca n-au timp sa stea cu parintii someri, sa le tina de urat? :)) Aia e problema, ca stau copiii prea mult la scoala, sau ca la scoala li se intampla niste lucruri care n-au nici o treaba cu invatatul din placere, din curiozitate si alte cauze nobile? Daca incepem sa povestim despre timpul liber al copiilor ca despre un bun pe care singuri si l-ar gestiona fantastic si nu-i lasam noi, atunci ma tem ca n-am inteles tare multe din sensul de dictionar al cuvantului educatie.
Pe de alta parte, revenind la necunoasterea drepturilor si la proasta ordonare a riscurilor in ordine crescatoare, bugetarii din invatamant merita tot ce li se intampla, pentru simplul fapt ca nu-nteleg un principiu simplu de fizica de clasa a 6-a: cand un corp actioneaza cu o forta F asupra altui corp, pentru ca reactiunea R sa se manifeste asupra sursei fortei initiale e nevoie ca numitul corp generator de reactiune sa fie de masa mai mare decat corpul care exercita forta F. Ori profesorii plutesc dezorganizat prin lichidul interstitial in loc sa formeze tesuturi, organe, sisteme si in final un organism unitar. Retractarea legii educatiei se rezolva in pret de cateva ore din momentul in care un bloc echivalent cu peste 50% din corpul profesoral se infiinteaza cu demisia in plisc. SIGUR CA RISCUL DE A SE AJUNGE LA PIERDEREA LOCULUI DE MUNCA SCADE CU CRESTEREA PROCENTULUI PROTESTATARILOR, dar in tara in care direct si invers proportionalitatea fac in asa fel incat oricum ne straduim sa explicam lucrurile, concluzia e mereu aceeasi, anume ca de ce lucreaza mai multi muncitori, de-aia gata mai tarziu de sapat santu’, nu ma mir ca profesorii se bazeaza pe liderii sindicali cu nume si prenume sa-i salveze de la inec precum niste Iisushi. (Trec repede peste dosul de palma in mufa pe care si l-au luat liberalii in 2008 pentru ca au refuzat sa duca pana la capat minciuna cu 50% cresteri salariale model Fat-Frumos -- n-am chef s-o dam in politic, dar tot de-acolo e, din galeata cu LeadUsNotIntoTemptation’CauseWeBendOverInAboutSeconds.)
@Anca, Intr-un mod ciudat imi plac comentariile tale desi aproape niciodata concluziile. Inteleg ca nu-ti place actualul sistem si crezi ca tb. reformat intr-o directie care mie mi se pare foarte apropiata de propunerea actualului ministru. Cu toate acestea nu spui ce parere ai despre directia propusa care este ACUM in dezbatere, preferand sa il ridiculizezi pe Boc (o tinta facila, recunosc). Pe blogul tau vad ca ai sustinut greva profesorilor de saptamana trecuta pentru salarii simultan cu laudarea lui Tariceanu ca nu a acceptat utopia cu cresterea de 50%...Imi scapa mie ceva?
@Anonim
Daca citesti cu atentie in ce mod am sustinut greva profesorilor, ai sa vezi ca le spun constant acelasi lucru: protestati, nu cersiti.
Ma feresc sa deschid aici dezbaterea actualului proiect de lege, pentru simplul motiv ca reprezinta o farsa gandita in scopul politizarii de sus pana jos a sistemului de invatamant, deghizata in Alba-Ca-Zapada. Chiar nu cred ca suntem pe blogul potrivit pentru a transforma o dezbatere de principii intr-o polemica politica. Analiza aberatiilor lui Boc nu se referea la omul politic, ci la profesorul universitar Emil Boc, in caz ca iar vezi o contradictie in ceea ce spun. :)
Hm ... am fost coleg cu Roni... Ce pot sa spun? E un text care ar merita discutat. Sunt si nu sunt de acord cu ce spune ... da' nu prea stiu despre ce genialitate vorbeste, ca eu nu o prea vad... Sincer.
Apoi, omul vorbeste si din prisma valorilor etniei sale. Cu siguranta, am avea destule de invatat de la evrei ... dar nu chiar tot.
Evident, trebuie sa pretindem normalitatea ... dar cu masura. Adica, daca Piaget spune ca tranzitivitatea inegalitatii poate fi de neinteles pentru un copil de 10-11 ani, nu inseamna ca o putem accepta pentru TOTI copiii unei clase. (Ma refer la capacitatea de a rezolva "problema": Andrei este mai in varsta decat Bogdan si Costel este mai in varsta decat Andrei, aranjati-i in ordinea crescatoare a varstelor).
Nu genialitate, dar un nivel de performanta, acolo, ar fi derizoriu. Si ... geniile nu sunt, de regula, produsul scolii, ele apar si se manifesta, de multe ori, "impotriva scolii"; exemplele sunt nenumarate.
Probabil, se refera la tendinta de dopaj. Asta da, e o problema grava si o eroare a sistemului scolar bazat aproape exclusiv pe concurenta si nu pe cooperare.
@ A studiat cineva sistemul de educatie iezuit? Baietii aia se pricep de citeva sute de ani la treaba asta, nu trebuie sa reinventeze roata ...Ca idee, sistemul iezuit e apropiat de umanismul lui Turambar :). Ca scop, nu prea cred.
Stimata duduie Anca(Te rog frumos nu te lega de mama!...Ca-ntorc foaia!),
Cam tardiva replica dar ,ma rog, dmulte pricini obiective m-au impiedicat pina acum.
Niciodata Base n-a spus ca sunt prea multi intelectuali,asta ai inteles dumneata stimata duduie si altii asijderea ca dumneata.Sper ca nu-ti este straina logica.Dar atita timp cit un bacalaureat pentru un "repetent" costa 1000 de euroi, atita timp cit pentru a accede la doctorat "mercurialul" indica 4000 de euroi (numai suma de la care se pleaca), atita timp cit Norica(Nicolai evident, aia care si-o trage cu Orban) n-a gasit alta universitate in care sa-si dea doctoratul decit Valahia din Targovioste, chiar daca n-a spus-o Base o spun IO.(:p): Este prea multi telectuali in Romania. Si vezi mata stimata duduie,daca mai stai mult pe blog ai sa te trezesti si cu Vanghele telectual cu "diploma" si-alte patalamale-n regula,ca cu Voiculescu ne procopsiram, hai dihai bar'tai ce "Profesor"(;).
Pai o fi ea romanica "the end o choice" dar ca sa neglijezi matematica cu proportiile de bun simtz, e parca prea mult!...Sper ca n-ai afinitati cu 'telectuala Alina Gorghiu!...O duduie interesanta ajunsa sus, numai D-zeu stie cum(si crede-ma D-zeu stie bine si ia seama!).Bietul Petre Tutea spunea:"Sistemul social este atita de afanat incit ca sopirlele ajung sus impostorii".Nu l-a luat nimeni in seama, decit Basescu!...Asta a spus Base, cu alte cuvinte, draga duduie Anca.Acum te las, am ghiveciul la cuptor, habar n-ai tu ce simfonie de arome se-ascunde-ntr-un ghiveci de legume primavaratice!(chestie de subtilitate de bucatar normal!)...Si stii de ce , pentru ca nu stapinesti logica!...Base n-a spus niciodata ca sunt prea multi intelectuali ci ca proportia de impostori intre "asa zisii intelectuali" este prea mare!
Auzi tu Anca?...Paste fericita!...Sa vezi ce oua rosii am mai mare dragu'!
Trimiteți un comentariu