joi, 2 aprilie 2009

Cum se spune? Raspundetzi repede

Dupa cum stim cu totzii, mai ales noi ashtia ragatzenii, miticii, nemernicii neserioshi si superficiali, cei de la sud de Carpatzi, din campiile manoase ale Balcanilor de Nord, a venit primavara.

Si noi, copii, shtim ca cand vine primavara infloreshte copacii. Nu'i asha, copii? Daaaa. Unul din primii copaci care infloreshte in gradina gramaticii noastre primavaratice este... Care este, copii, primul copac care infloreshte? Spun eu, to'a'sha, spun eu. Spune tu, Floricel, ca tu spui tot. To'a'sha, primul copac care infloreshte este ZARZARUL. Nu'i asha copii? Daaaaa!

Ei bine, aici intrerupem acest Daaa inimos din suflete cristaline de copii care nu stie sa vorbeshte corect gramatical romaneshte si vin sa va intreb: bine bine, e zarzar sau e corcodush?

Am avut aceasta disputa horticola de mai multe ori de'a lungul existentzei mele pomicole de suflet candriu care se extaziaza la miresele cu coroane impodobite. Noi, prin partzile alea ale Munteniei de unde s'a tot scos sare, de pe Valea Prahovei si a Doftanei si a Teleajenului, la copacii aceia care infloresc alb si spumos si frumos si primii le zicem zarzari.

Niet, zice moldoveanul si olteanul si munteanul de dincolo de Dambovitza. Asta nu e zarzar, asta e corcodus. Zarzarul este ala care face flori roz si fructele mari si paroase. Aha, zic eu: adica cais (cu cacafonia de rigoare specifica limbajului oral pe gura). Ba nu! zice interlocutorul. Caisul e ala care face fructele mari frumoase. Zarzarul face fructele mai mici si mai paroase, mai pitzifelnice, mai chinuite. Aha! zic eu. Adica cais salbatic (hait, ca iar vorbesc oral pe gura cu cacafonii rushinoase). Ba nu! zice el / ea. Corcodus. Ba nu! zic eu. Corcodushul e alt nume pentru zarzar. Ba nu! zice el / ea. Corcodushu'i corcodush, face fructe mici, zemoase, galbene sau roshii, care atunci cand sunt verzi sunt acre ca dracu, te strica la burta si acreshti ciorba cu ele, se face un bulion remarcabil. Iar zarzarul e zarzar. Adica de'ala cu fructe mai mari paroase si cu flori roz. