Zoso: Să ne pregătim de niscaiva tulburări sociale
Radiografie. A telling tale. Dar si un spatiu de dezbatere,
cum zic aia in limbajul lor de lemn.
Pe bune: cititi comentariile...
=========
Hai ca m'am pornit si nu pot sa ma opresc. Cateva vorbe pe aceeasi tema, din perspectiva teoriei comunicationale si a analizei de risc.
Cuvinte si idei care nu au fost folosite: risc, amenintare, probabilitate de risc / amenintare, probabilitati diferentiate venind din partea unor sub-categorii sociale (in cazul de fata, grupul etnic al tiganilor; dar la fel de bine rockeri, tineri, maramureseni, saraci, oameni inalti), stereotip.
E vorba de o analiza fireasca de risc in conditii de informatie limitata.
Repet: estimari de probabilitate a aparitiei amenintarii.
Avem o informatie redusa: tiganul din fata mea, nu stiu nimic despre el, decat ca estimez ca e tigan (dupa indicii exterioare: culoarea pielii, haine, maniera de comunicare, mustatza, chestii).
Atunci, daca nu stiu nimic despre el, pentru a evalua potentialul sau de amenintare, ma bazez pe informatia proxima: altii ca el, cum se poarta? Reprezinta un risc pentru mine? Pai mie mama si tata si presa si prietenii (sau si experienta proprie) imi spun ca destul de des (aici intervine conceptul de probabilitate) reprezinta un risc: ma fute, ma violeaza, ma taie, ma fura, ma pacaleste, ma agreseaza verbal, ma scuipa, ma dispretuieste, ma face, imi intra in casa si imi fura pestii din acvariu. Atunci, faute de mieux depedeve informational, aplic modelul de cunoastere pre-existent. Aici intervine puterea stereotipului. Si in bine, si in rau.
Ati intzeles? Iata intrebari despre care cred ca trebuie sa discutam:
PROBABILITATE AMENINTARE:
Intrebarea este urmatoarea: reprezinta un tigan, intrinsec, obiectiv, o amenintare mai mare pentru mine decat, sa zicem, un banatean, un negru, un copil, o baba, un manager sau un rocker - exemple de alte categorii pe care le pot identifica destul de repede dupa caracteristicile exterioare - except banateanul, pe care nu' recunosti dupa port, ci dupa vorba, cand deschide gura.
Aici trebuie sa venim cu statistici privind nivelurile de infractionalitate. Stiu, stiu: ho, sociologilor. stiu ca veniti cu o critica la adresa felului in care cel care consemneaza fapta, organul madularului de ordine, asociaza o eticheta etnica faptasului. Dileme: autoidentificare vs heteroidentificare? e tigan? nu e tigan? de unde stii? pe ce te bazezi? el se considera tigan? ce e aia un tigan? Probleme de etnometodologie si de teorie a etnicitatii.
VALIDITATE INFO CULEASA. STEREOTIP
Am in fata un tigan (ungur, rugbyst, parnaias, purtator de mustata, rocker, banatzean) si trebuie sa raspund la o intrebare presanta: reprezinta o amenintare pentru mine sau nu?
Daca am o experienta directa cu el si o istorie de relationare, atunci ma bazez pe informatia deja existenta. Emit o predictie de comportament pe baza comportamentului sau anterior. Il stiu, e om de treaba, nu imi face nimic. Sau il stiu, a furat din curte de la tzatza Maritza nishte gaini, e posibil sa imi fure si mie gainile la noapte. Mama lui de tzigan...
Daca insa nu stiu nimic despre el (lucru des intalnit in comunitatile mari), atunci trebuie sa apelez la informatia proxima: ce stiu din alte surse, nu din experienta directa, despre respectiva persoana? Hopa: Dar nici asta nu stiu.
Buuuun: atunci extindem proximitatea: ce stiu de la altii despre tipul de astfel de persoane? Cum stiu eu ca sunt tiganii? Asociez astfel o informatie generala, despre care nu stiu daca este adevarata sau nu, dar cred ca este asa, pentru ca sursele care mi'au comunicat'o sunt credibile (mama, tata, prietenii, invatatoarea, televizorul, alea alea), unei persoane particulare. De la grup la persoana. Aici incepe teritoriul stereotipului.
