marți, 2 martie 2010

Deschide, gropare, mormantu

Cum ar spune bunica-miu, Dumnezeu sa-l odihneasca, ca nu are de ce sa-l ierte: tu'i mormantu' ma'sii di viatza, mai nepoate mai, cu cine a inventat modernitatea asta seaca si lipsita de ecspresivitate si gri si minimalista. Tu'i crushia shi anafura ma'sii di modernitati, mai copile, care vine sa ne strice noua gaina data peste mormant, si fanfara (da, ma recunosc vinovat: si eu am pus fanfara la mort. dar asta pentru ca a vrut mortu, nu de alta. sa ma ierti, bunicule...) si toate alea - alea de pomeni de veshniiiica luuuuui pomenire. Ia mai bini mai toarna un pahar, mai nepoati mai, ca mi'i seti, mai baieti mai.

Deci voi bunici si bunice, si voi neamuri si rude si toata lista de la La Morti: sa ma iertatzi, voi mortzii mei. Nu pot. Nu-mi sta in fire. Se strange carnea pe mine si ma fac si mai ateu, si mai capos, si mai furios. Nu pot. Pur si simplu nu pot. Dar voi sa stiti ca eu va pomenesc in capul mintzii creerului meu si prin intermediul a random acts of unsolicited kindness.

Hai, dormitzi in pace acolo unde nu mai suntetz. Dumnezeu sa va odihneasca, ca nu are de ce sa va ierte.

In continuare, dupa aceasta introducere justificativa, sa prezentam si motivul faptului pentru care ne-am adunat aici ca sa ne intalnim. Este vorba despre lecturarea cu atentie si cu paharul de stricnina in mana a unui manual antropologico-isterico-comparativ despre riturile de inmormantare la cangurii europeni, respectivi la cangurii traci de rit carpato-danubiano-pontic. Enjoy pana joi cand vine judecata de apoi si ne prinde dezorientatzi si goi.

Deci courtesy of vara-mea Rejina. Deci sa-tzi traiasca e-mailu Rejino si sa ne vedem la tac-tu de unchi-miu la o degustare intensa de vin, la primavara / vara / toamna. Hai noroc, Rejino, sa ne traieshti si sa ne mai e-maileshti, ca esht mare! :)


********

No more coliva.

Am citit un zvon cum ca UE ne va "obliga" sa ne ingropam si noi ca ei. Si ca restul lumii. Ce frumos ar fi. Desi articolul si comentariile erau pe un ton foarte indignat.

Care ar fi diferentele:

Inmormantare UE:

1. A crapat nea Gica.
2. Constatam asta.
3. Aducem si un medic / scoatem certificat prin care constatam asta si pe hartie
4. Sunam firma servicii funerare. comandam una bucata sicriu.
5. Il ducem pe nea Gica la capela.
6. Anuntam pe cei apropiati ca a crapat nea Gica. Le zicem adresa capelei.
7. Ne adunam la capela, schimbam o vorba despre nea Gica.
8. In cursul aceleiasi zi, pompele funebre vin, il ridica pe nea Gica si il ingroapa / incinereaza / impaiaza / criogenizeaza / ce-o fi, in functie de preferinte.
9. Odata ingropat, Gica acolo ramane. Daca doresc, vizitatorii sunt bineveniti cu o floricica sau fara.

Inmormantare romaneasca:

1. A crapat nea Gica.
2. Constatam asta. Inainte de a suna medic sau de a scoate certificat sunam pe toti care il stiu sau nu pe Gica si anuntam asta
3. Revenim cu certificatul si ne facem loc prin marea de oameni care au venit sa il vada pe Gica mort si sa bea gratis o tuiculita. Intre timp Gica e tinut pe masa trei zile. Asa mort, da.
4. Aducem 3 femei sa il spele si 2 barbati sa il barbiereasca – ritual antecrestin, apropo.
5. Sunam popa. Ne rugam de popa sa vina de parca ar fi ceva nemaintalnit si nemaipomenit de nou in cariera lui si ne imprumutam de bani, ca daca nu e multumit ni-l lasa pe nea Gica pe masa si se cara. De parca nu tot din banii nostri ar fi platit, pastele ma-sii azi si maine de curva cu patrafir.
6. Pe langa oamenii care se foiesc prin casa, ne vor mai intampina pe drum inca pe atatia, ca sa nu mai vorbim de cei care vor veni direct la cimitir.
7. Pregatim echipamentul lui nea Gica, compus majoritatea din elemente tot antecrestine. Bani pe ochi, colac in mana, prescura pe piept – sau invers? - costumul sau cel mai bun care i-a ramas cam mic / mare si niste pantofi cu talpa de carton ca e pielea scumpa si si-asa e mort.
8. Convoiul: Unul cu un brad / pom / schela cu fructe agatate in el (tot pagan e si asta). Unul cu o cruce. Toti cu lumanari. Altii cu steaguri si prosoape.Inca minim 2 cu sfesnice. Nu uita coliva. Inca minim doi cu coroane. Inca vreo doi care sa duca "darurile" - obiecte de uz personal, bucati de material textil, batiste, mobila, o gaina vie uneori, care se trece peste groapa, etc.
9. Fanfara. Tigani mai mult sau mai putin treji, care sa chiorlaie din instrumentele lor cantece de mare factura spirituala, cum ar fi: "Pe langa Plopii fara Sot", "Drumurile noastre Toate", "Treceau batalioane romane Carpatii", "Dunarea albastra" (n-aveti idee cum suna asta la TROMBON)
10. Bocitoare. intre 3 si 5 babe bete si senile care sa il calareasca pe nea Gica si sa zbiere de parca li se scot ovarele pe cur. De multe ori nu au absolut nici o treaba cu raposatul si il vor boci pe un nume generic, de ex:"Vasile"
11. Ii cinstim bine pe toti, de la popa la tigani, ca doar n-au venit sa il ingroape pe unul, au venit sa crape in ei si sa bea. Firesc. Pornim cortegiul.
12. La fiecare rascruce - intersectie - vom opri tambalaul (tigani, bocitoare, alamuri, zbierete, cersetori, bomboane, claxoane) si preotul va citi o extenie. Intre extenii, cine stie canta din toti plamanii "Sfinte Dumnezeule" in varianta funebra. Pentru ca exista si varianta vesela. Care nu se canta. Totusi, avand in vedere lipsa de voce a celor din cortegiu si betia generala, puteti sa cantati si Macarena ca nu se simte.
13. Ajungem la biserica. Ne dam foc cu lumanari, umplem tot de ceara, urlam TARE sa stie LUMEA ca noi SUFERIM pentru ca: A MURIT GICA, BAAAAAAAA!!! In timpul slujbei, cream confuzie si razboi, aruncand cu bani si bomboane catre liota de cersetori. Punem si "vamile" pe jos, obicei - cum altfel? - antecrestin si ala. Potrivim vata in nas lui Gica, nu de alta dar de atata jale si lumanari si tamaie a inceput sa se cam lichefieze.
14. La cimitir. Se sapa groapa, se urla, se trece gaina, se desface pomul, se impart prosoape, restul de daruri (teoretic oamenilor saraci, practic tot intre neamuri, pe principiul nimic nu se pierde, doar se imprumuta), se bea, se stropeste cu vin mormantul, continua slujba.
15. Dupa cimitir. Se merge la casa lui Gica unde se bea, se bea, se bea, se mananca cel putin 3 feluri de mancare, se ia si la pachet ca doar e pomana, se vorbeste despre politica, vreme, rapita, Geoana, alegeri,inflatie, chirii, varice, butoaie, vinul de anul asta, hemoroizi, nunti, botezuri, Mutu, Steaua, femeia vecinului, orice numai Gica nu.
16. Dupa ce l-ai ingropat, reiei paranghelia la 3, 9, 40 de zile, 1 an, 2, 3, etc totul culminand cu 7 ani cand il dezgropi pe Gica sau ma rog ce a ramas din el, il stropesti cu vin si-l bagi la loc. Pe langa asta mai ai si vreo 400 de sarbatori de pomenire a mortilor.

19 comentarii:

Dan Selaru spunea...

Sunt in mare masura un specialist in domeniu. La prima intalnire iti zugravesc un tablou mult mai pitoresc si plin de fior comico-sinistru, de paranghelie apocaliptica lipsita de sentimente omenesti, care este. Ca sa fiu scurt.

La Rose Jaune spunea...

:)) sa dea naiba de nu e asa... (trebuia insistat mai mult pe priveghi, noptile cand nea Gica era "pazit si pomenit", in care se spun bancuri si se mananca gogosi... Ramase acolo, rudele mai cotrobaie prin hartiile lui nea Gica, eventual prin chilotii lui, ca cine stie? o avea ceva parale ascunse... al naibii cuib de viespi)

Ovidiu spunea...

Chapeau!

Eşti în vervă zilele astea, îmi place cum scrii! Bine că au trecut naibii alegerile, că erai stresat!

A propos, pregătim pentru la toamnă ceva carte despre alegerile prezidenţiale, nu scrii un capitol? :D

(nu ştiu ce mi-a venit să te întreb asta tocmai al un articol despre înmormântări!)

joness spunea...

Chiar ca esti in forma. Ma faci sa te linkuiesc a doua oara in doua zile pe Facebook, ca sa nu mai spun ca am recitat cu voce tare in birou partea cu descrierea procedurilor in varianta europeana si autohtona. :D

Keep going!

Theo-Phyl spunea...

Turambare, te-ai scos :)
neo-crestinism sadea :) meriti complimente pentru postare!

molie spunea...

"curva cu patrafir" :)))))))

nene + paranghelia nocturna de 3 zile cu open bar

Turambar spunea...

