sâmbătă, 19 ianuarie 2008

Viclenie ieftina si tembela

He he. Zice ca s-a intalnit hotzu cu prostu, shi prostu nu lucra la Ministeru Transportului Shpagii dintr-un buzunar intr-altul.

I'auzi i'auzi balada lu jacuzzi (courtesy of Gardianul, via Hotnews)

================
Tranzitul camioanelor prin tara, doar in trenuri
19.01.2008

Tranzitul camioanelor prin tara, doar in trenuri
Ministerul Mediului intentioneaza sa restrictioneze transportul rutier al camioanelor de marfa ce tranziteaza România, acestea urmând sa treaca prin tara noastra încarcate în vagoane speciale de tren, cu care sa ajunga pâna la punctul de trecere a frontierei. Ministrul mediului, Attila Korodi, a declarat, ieri, ca masura este benefica în special pentru descongestionarea transportului rutier.

„Am initiat discutii cu Ministerul Transporturilor si încercam sa vedem daca exista infrastructura pentru a aplica o astfel de metoda.
În esenta, dorim ca, pentru început, TIR-urile care doar tranziteaza România sa nu o mai faca pe sosea, ci la intrarea în tara sa fie încarcate în vagoane speciale de tren, cu care sa ajunga pâna la locul prin care doresc sa iasa din tara“, a precizat Korodi.

============

Ce intzelegetzi domniile Dvs, bre mari boieri shi oieri, din asta? Ca CFR Marfa horcaie, este bagat la coltz de competitzia rutiera, in plus ca CFR Marfa urmeaza sa se privatizeze, bineintzeles nu la cine da mai mult, ci la cine trebuie (cititzi shi voi presa cu ochii larg deschisi), shi atunci i se pregateshte un pat pufos prin moartea prin sufocare a competiztziei, cu legea in mana shi cu banu in buzunar.

Auzi tu tampenie absoluta: in loc sa luptzi sa faci autostrazi, sa modernizezi strazile existente, sa creshti drumurile, te apuci sa combatzi congestia traficului prin urcatul camioanelor pe tren. Alte costuri, alte time laguri, alte gioale la picioarele companiilor de transport.

Se muta nishte bani grei dintr-un loc in altul, shi o nesimtzire si mai grea. Zi-le, domnu cine pla mea mai e acum la Min Trans... :(

14 comentarii:

1307 spunea...

daca n-ar fi vorba de interese la mijloc, aceasta actiune ar putea fi de-a dreptul extraordinara. lasand la o parte descongestionarea traficului, gandeste-te cate tone de CO2 nu ar mai ajunge in atmosfera pt ca TIR-urile n-ar mai avea motoarele pornite. iar la cat costa motorina necesara unui TIR sa traverseze tara, poate ca banii de combustibil ar acoperi taxa de transport feroviar. zic si eu, cifre exacte n-am.
ar mai fi de rezolvat probleme de logistica, poate nemultumirea soferilor ca nu mai parcurg km pt care sa fie platiti, dar intr-o tara normala ideea asta ar fi una foarte buna si, zic eu, de bun-simt.

Turambar spunea...

Daca este asha o idee de bun simtz, cum mama dracu noi suntem singura tzara de pe lumea asta unde se doreshte asha ceva? De ce nu se incarca aceste camioane poluatoare si in Frantza, si in Australia, shi in Japonia, si in Austria?

Ai, aud? Ce mama dracu, noi suntem singurii ecologishti dashteptzi da pa lumea asta. Restu sunt nishte dobitoci poluatori, nu.

Tz tz tz... :(

1307 spunea...

fara suparare, da' mult spirit de turma in raspunsul tau, văd.
daca tarile alea nu fac, de ce n-am face-o noi? se pierd bani din taxele rutiere si de tranzit? soferii nu s-ar mai culca cu prostituatele noastre? se pierd interese?
spune-mi, te rog, ce e asa rau in a transporta TIR-urile cu trenu' si a nu le mai lasa pe sosele?

Turambar spunea...

Nu ma supar, treishpe. De-aia sunt bloguri, sa combatem.
E rau ca incurca lucrurile, ca pune o bariera suplimentara in libertatea de miscare a bunurilor (pt ca itzi dai seama ce shicane pot fi facute unor firme sau produse, daca e vorba de imbarcare) si, in cele din urma, pentru ca induce un cost suplimentar care se va reflecta in pretul final la consumator.

Argumentul meu nu este unul trivial, de turma: fii sigur ca daca ar fi existat un minim plus de castig din varianta asta, clientii ar fi dat navala sa foloseasca aceasta solutie. Simplul fapt ca nu se foloseste nicaieri altminterea pe lumea asta vorbeste despre lipsa ei de viabilitate economica. Daca ar fi asa de simplu, de economicos, de ieftin si de elegant, atunci firmele de transport rutier ar fi trebuit sa traga de mult storurile.

Asta inseamna, draga treishpe, o interventie inutila si agresiva a statului in mersului economiei. Adica o masura anti-liberala. Adica o tampenie, in the long run... :(

1307 spunea...

dupa cum am spus de la inceput, nu am cifre exacte privind costurile. am facut doar presupuneri si m-am inflacarat la ideea ca o asemenea posibilitate de reducere a poluarii s-ar putea intampla.
tare sunt curios sa vad o comparatie in cifre intre costurile transportului rutier si cel feroviar...asa, de curiozitate.

Turambar spunea...

Este foarte posibil ca de la un punct A la unul B, ambele avand acces direct / imediat la facilitati feroviare, costul transportului feroviar sa fie asemanator, daca nu mai scazut decat al celui rutier.

Problema apare atunci cand trebuie sa transporti in locuri nu direct la nasul caii ferate. Chiar daca le pui pe tren si te costa initial mai putin, pe urma manipularea descarca marfa - incarc-o inapoi in tir / camion pentru ultimii 10 - 15 km (de la gara din Ploiesti la depozitul de peste oras, de-un exemplu) te costa de te indoaie. E problema de flexibilitate: cu camionul intri unde vrei si descarci in gura locului de descarcare. Cu sina de cale ferata descarci doar in anumite locuri si ce te faci pe urma, ca in cele mai multe cazuri iar trebuie sa le iei la mana sa le duci la punctul terminus.

Si stai asa, ca pana acum am vorbit de solutiile simple: doar pe camion sau doar pe tren. Dar cand te mai si apuci sa fatzai camionul sa-l incarci in tren, sa astepti ca trenul ala sa se completeze, ca daca ai 40 de vagoane si doar 10 camioane, iar nu e rentabil sa pornesti si trebuie sa mai astepti sa vina restul de camioane, timp in care marfa se duce dracului, ca se strica portocalele si chilotzii shi drogurile dinauntru.

Intzelegi dumneata? Nu prea e simplu deloc. Repet: daca ar fi fost convenabil, stai tu linistit ca se gaseau sute pana acum care sa adopte solutzia asta. Insa cum nu a aparut, inseamna ca nu e viabila si, therefore, e doar o jmecherie imputzita de-a guvernantzilor de a propti / sustine de maniera concurenta neloiala un domeniu anchilozat shi netehnologizat si copt de subventzii si de alte dragalasenii de stat comunist centralizat.

Mda. Life is a bitch and we pay taxes :(

Bogdan spunea...

Din moment ce exista, inseamna ca transportul rutier are, cel putin pe unele nise, costuri mai mici decat cel feroviar...

Mai simplu ar fi sa se umble la costurile transportului feroviar, mai ales in conditiile in care reteaua feroviara e oricum subdezvoltata si are nevoie de investitii...

Turambar spunea...

De umblat la costurile transportului feroviar in momentul de fatza in jos, spre ieftinire, nu se poate decat prin subventzii. Alta marlanie interventzionista care nu o sa mai mearga mult, mai ales daca o sa privatizeze CFR Marfa, ca vine Consiliul Concurentzei si Comisia Europeana si Parlamentu Chinez si toate institutiile UEiste peste ei.

Eu cred ca de-aia vor sa faca inventzia asta, pentru ca in curand nu se vor mai putea folosi de subventii si atunci trebuie sa compenseze cu ceva.

Bogdan spunea...