RESENTIMENT
Problema se complica atunci cand analiza altminteri obiectiva de risc se amesteca cu elementul psihologic. Cu faptul ca nu ne place de moaca lor. Mama lor de tigani (evrei, unguri, rockeri, banateni, copii, babe, oameni inalti), nu'i suport, ca nu'mi plac manelele lor. Sau ce fel de haine poarta. Sau ce mustata au. Sau cum isi poarta parul lung (rockerii). Sau ca sunt taiatzi la putza si l'au omorat pe Iisus (evreii). O componenta fundamentala a stereotipului, conotatia negativa, resentimentul merge mana in mana cu acesta. Aici intervine un alt tip de interpretare, cel pshidonimanic (psihanaliza e un astfel de tip de interpretare).
Nu uitati: aceleasi tipuri de intrebari si le pun, instinctiv, si italienii sau spaniolii la adresa romanilor. Sau si le puneau acum 50 sau 30 de ani si americanii despre italieni.
Stiu: nu toti tiganii sunt hoti. Stiu: nu toti italienii sunt Mafia. Stiu: sunt si romani hoti. Dar, pe de alta parte, mafiotii din America sunt preponderent italieni. Mai multi tigani (ca procent din total grup etnic) fura gaini, sau te fac cu alba neagra.
Deci ramane cum am stabilit: discutam... Problema e complecsa si necesita ecsplicatzii.
Dar ori de cate ori mai vedeti discutandu'se despre tigani, sau ori de cate ori va intalniti noaptea cu un tigan intr'o alee ingusta si intunecoasa (apropos: ce mama dracului cautati voi noaptea in alei inguste si intunecoase? Duceti'va, frate, acasa, la nevasta si copii! Voi alta treaba nu avetzi decat sa umblatzi noaptea brambura pe strazi???), nu uitati urmatoarele teme de reflectie, urmatoarele concepte:
- Risc / Amenintare
- Violenta
- Lege
- Probabilitate
- Stereotip
- Resentiment
- Alteritate
- Dinamica inconstienta
- Comunicare
- Validitatea informatiei
19 comentarii:
Mda. Nasol.
Frankly my friend i don't give a f**k Am copilarit in Prelungirea Ferentari :)
ce complicat e.
fata de alternativa: "Pazea vine raul!" ce propui tu e mult prea complicat.
Unde mai pui ca varianta "lor" ofera ca bonus si explicatia comoda pt "de ce nu ne e bine" :)
Lucrurile astea "destepte" le poti spune in scoala, in institutii, in programe. Cand vezi doar ca unul se da "majoritar" si face subiect de trafic... poti doar sa te intrebi cum ar fi fost daca Hancu ar fi avut blog :)
Cristi, vezi ca eu nu exclud aprioric abordarea de tip "risc". Nu total, in orice caz. Ceva ceva este, evident accentuata de perceptia stereotipica si colorata negativ. Insa si stereotipurile astea, nu se construiesc ele asa, chiar out of the blue air. Chiar si stereotipul la adresa romanilor din Occident, are ceva fundament de baza de temelie, nu? Chiar daca romanii aia de acolo mai sunt si tigani, nu?
:)
Din toata chestia de mai sus trebuie adaugat inca un concept: VIZIBILITATE.
Sunt de acord ca n-ar trebui sa avem judecati negative cand vine vorba de tigani dar asta nu imi schimba comportamentul reticent cand vine vorba sa am de-a face cu ei. Este clar ca in afara faptului ca eu ar trebui sa-mi schimb mentalitatea, ei, la randul lor, ar trebui sa-si schimbe comportamentul. Nu vreau sa spun ca daca minoritatile nu se integreaza este vina lor si nu a tendintei altora de a le discrimina. Dar cred ca si tiganii trebuie sa se integreze asa cum unele culturi au reusit s-o faca. Nu stiu daca noi romanii suntem rasisti sau nu. Sau avem o atitudine rasista neconstienta. Dar in masura in care a fi rasist nu mai este un fapt valorificat de societate, conflictul generat de o asemenea constientizare cred ca apare drept singurul capabil sa modifice in viitor atitudinile rasiste neconstiente.
Turambare ala e Bombonel?
Ce legatura este intre VIZIBILITATE si aleile inguste si intunecoase? :huh:
aprioric nici eu nu exclud nimic :P
abordarea de tip risc oricum apare (chit ca de vina sunt aia care nu asigura siguranta cetateanului :) )
ideea e cu ce se asociaza... needucat, nespalat ... etc.
PS: M-am saturat de maieutica ... asa ca spun direct unde vroiam sa ajung: IMAGINE confirmare si propagare de imagine
@ Oceania: :) :yes:
@ Dan: Dane, ala e Rozbonel. :)
@ VV: Vizibilitate, in sensul vizibilitatii diferentiate a grupului etnic diferit. Cine are pielea diferita de noi, hainele diferite de noi, mustata diferita de noi, e mult mai vizibil in spatiul public. Aia cu aleea intunecata era o figura de stil
: Cristi: Ai dreptate. Imagine, comunicare
Haide mai, chiar asa moaca de prost am eu, sa imi explici ca unui .... well.. cititor de-al lui Ciutacu? Parol monser, nu citesc blogu' ala!
Si ca tot veni vorba (nu veni, da' o aduc eu...), zi si matale pe-aici o litera intre A si E, daca dincolo nu vrei sa zici. Hai ca suntem intre prieteni, dujmanii nu citesc despre minoritari. :P
oops, scuze, s-a logat nevasta sa-si citeasca gmailu'. Eu eram :)
@ Lavinia: Aia cu litera intre A si E, I really don't get it. It's that late hour of the evening when I don't quite understand esoteric hints
@ VV: Aaaa, tuu eeeraaai? Pervers mic si schimbator la secs.
:) :p
Nu am inteles motivatia lungului expozeu insa e sigur ca ai ajuns la vorba aia, sa nu ii dai unuia un ciocan penca toate problemele sale se vor transforma in cuie.
Daca tot crosetam pe dilema analiza cantitativa vs calitativa a risculor trebuie spus ca la postul lui Zoso conteaza mai putin minoritaru si mai mult contextul.
Iar in contextul crizei, al restrictiilor din UE si mai ales dupa lansarea promisiunilor lui Geoana de 20-30.000 de EUR per familie de capsunari, saracia bate stereotipul.
Oricum, nu ma astept sa imi demonstrezi prin analiza de sondaje (ciocanul) ca promisiunile PSD + PCului anticipeaza si anuleaza riscurile unor violente interetnice (cuie) sau sindical/sociale (piroane- profesori vs. medici vs prelucratori prin aschiere).
Excuse my French, dar ce are sula cu prefectura in tot rambleul tau? Vorbeam de tzigani si de stereotipuri si de amenintare si de frica si de etologie, nu de pesede plus pece.
Comme on. Wake up. Grow a beard. Get a grip. There's life outside Australia and beauty outside politics, mate. Enjoy them. Both.
Crouch Touch Pause Engage
:p
Imi place ca reactionezi instinctiv in apararea viitorului guvern care se va confrunta cu multe si marunte, o parte dintre acestea fiind expuse si de Zoso.
Cam asta e situatia, viitorul guvern psd-pc nu trebuie sa excluda si un asemenea risc.
Iar un risc perceput si nu masurat e o problema.
Mai pe romaneste degeaba incerci sa ii dai lectii lui Zoso si el se refera in esenta la aceeasi chestie.
Numai ca el isi poate permite exagerari, hehhehe, blazon de eticheta.
sa mori tu? guvern? zoso? blazon? risc? chestie? eticheta?
waw. cate cuvinte puse unu langa altu. copleshitor, mon cher. copleshitor.
Ce sa fac, daca sociologii cu blazon nu vor sa spuna nici macar pe blogul lor vestile proaste.
Sper ca nu te simtzishi cu musca pe caciula, ca nu asta a fost intentia.
Vesti proaste cauta unde vrei matale. Aici scriu ce vreau eu, nu ce insinueaza anonimii.
Die, pls.
Trimiteți un comentariu