luni, 5 octombrie 2009

Evolutii vot prezidentiale. Linii drepte

Mai demult, cam acum o luna, Dan Selaru ma ruga sa scot outlierii din sherpishorii cei grafici, sa vada si ochii plansi de matematician patriot niste linii drepte, niste x y acolo, sa poata sa-i friga o linie de trend de forecast.

Ceea ce am facut. Din 31 de sondaje despre care stiu pana acum, incepand din aprilie si pana azi, adica maine (o sa fie... o sa fie...), am scos opt care prea erau jenant de evident de pe-aiurea.

Restul e ce vedeti mai jos.

Cum ar spune revista Urzica: Sondaje, ochii plansi vor sa va vada.

:)



36 comentarii:

Ovidiu spunea...

Şi Jiji, unde e Jiji, că nu-l văd pe-acolo :D

Turambar spunea...

Jiji? Una la mana: Complicam graficul degeaba. Doi la mana: in toata seria de date, este de departe cel cu cele mai putine aparitii (de cele mai multe ori institutele nu l-au pus pe lista).

In consecintza, sa spunem si noi precum Phoenix: ia mai da-l branzii de cioban...

:)

Ovidiu spunea...

Ziceam şi eu să mă aflu în treabă, că l-am văzut ieri la televizor zicând-o pe-aia cu dracul, m-am prăpădit de râs :D

Pe cine pariezi pentru turul 2? Eu zic 60% Geoană, 40% Antonescu. Rezultatul final depinde de câte prostii spune/face fiecare dintre ei...

Dan Selaru spunea...

Mai dau o sticla, precizeaza marca să n-avem discutii. :-)

O dam la popor.

Turambar spunea...

@ Ovidiu: se joaca pana la ultimul vot, ultima secunda, ultima sectie de votare, ultima participare la emisiuni tv, ultimul proces verbal completat cum trebuie sau cum nu trebuie. Deci sa moara pisica atomica daca imi pot permite sa avansez predictzii.

Doar pentru clienti... :)

@ Dan Selaru: cum? ce marca? evident, my dear Watson: Laphroaig. O marca populara pe care sa o bem in mijlocul poporului. Sus, in Poiana Inchisa, sau la mijlocul Padinii lui Calinet, unde este un trafic considerabil de popor de oameni.

:)

:)

Dan Selaru spunea...

S-a marcat. 2 sticle moi plus 1 toi.

Ovidiu spunea...

Lol, ai făcut sondaj comandat de... IMAS?!

Hai că asta e culmea sondorilor :))

Poate au vrut să-şi verifice reţeaua şi au zis să mai facă şi alţii sondaj în paralele. Da' dacă le-a dat altfel?

:rofl:

omen spunea...

Turambare,
daca se adevereste sondajul ala de pe Cotidianul(inteleg ca e al vostru?), pt turul 2, eu am sa uit ca sunt roman :) si nu mai citesc nici o stire romaneasca in viata mea. Tara aia se va duce dracului pt urmatorii 50 de ani :)
Daca se va chema Crin, Geoana sau Oprescu, tot aia E! :)

maria spunea...

La ultimul sondaj CCSB ai dai si procentele din turul II ?
Ce crezi ca a determinat rasturnarea asta de situatie ? Parca ultimele grafice pe care le-am vazut facute de voi aratau exact pe dos .

Turambar spunea...

@ Ovidiu: da, Ovidiu, chiar asa. Pepsi Cola a produs si imbuteliat pentru Coca Cola. These are the days of our toil.

@ Omen: Sorry, Omen. Prepare to turn Croatian.

@ Maria: Nu, la ultimul sondaj CCSB nu am dat si procentele din turul II. De fapt, noi le-am dat. Clientul nu le-a comunicat mai departe. Da, graficele aratau cam pe dos. Intre timp, s-au schimbat lucrurile. Asteptam confirmarea de la sondajele urmatoare (nu neaparat doar ale noastre, sa nu ziceti ca noi centram, noi dam cu capul)

Turambar spunea...

Sergiu: Gata, incepi sa ma obosesti.

Bogdan spunea...

(1) PAPI/CAPI sau CATI?
(2) perioada?


(3) cool CCSB by IMAS :)) Fuzionaţi sau IMAS se redefineşte lăsând colectarea către alţii?

Bogdan spunea...

A, am zărit acum şi perioada, probabil e CATI.

Turambar spunea...

Da, Bogdan, CATI. In raportul de cercetare e prezentat, insa cei din articol nu au precizat

Ca sa nu mai spun ca au dat-o in balarii cu niste interpretari pe acolo pe la fidelitatile de vot si la cross-uri -- de ex noi nu am facut cross pe turul II, iar ei comenteaza in veselie chestia asta. ma rog, pricepere de jurnalisti :(

Datele alea simple cel putin, freq all, sunt ok. Au stiut sa copieze.

Uneori asa ma apuca niste draci pe acesti distinsi retardatzi... :(

Bogdan spunea...

Noi, cu toţii, i-am trainat ca atare...

I-ar o parte din breaslă este mult sub nivelul jurnaliştilor cu pricina :(

Turambar spunea...

Din pacate, Bogdan, din pacate.

Din breasla? Hmmm. Hai da si tu niste nume, acolo, ca e miezu noptii si nu te aude nimeni. Promit ca ramane intre noi, aici in intimitatea acestui blog secret.

Spune tu primu, ca apoi continui eu.

:rofl: :D

parvan spunea...

pana la urma prezenta declarata e 44% si 72% pt referendum?

Ca o curiozitate pentru ca e clar ca n-ar putea sa prezica real comportamentul dar intreb si eu daca ati intrebat de o prezenta diferita pentru turul 2. Oricum banuiesc ca aveti macar un numar diferit de NS/NR/nehotarat pentru fiecare din scenariile finalei ... acolo trebuie cautate raspunsuri :)

Turambar spunea...

Prezenta de 44% in turul I este estimata de o maniera mai elaborata (ii dam afara pe cei care sunt plecati in strainatate si pe urma facem o filtrare in functie de intensitate interes si intensitate estimare participare la vot).

La referendum nu am mai pus toata bateria de intrebari, ci doar ajustarea cu cei plecati afara. Daca ma intrebi pe mine, la referendum vor veni cu aprox. 8-10 puncte procentuale sub cei care zic sa moara mama sigur merg la vot. Adica scade si tu din 62 si vezi ca iese usor peste 50, si cam cu 10 puncte procentuale peste estimarea participarii la vot.

Da, evident ca sunt valori diferite de NS/NR la fiecare din cele trei variante. Stai asa, sa deschid SPSS-ul :)

Neeah. Vrong. 35 32 32. Nu mari diferente. Deci cam tot pe-acolo, semn ca turul II e perceput cu miza.

@ Anonim: Mda. Neeeext!

omen spunea...

anyway, Turambare, vorba ta :) dupa cum arata graficele, se joaca pana in ultimul minut:).

Turambar spunea...

@ Cristi: scuze, am uitat partea cu turul II. Nu, la turul II nu am pus intrebarea de estimare de participare. Calculam pe aceeasi formula ca si la turul I.

Turambar spunea...

@ Omen: Da, Omen, chiar pana la ultimul minut. De mult timp nu a mai fost asa. Parca din 2004, nu?

:)

omen spunea...

si mai depinde de "cine scapa de Justitie", intre cele 2 tururi lol:)
se vor da asigurari, se vor incheia tranzactii, vor fi strangeri de mana si cutite in spate.
Geoana pare perfect pt un cutit in spate, ca tot vine Halloween-ul si pt ca veni si vorba.. :))

Anonim spunea...

evident, eu nu am datele voastre sociologice in fata :)
dar in 2004 a fost mai simplu, era "care pe care", a invins Basescu "factorul personal". Asta o sa fie si acum, nu-i vorba, dar in plus fata de 2004, vor fi "aliantele".
we'll see. dar pare asa complicat, ca e greu sa vii cu globul de cristal, la faza asta :)

parvan spunea...

nasol ca nu ies diferente acolo. Creste incertitudinea :) Totusi 35 fata de 32 parca e un semn.

Ca sa te sacai fac si eu un comentariu rautacios "se joaca pana-n ultimul moment" poate sa fie un pic impropiu. Imi plac mai mult cele cu: fiecare vot, fiecare aparitie, fiecare tema conteaza in momentul asta.

adrian spunea...

Poate nu am citit eu atent, dar se tot se comenteaza mai sus legat de "comandat de IMAS" si nu ne spui nimic...

Turambar spunea...

Da, e comandat de IMAS. Stiu, suna ciudat, dar de regula lucrurile ciudate chiar asa sunt.

A long story short: Alin Teodorescu m-a sunat saptamana trecuta daca nu vrem sa facem un sondaj pt un anumit client (nu, nu ala la care va ganditzi voi; altul), pt ca ei (IMAS) nu mai fac sondaje politice. O imprejurare de situatii a dus la prelungirea discutiilor si atunci Alin a zis: bine, il comandam noi si cu asta gata.

And that's the whole friggin' story. The rest is numbers :)

Traian spunea...

Turambare sa lasam sondajele, zic Ai o leapsa, sa te vaz cum o scoti p-asta :D
http://moscalifar.eu/?p=14265

Turambar spunea...

Moshule, sa'ntzeleg ca tu chiar imi vrei raul, nu?

:rofl: :p

http://turambarr.blogspot.com/2009/10/as-vota-cu-toti-mama-ei-de-leapsa.html

Bogdan spunea...

Pe mine mă izbi o întrebare ... simplă:

Se ştie aşa:

- că sunt aproximativ 1000 de respondenţi, eşantion stratificat -> eroarea maximă garantată cu o încredere de 95% la distribuţii 50%-50% este cam de +/-3%

- mai se ştie că, să spunem, 70% zic că vor vota în turul II

- mai se ştie că la întrebarea cu preferinţa între candidaţii A şi B, la turul II, sunt 2% (dintre cei ce merg la vot) nu răspund. Pentru restul ponderile sunt 54% candidatul A vs. 46% candidatul B

(70%, 2%, 56%, 44% sunt cifre teoretice, puse ca atare ca să vedem ce iese)

Sunt atunci semnificate cele 8 puncte procentuale diferenţă dintre A şi B? (i.e. dacă ar fi fost chestionaţi toţi cei care zic că merg la vot, ar fi vreodiferenţă între ponderea preferinţelor pentru A şi cea a preferinţelor pentru B?)


Răspunsul este da (eroarea maximă se plasează sub 3,72% - în funcşie de stratificarea eşantionului este mai mică).

Dar dacă ar zice că merg la vot doar 60%?? Mie îmi iese o eroare de maxim 4,03% (care merge ajustată niţel în jos, de la stratificare)...

Turambar spunea...

Yuk. Ma pui la calcule acum. Dar cand Base conducea cu 55 la 45 sau cu 52 la 48, de ce nu facea nimeni aceleasi calcule?

Tz tz tz. Vezi ca ai o leapsa. Te asteptam sa vedem pe unde scoti camasa cand vei motiva de ce ai vota cu cei cu care de fapt nu ai vota nici picat cu ceara smoala acid.

:)

Bogdan spunea...

Poate le făcea ;)

Nu știu când apuc să răspund la leapșă. Chestie de timp: nu uita că eu sunt bugetar din ăla de suge sângele poporului și căruia i se taie constant din salariu...

Turambar spunea...

Ahaaa. Sa intzeleg ca te pregateshti sa te duci la miting.

Da' pancarta? Pancarta, doamna, cat e pancarta? Scump, doamna, scump. La cealalta confederatzie sindicala era mai eftin.

:rofl:

Bogdan spunea...

Nope, eu celebrez mitingul, ca și greva de acum două zile, prin muncă. Nu am bani de pancartă :)

Turambar spunea...

lol. inadecvatule. seriosule. responsabilule. toata lumea e la miiiting iar tu lucrezi. prea multa nemtzozitate strica. alo! alo! sa vina cineva sa-l scoata din fata calculatorului, sa-l ia cu forta la miiiiting.

pancarta scumpa? e clar: nu esti la confederatia sindicala potrivita.

:D

Agentia de Investigatii Media spunea...

Am pus graficul tau si pe Agentia de Investigatii Media (cu citarea sursei, evident. foarte interesant

http://www.agentia.org

Turambar spunea...

:) You're welcome, mate.