Ba cred ca ar putea. Problema la noi este data in buna masura de subdezvoltarea retelei de cai ferate. Aici nu e vorba de trenuri, vagoane si alte alea (desi si ele arata ca dracu, atat la marfa, cat si la calatori), cat mai ales de probleme de sine care, din cate am priceput eu:
1. nu ajung peste tot
2. sunt de proasta calitate si nu permit dezvoltarea de viteze mari
3. sunt putine => sunt aglomerate => creste durata oricarui transport, ca trenurile trebuie sa se astepte unele pe altele
4. aparatura de planificare si urmarire a traficului lasa suficient loc pentru imbunatatire

Atunci investitia in linii va creste atractivitatea cailor ferate, scazand costurile atat rin cresterea vitezei si reducerea timpilor de asteptare, cat si prin cresterea volumului de transport.

Politica de investitie in infrastructura de acest tip este nu doar incurajata , ci adesea finantata de Bruxelles. Ma gandesc, de exemplu, la refacerea legaturilor pe cale ferata din Luxembourg, mergand pana la o linie capabila sa suporte TGV pe ruta Luxembourg Ville-Paris, dar si pe legatura cu Trier si Arlon. Toate au fost fiantate cu bani europeni, in ultimii 2-3 ani.

Mai pot fi luate in calcul, ca si oportunitate si declaratiile de vineri ale comisarului european pentru transporturi despre o posibila uniune feroviara euro-balcanica. Fiind in vecinatatea noastra, cu nitica abilitate am putea incerca sa atragem niste fonduri si pe la sinele romanesti. (ce e drept am putea pleca in orice tentativa de genul asta cu handicapul ca Ministerul Transporturilor nu a reusit sa foloseasca timp de mai bine de 10 ani fonduri europene ce au venit incepand cu 1992-1993 pentru podul peste Dunare sau pentru autostrazi)...

Bogdan spunea...

Evident, nu am mai zis: transportul rutier oricum va ramane ca optiune, mai ales pentru distante de cateva sute de kilometri, marfuri mai speciale (perisabile, fragile...), destinatii mai mici etc. Insa, ca sa trimiti, de exemplu, Loganuri de la Pitesti la Bratislava, in conditiile in care ai avea linie de tren de la Pitesti la Sibiu, s-ar putea ca TIR-ul sa nu fie optiunea mai ieftina si/sau mai rapida ...

Turambar spunea...

Complet de acord cu tine. Feroviarul e mai curat (ecologic vorbind) si mai ieftin, daca e facut cum trebuie.

Insa nu poti institui o taxa de colo pana colo, atotcuprinzatoare si atotcapcanizatoare, pentru TOT transportul rutier care tranziteaza Romania, chiar si daca am avea infrastructura feroviara pusa la punct. Si, dupa cum spuneai, nu o avem, ba din contra, cu fiecare an ce trece se mai darapaneaza, cu exceptia celor cateva rute de interes national care sunt intretinute / modernizate (Valea Prahovei, i.e. Bucuresti - Bv, imi vine in minte, ca stim amandoi ca au lucrat la ea si au modernizat-o recent).

Insa pana nu face chestia asta cu modernizarea, nu au dreptul, moral si legal, sa instituie un monopol pe transport ca asa vrea muschii mediului lor. Intai sa repare liniile, sa le largeasca / modernizeze (criteriile pe care le enumerai in postul anterior) si pe urma sa instituie monopol pe transport. Si, dupa cum din pacate stim, asta o sa dureze ani de zile, la ritmul in care se mishca si in care - tot dupa cum spuneai - sunt in stare sa absoarba banii comunitari pe proiecte non-sifonabile.

:(

Bogdan spunea...

Eu sunt contra oricarei taxe suplimentare pe transportul auto, nu doar acum, ci si in momentul greu de prezis cand reteaua feroviara o sa inceapa a exista cu adevarat. Exceptia ar putea fi momentul in care se ofera ceva in schimbul taxei (autostrazi, de exemplu). O sa regleze oricum piata povestea. Si da, dezvoltarea retelei rutiere si a celei feroviare trebuie facute in egala masura si ... ASAP.

Turambar spunea...

Yup. Am ajuns la o concluzie comuna si de bun simt: fara taxe suplimentare si sa lasam piata sa regleze lucrurile. Cu sigurantza nu votam cu PSD-ul... :)

Anonim spunea...

@turambar: "De ce nu se incarca aceste camioane poluatoare si in Frantza, si in Australia, shi in Japonia, si in Austria?" > pai pe acolo se mai incarca. Vezi:
Rollenden Landstraße
Ökombi.at
UIRR