Shortly before the iPad tablet went on sale last year, Steven P. Jobs showed off Apple’s latest creation to a small group of journalists.
One asked what consumer and market research Apple had done to guide the development of the new product.
“None,” Mr. Jobs replied. “It isn’t the consumers’ job to know what they want.”
New York Times, via Ziare.com.
PS / Aside comment: Si asta imi permit sa o citez eu, care de fapt cistig o piine din cercetarea de piata.
Insa cu cit lucrez mai mult in bransa asta, cu atit imi dau seama ca, mai ales in cazul produselor noi, consumatorul nu stie de fapt ce vrea. El vrea sa i se puna pe tava si sa-si dea cu parerea. Rar, foarte rar consumatorul rupe norii si zagazurile necunoscutului. Pen' ca altminteri toata lumea ar fi inventiva si ar bubui de genialitate.
Inginerul, creativul, strategul, ginditorul trebuie sa vina si sa-i puna in fata potentialul, sa-i deschida corola de minuni a lumii si sa-l invite sa deguste, sa-si dea cu parerea, sa incerce si sa circoteasca de maniera constructiva din ceva deja concoctat de alte minti.
Cind insa clientii cred ca creatia poate sa fie suplinita de cercetare, se insala amarnic. "Fa-mi si mie un sondaj, sa-mi spui ce slogan sa am". "Fa si tu niste focus grupuri sa vedem ce produs nou vor romanii". Cercetarea ca un soi de hocus-pocus, de deux ex machina, de factotum care suplineste limitarea de sinapse si creer.
C'est dur dur d'etre creatif.
:wink:
Situația la zi – joi, șaptenov
Acum 2 ore
6 comentarii:
Consumatorul are nevoie să fie surprins. Plăcut surprins.
Dacă consumatorii ar şti sigur ce vor, nu ar fi tentaţi să pună mîna să creeze singuri ceea ce vor? Dacă îi ţine pricepeala, ca să citez din clasici. Caz în care producătorul ar avea o problemă majoră, mă gîndesc.
El bietu' zice asta de mai bine de o decada:
"Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it." Steve Jobs, Fortune, Nov. 9, 1998
"It's really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don't know what they want until you show it to them." Steve Jobs, BusinessWeek, May 25 1998
E mai mult de atat.
1. Clientii ("utilizatorii") nu stiu ce vor. Daca ii intrebi, ei iti vand "solutia" nu-ti zic niciodata care e problema lor (de multe ori nu o consitentizeaza). Daca vrei sa faci un produs pentru ei, tre' sa-i urmaresti cum lucreaza, sa intelegi ce probleme au - nu sa ii intrebi pe ei.
2. Clientii sunt egoisti. Tu daca vrei sa faci versiunea 2 a unui produs, si intrebi pe clientii actuali "cum sa arate" - ai toate sansele sa dai gres. Ceea ce tu-ti doresti de la v2 e sa atragi noi clienti - ori "noii clienti" au foarte probabil un profil diferit fata de clientii pe care ii ai deja. Clientii pe care ii ai o sa-ti zica cum sa rezolvi problemele (oricat de marunte) pe care le au ei - in general, facand produsul mai complex si astfel, mai greu de folosit de un "incepator". Dezvoltarea versiunilor ulterioare doar bazat pe "intrebam clientii ce mai vor" e o reteta sigura de esec pe termen lung.
P.S. I'm pretty smart for a 3-year old, ain't I?
Mda, numa ca "cleentu'" e omu cu banu care intoootdauna stie ezact ce-i trebe la basca. Este stapanul nostru.
Greu e sa convingi ca altceva trebuie facut.
Asta, sigur, daca stii ce trebuie, adicatelea daca esti creativ.
nu era o legenda care spunea ca asta credea si Thomas Edison? ca parca el zicea (cu totul aproximativ dintr-o memorie subreda) ca unele inventii genereaza nevoia de a le consuma si nu invers?
Trimiteți un comentariu