marți, 22 iunie 2010

Bomba!

Din lucrarea de masterat a unui student de-al meu, pe care o coordonez / supervizez.

More to come. Inclusiv grafice, sherpishori, articole si alte cartzi.

:wink:

* * *

[...] Graficul de mai sus arată o schimbare dramatică a votului pentru cei doi candidați în cele 3 sondaje realizate în intervalul 26 noiembrie – 2 decembrie, deci înainte de desfășurarea dezbaterii electorale și în perioada în care singurul eveniment mediatic și temă dezbătută era filmul în care Traian Băsescu lovea un copil.

În schimb, rezultatele ultimelor două sondaje, realizate imediat înainte și imediat după dezbaterea prezidențială (3-4 decembrie și 5-6 decembrie), ne arată o
stabilizare a intenției de vot în sensul sugerat de cercetarea realizată în 1-2 decembrie.

În primul interval de timp relevant, înainte de dezbaterea prezidențială, candidatul Mircea Geoană are o cădere dramatică în intenția de vot de la [...], în timp ce Traian Băsescu a recuperat de la [...].

Pentru a doua perioadă de timp avută în vedere, în zona dezbaterii electorale, se observă că practic în ultima săptămână de campanie nu a existat nicio schimbare în privința intenției de vot pentru cei doi candidați, în 3 sondaje consecutive. [...]

----

[...] Analizând cifrele din figura de mai sus (univers de cercetare total populație), concluziile sunt extrem de interesante:

• În rândul celor care au urmărit dezbaterea, fie parțial, fie în întregime, există o ușoară preferință pentru Mircea Geoană în fața lui Traian Băsescu (+1.2%, respectiv +1.6%).

• În rândul celor care, din contră, nu au urmărit dezbaterea constatăm fix invers: o preferință clară pentru Traian Băsescu în raport cu Mircea Geoană (-4,9% în defavoarea lui Geoană). [...]

-----

[...] În concluzie, ținând cont de ipoteza prezentei lucrări (dezbaterea prezidențială, ca eveniment mediatic, a determinat modificarea intenției de vot a românilor în favoarea lui Traian Băsescu), poate fi trasă următoarea concluzie, pe baza analizei cronologice: dezbaterea prezidențială nu a determinat în nici un fel modificarea intenției în favoarea lui Traian Băsescu. [...]



15 comentarii:

vera spunea...

Domnule, nefiind socioloaga, nu pretind ca ma pricep. Dar, ca simpla cetatzeana, la nivel logic, as indrasni sa avansez ideea ca nu ar trebui sa fie chiar asha o BOMBA sa descoperi ca dezbaterea prezidentziabililor nu a influentzat decizia de vot. Este unul dintre cele 3 rezultate posibile, in urma unei dezbateri televizate. So?

Anca spunea...

Pentru ca o dezbatere sa schimbe ceva, e musai sa aduca o noutate. Eu n-am gasit nimic incadrabil la noutati in dezbaterea aia plictisitoare. In principiu, linia dezbaterii a fost ca Basescu e mai smardoi si Geoana nu e spontan -- si aici intra inclusiv povestea cu vizita nocturna la terapie-n doi. :))

Nu ma prind nici de ce s-a discutat asa de intens rezultatul alegerilor. Cand discutam despre jumatati de procente care fac diferenta, e clar ca nici victoriosu' nu e tare victorios, nici invinsu' nu-i tocmai consumat. Oricum am intoarce-o, omul care pe numele lui, nu pe valuri negative, a iesit pe locul 1 este Basescu -- vezi turul 1. Deci avea cel mai ridicat grad de favorabilitate. :D

Turambar spunea...

@ Vera: pai doamna, daca jurnalijdii folosesc titluri tari si cele mai foarte senzatzionale pentru a emite platitudini sterpe, in cel mai bun caz, sau timpenii cretine, in cel mai rau caz, atunci musai sa ne dam si noi dupe valul retoric si sa-i frigem un titlu de cel mai foarte senzational, sa citeste si gura lor ceva cald, nu?

:)

Nu, pe bune, joke aside: atita s-a batut apa in piua cu dezbaterea asta incit a venit timpul sa aratam cifre si evolutii si tendinte. Stai sa-si termine de dat studentul meu lucrarea si la vara publicam.

@ Anca: Yup. You're right. Dar repet: prea jurnalistii pun totul pe seama dezbaterii si nimic pe seama filmuletzului, cind de fapt datele de sondaj arata ca a fost fix pe invers: Geoana a pierdut din cauza filmului repetat ad nauseam si, culmea!, dezbaterea l-a ajutat sa recupereze, mai ales de la electoratul PNL / alte partide mici.

Ies niste chestii foarte interesante...

Anca spunea...

Corect, veru' Turambar, asta pentru ca domnii nu stiu publicitate. Regula e simpla: mesajul cu efect maxim (pozitiv sau negativ) e cel cu un grad de complexitate cat mai scazut -- adica usor memorabil, digerabil de catre toata lumea, instant traductibil pe limba fiecaruia. Ori dintre dezbaterea luuuuuunga si fuckin' boooooring si cu teme peste teme radacinos-lemnoase si filmuletu' lu' peshte, sigur ca stim care-a fost de impact maxim. Da' nah, ce sa si vrei? Estem tot in tinutu' in care lumea inca mai crede ca volumul materialului publicitar afecteaza direct proportional volumul vanzarilor. Are si saracia asta o cauza -- nu spui cu voce tare. :D

Pongo spunea...

Dezbaterea nu o fi avut relevanta.Ce te faci cu dezbaterea dezbaterii, ca acolo aparu mogulu' prietenos. Ar fi interesant de masurat aportul prietenului..

Turambar spunea...

Avem si analiza de ratinguri pe post-dezbatere. Sa vezi ce virf a facut eolianu, numa-numa...

Sergiu spunea...

Turambar,

Daca majoritatea celor care au decis sa urmareasca dezbaterea la inceput erau favorabili lui geoana (ex. 57 la 43) si, ulterior dezbaterii, nr. sustinatorilor lui geoana intre cei care au urmarit dezbaterea a scazut(ex. 53 la 47, in loc de 57 la 43), vei obtine pe total esantion care a urmarit dezbaterea o usoara tendinta favorabila lui geoana, insa nu poti sa stii daca inaintea dezbaterii tendinta nu era mai puternica pentru geoana decat la finalul dezbaterii (doar daca ai fi facut doua sondaje pe esantionul celor care au urmarit dezabaterea la inceput si la sfarsit; ceea ce evident nu s-a intamplat). Usoara modificare din esantionul urmaritorilor dezbaterii se va reflecta si la nivelul intregului esantion ( pe tot electoratul). Si, astfel, concluziile pot fi rasturnate....Usor, foarte usor....

Turambar spunea...

Nope. Nu asa, Sergiu. Analiza pe cei care au vazut / nu au vazut emisiunea cu cine voteaza. Acolo e momentul adevarului.

Si au mai fost si alte intrebari (daca filmul a fost adevarat / fals, respectiv cine cistiga de pe urma filmului) care valideaza suplimentar (pe linga evolutia in sondaje fix in perioada difuzarii) cealalta ipoteza: filmul.

Pe scurt: dezbaterea nu i-a daunat lui Geoana (ba chiar...). In schimb, filmul i-a fost fatal, ca a fost difuzat prea devreme si de mult prea multe ori.

Sergiu spunea...

Nu ai cum sa verifici variabila de care am vorbit mai sus....toate analizele se refera la esantionul care a vazut dezbaterea dupa finalizarea ei....dar nu ai cum sa stii care era starea de spirit a acestui esantion a "vizionistilor" dezbaterii la inceputul acesteia...asta este, nu poti controla aceasta variabila....si ar fi una esentiala in analiza...
Sunt de acord cu influenta filmului cu lovitura, dar vreau sa spun ca si dezbaterea a contat...chiar daca nu atat de mult pe cat au sustinut unii.....

ZaffCat spunea...

Adica stirea cu vizita de relaxare de seara la mogul n-a contat, n-a schimbat nimic?

Anonim spunea...

Foarte interesant, pacat ca e postfactum, hehehehe, ma rog, e bine oricum. :)))

ioana spunea...

Astept si o analiza completa pe Timisoara...
Este un case study foarte interesant, legat de oportunitate (spontana, construita sau inexistenta), adica despre ce date trebuie sa ai in ipoteza pentru a te putea apuca sa vorbesti despre ceva...

Turambar spunea...

@ Sergiu: iar n-ai intzeles. Cercetarea a fost facuta imediat dupa emisiune, pe esantion reprezentativ pe TOATA populatia. Deci putem sa analizam separat comportamentul politic al celor care nu au vazut emisiunea si al celor care au vazut emisiunea, inclusiv cu split suplimentar pe vot politic.

Se poate, Sergiu, se poate. Si pot sa le vad si starea de spirit inainte, ca am avut sondaje fics inaintea dezbaterii. Deci se poate (chiar daca nu e panel, asa cum vei veni tu cu critica)

@ Ioana: din pacate, nu am facut si pe balconul Timisoara. Putem doar sa tragem niste concluzii indirecte, uitindu-ne la evolutia sondajelor din zilele acelea de dinainte de dezbatere.

Vorbim cind ne vedem.

Vova spunea...

@ZaffCat
Nu cred ca anuntul din timpul dezbaterii, cum ca l-a vizitat pe Vantu a avut un efect foarte mare, in schimb, lovitura la gioale a fost comentariul facut de Vantu in direct si mediatizat apoi 2 zile.


@Sergiu
Atata timp cat a avut sondaj la nivel national facut fics inainte de dezbatere si apoi fics dupa aceasta e foarte usor sa vada efectul acesteia.
Intr-adevar, si eu cred ca ar fi fost mult mai interesant daca a rfi facut un panel...

@Turambar
Multa bafta studentului tau. Ajut si eu pe cineva acum la o dizertatie pe aceeasi tema....dar cu o analiza mai puternica asupra stirilor din toata perioada campaniei (incearca sa arate exact influenta mass-media asupra rezultatului )

Turambar spunea...

Spor la treaba, Vova, si mersi pt comentarii :)