Hei, don't get me wrong: partea de comparatie dintre practicile UE si romanesti nu am scris-o eu. Doar am primit-o pe e-mail si am dat-o si eu mai departe la lume. A mea e doar introducerea cu vorbe specifice turambariene :) :p

@ Dan: :)

@ La Rose: :) Parca ai povesti un cantec de Brel, tu :)

@ Ovidiu: :). Da, cum sa nu. Cu cea mai mare placere. Vorbim.

Ovidiu spunea...

Aaaaaa... ne-ai indus în eroare, nu e a ta partea cea mai bună :P

Orişicât, scrii mai bine de când nu mai sunt alegeri. Ăsta e un fapt :D

Trimit mail despre carte.

P.S. Ion ăla pe care ţi l-am recomandat pe Facebook e joness. Dacă tot e fan, am zis să vă fac cunoştinţă :D

₤utic spunea...

Da' parastasul cu dar cand se face? :))

La Rose Jaune spunea...

;) il ador pe Brel, io... :)

Camil Stoenescu spunea...

been there, done that. instructivă descriere. dar savoarea experienței personale - inimitabilă

Tapirul spunea...

ai uitat să spui că şi coliva e pre-creştină

bre, io unul prefer ritualul românesc ăluia steril şi ca-la-carte UE. o viaţă avem, şi pe aia o murim.

nu are de a face cu a fi creştin. are de a face cu a fi de aici, balcanic, român. între a face biznis din moarte şi a face bqlci din moarte, prefer bâlciul. e mai uman.

Dan Selaru spunea...

Asta e punctul de vedere al mortului.

Turambar spunea...

Mda. Dar pana la morti, te mananca vii. De viu te mananca vii, cu coliva cu tot. Popa babe sicriu batiste lumanari capete colaci priveghi cruce, cine scrie crucea?? ai adus si panza? cine se duce dupa certificatul de deces? ai gasit doctorul? cine vorbeste sa mearga oamenii aia sa sape groapa? cuuuuum? vrei s-o sapi tu? nu se poata, maica, e pacat. cine face coliva? ai cumparat arpacash? ai vazut ce frumos e, parca e viu? unde punem mesele la pomana? afara in curte? dar daca ploua, ce ne facem? cati incap in casa? a vorbit cineva cu dascalul, sa-l anunte pe parinte? vine si popa la masa, la pomana? l-ati sunat si pe X, sa-i spuneti ca a murit saracu? auzi, dar Y crezi ca o sa vina? unde-i culcam pe toti? cine il scoate din casa? nu, nu se cade. trebuie sa fie dintre neamuri. sa cumparati prosoape! si sa nu uitati de farfurii! vezi sa nu mai iei de-alea de-ale tale, ca ne facem de ras in sat. a vorbit cineva cu dricu? vine, sau il chemam pe-ala cu caruta? il plimbam prin sat sau il ducem direct la cimitir? auziti, sa-i spuneti lu' popa sa nu faca prea cald in biserica, sa nu se-mputa. ce facem felul doi? ati cumparat orez? caaat? nu-i de-ajuns. mai mergeti si mai luati 20 de pachete.

:/

Tapirul spunea...

da' da bre, tocmai ăsta-i farmecu'

"ţaţă Salomio, da' oaie nu dai peste sicriu la careva? că aşa e obiceiul" - la înmormântarea lui bunicul, Dumnezeu să-l odihnească. Ţaţa Neguţa, sora bunicii: "păi a dat, fă, a dat oaia ieri, acu' ce vrei, să pună şi cioban după ele?"

Anonim spunea...

Sa vezi faza cu trecutul mortului cu sicriu cu tot peste "apa", adica la parterul unui bloc de prefabricate, 3 vecini si cu mine 4, sa manipulam un sicriu care il contzinea pe vecinu (Dumnezeu sa il odihneasca)peste o galeata de apa, intr-un spatiu de 1,10 si cu toti vecinii aferentzi de pe scara aflati in proximitate la inghesuiala.
Next time trebe sa mai facem niste simulari si exercitii penca se pare ca vom opera de la etajele superioare. Dina analiza de proximitate si releveurile 3D de teren sunt excluse solutiile care vizeaza scripeti, scari rulante, prelata de pompieri, cartoane de cascadori sau tobogane gonflabile.

Rejina spunea...

Daca nici eu nu stiu ce place sufletelului tau, atunci cine??? :):))))

Anonim spunea...

Asa e, verii te cunosc cel mai bine...:)

Turambar spunea...

@ Tapirul & Anonim: :) de ce mi se pare mie ca voi practicati acea forma specifica de umor amar balcanic cu ushoare nuantze mazochiste? Mai soldatzilor Svjeck, mai :)

@ Rejina si celalalt var / verishoara: saritzi! Fugiti! Parasitzi corabia! Ne napadesc verii! Au venit verii la mine pe blog si nu am cu ce sa-i servesc. Un fursec? O cafelutza? Un paragraf de cuvinte proaspete, cu zahar deasupra?

:) Stiam eu ca ma cititi. Dar nici chiar asha, mai verilor mai...

:rofl: :kiss: