duminică, 25 octombrie 2009

Sondajele din 2000

Codrin Scutaru vrea sa ne arate ca sondajele dintotdeauna au fost naspa si inutile, ca nu l-au identificat corect pe Vadim ca fiind cel de-al doilea din turul II, ca in general si acum se pot intampla chestii nemaipomenite care sa fie surprinzatoare si totalmente ignorate de sondaje.

Gresit. Total gresit. Read my lips: gre-shit.

Uite aici:

Tabel


Evolutie (sherpishori grafici)


Acestea sunt rezultatele sondajelor pre-electorale din 2000, realizate de catre CURS si CSOP la comanda Institutului Pro, unde lucram pe vremea aceea, drept calibrare pentru Exit Poll-ul realizat pt Pro TV (da, de atunci fac Exit Poll-uri; de atunci in amarasc zilele cu acest tip de cunoastere periculoasa si infarctoasa).

Dupa cum puteti vedea cu usurinta, mai ales in varianta grafica, rezultatele sondajelor sunt cat se poate de utile in identificarea rezultatelor votului la turul I. Mai ales sondajele facute in ultima saptamana, in tracking poll-urile fulger, pe volume ceva mai mici, care au identificat corect pantele si vitezele de evolutie.

Daca trageti sageti, veti vedea ca linia formata de valorile lui Vadim din sondajele din ultima saptamana se infige dureros de exact in valoarea obtinuta de nebun in turul I.

Deci va rog eu un lucru: sa nu va mai aud ca sondajele fac si dreg si ca nu sunt bune la nimic.

Pentru ca sunt bune, mai patimasilor si reticentilor. Doar ca nu credeti voi in ele. Exact cum stralucitorul de Sarbu (Adrian Sarbu, nu ala fara bilute la vanatoare) nu a crezut in ele si arunca cu scrumiera dupa noi si spala cu noi pe jos si ne facea cum ii venea lui mai bine la gura ca nu stim sa facem sondaje. Ca pe urma, dupa ce retrospectiv s-a dovedit ca nenorocitii astia cu sondajele au avut de fapt dreptate, sa se faca ditamai echipa de criza intre turul I si II, sa se mobilizeze resurse impresionante pentru a opri nebunul sa iasa presedintele Romaniei.

Deci va rog eu frumos: daca nu stiti, nu vorbiti. Sau macar intrebati...

:(

22 comentarii:

Sergiu spunea...

Ai dreptate, dar ultimele sondaje pe care le prezinti aici nu fusesera publicate (ma refer la cele de dupa 22 noiembrie); de aceea multi gresesc, pentru ca se raporteaza la ceea ce a fost publicat...Nu asa se intampla si acum !? Nu se mai publica...
Se confirma sau nu trendul din CSOP ? Partial ar fi confirmat de sondajul de la dan andronic si, de ce nu ?!, de discutiile pe care le-am auzit zilele astea prin mijloacele de transport in comun...de mult n-am mai asistat la asa incrancenare...

Turambar spunea...

Da, incrancenarea este din ce in ce mai incrancenata. Si pe mine ma surprinde incandescentza patimii. Parca ar fi sfarshitul lumii, frate.

Despre sondaje no comment pentru moment, pana vad ce face clientul cu sondajul nostru. Dupa cum se misca si dupa cum il simt, cred ca o sa-l tina la sertar. L-am predat de ieri. Daca era ceva, ii dadea drumul pana acum.

:(

Sergiu spunea...

Depinde cine l-a comandat...e un candidat sau un partid (incluziv organizatie apropiata unui partid)? Banuiesc ca era publicat instant pe Inpolitics, daca era dezastruos pentru base (stii cum e "pe surse")...oricum, nu ti-a cerut niomeni cifre....dar, macar poti sa imi spui daca a meritat sa fiu asa aspru cu CSOP ?
Si la partide potio sa ne dai cifre...
Pe urma iti spun si ce concluzie am tras din discutiile "din autobuz"...nu-s relevante ca procente, dar ca motivatie a optiunii sunt interesante...la ceea ce am auzit, cred ca nu am mai asistat de prin anii 1995-1998....

Turambar spunea...

Te rog, nu insista.

No comment pentru moment.

Sergiu spunea...

ok...ne tii pe jar...dar, eu tot iti spun parerea mea...in mijloacele astea de transport in comun, argumentele celor favorabili lui base erau de genul: "s-au unit toti impotriva lui", "astialalti nu vor sa colaboreze cu el"...argumentele celor anti-base se legau in special de atitudini anterioare ale acestuia: "tiganca imputita"...etc....m-a surpins numarul destul de ridicat al celor pro-basescu...nu ma asteptam...ca "intr-un esantion aleatoriu"...evident nereprezentativ...sa aiba atatia fani...nu stiu de ce, dar simt ca atitudinea noii majoritati impotriva lui basescu tinde sa se intoarca impotriva lor...asa simt din atitudinile celor cu care intru in contact...ramane sa vedem daca se confirma trendul csop....desi nu credeam deloc in el, ceea ce am auzit in week-end m-a pus pe ganduri....si cata ardoare, cata patima era in sustinerile celor doua parti !....

Radu spunea...

Domnul Scutaru pacatuiesti in primul rand atunci cand cere sondajelor sa ”intrezareasca”, cu multe luni probabil inainte, o anumita situatie. Asta denota o superficialitate in cunoasterea instrumentului numit ”sondaj”...
In cazul de fata a fost o batalia stransa pentru contracanditatul lui Iliescu in turul II, batalie care s-a transat numai in ultimele 2 saptamani de campanie. Atunci s-a produs o basculare, pe fondului unui discurs virulent anti-coruptie al lui Vadim.

Asa cum apare in orice manual de ”survey for dummy”, sondajele masoara fotografic o situatie de moment si, in seturi, pot oferi informatii despre tendinte si evolutii. Dar si atunci trebuie sa iei in considerare diferentele existente si faptul ca o campanie electorala poate produce mutatii de 5%-10% (puncte procentuale) din scorul oricarui candidat.

Dan Selaru spunea...

Frate Balcescule, o eliminare de elucubratii din serpisori sa mai vedem si noi trendu alea, alea. Ş+=

Turambar spunea...

Un pic zabava, frate Selare. Un pic zabava. Doo zile si le pun, sa moara varfurile de outlieri, mama lor de outlieri si lieri :)

Irina Ursu spunea...

Stii ca se spune ca cea mai buna aparare este atacul. Asa ca isi apara interesele atacand in stanga si in dreapta. Si in plus ignoranta s-a ridicat la nivel de arta in zilele noastre, deci nu te mira ca nu intreaba.

Anonim spunea...

ce-i aia "outlier"? zi şi mie :)

Turambar spunea...

@ Irina: :/

@ Anonim: O valoare indepartata rau, dar rau de tot de celelalte din serie. Departarea se identifica fie vizual, fie ca multiplu de abateri standard.

http://dictionary.reference.com/browse/outlier

A value far from most others in a set of data

Anonim spunea...

tnx

mi-am închipuit, dar am vrut să mă asigur

iar când nu ştiu, întreb!

oricum, după cum zisei - anticipez

my love for you, as always :)

Sergiu spunea...

Sondaj - CURS (EV zilei de maine. editia electronica):

- Base -31;
- Geoana - 30;
- Crin - 17;
- Oprescu - 9;

Deci, nu se confirma sondajul CSOP, dar se confirma sondajul Insomar. Interesant, nu ?!

Codrin Scutaru, Blog de analiza politica si personala spunea...

@Turambarr
Multumesc mult! Intr-adevar, nu aveam toate datele si imi fac mea culpa.
Astept cu interes rezultatele ultime. In Bucuresti cum v-a iesit masuratoarea, de v-ati suparat asa tare pe BCS?
In alta ordine de idei, tu cu CCSB si BCS sunteti pentru mine sursele mai veridice de informatii.
Eu sunt de fapt un aparator al masurarii prin sondaje si nicidecum un ignorant al acestora, ar fi culmea sa fac asta pentru ca sunt cam din bransa (stiinte politice). Cred ca ai vazut ca incerc sa analizez sondajele, din orice sursa, de cate ori e nevoie. Deci, subscriu la apelul tau, ochii cat cepele la sondaje, fratilor!
Consider insa ca BCS e pe nedrept acuzat mereu de diverse, mai ales ca si pe sondajele din noimebrie 2008 a fost cel mai aproape de rezultatele finale. Nu esti de acord?

Turambar spunea...

@ Sergiu: Repet: no comment. Nici nu vreau sa infirm, nici sa confirm.

@ Codrin: Nu pot sa fac publice rezultatele de la Bucuresti. BCS? Nu am nimic cu ei. Sunt competitori de-ai nostri. Nici mai buni, nici mai rai decat altii. In alte momente le-am luat chiar apararea cand au fost muscati de fund. Nu BCS este subiectul in propozitie.

:)

Sergiu spunea...

Eu am avut in general o parere buna despre CURS si nu mi-o pot schimba asa repede, astfel incat sunt tentat sa dau credit....parerea mea fata de CURS e mai buna decat fata de CSOP...
Se pare ca totusi base e pe faras...

Codrin Scutaru, Blog de analiza politica si personala spunea...

@Turambar
Dar in propozitie a fost vorba despre eu, care, la fel ca orice duzinar, arunc la cos rezultatele sondajelor si ideea de sondaj in sine. Departe de mine asta, cred ca am fost destul de clar si m-ai inteles. CRED IN ROLUL SONDAJELOR, sunt printre putinii avocati ai sondajelor.
Stii cine face asta? Cineva care vine cu cresteri de 10 procente pe saptamana cu numele I...R. Este?

parvan spunea...

Pai daca ai crede in ele ai incerca sa le cauti sa le citesti, sa le identifici sa le asculti.

Nu poti sa zici "cred in ele" dupa ce tocmai ai avut demonstratia ca credeai din alta parte si ai folosit sondaje doar ca sa-ti argumentezi ce credeai deja.

"rolul sondajelor" zici? care o fi ala :)

Codrin Scutaru, Blog de analiza politica si personala spunea...

@parvan
Ceea ce am demonstrat eu e ca anumite sondaje, in anumite perioade nu au reusit sa masoare corect tendinta de atunci. Mirel a aratat corect ca nu aveam toate datele.
Rolul sondajelor este de a masura realitatea si tendintele de comportament social, fie el de vot politic, consum sau altceva.
Daca se dovedeste ca ultimul sondaj CURS e real, inseamna ca m-am inselat eu, sa vedem, e posibil ca asta sa fie tendinta...

Dan Selaru spunea...

La frate Balcescule se raspunde cu frate Cobalcescule. Putina cultura.

Turambar spunea...

Aha. Am intzeles. Simplu. La mintea coshului cocoshului. Relatzie corelatzie. Variantza covariantza. Dobatura codobatura. Tzofana Cotzofana.

Clendere coclendere.

:rofl:

Sergiu spunea...

Inteleg ca sondajul CCSB a fost comandat de Oprescu, care nu a dprit sa-l publice, intrucat pierde teren si e chiar in urma lui Crin...
Pentru azi ne-ai promis niste serpisori, in caz ca nu ne uiti....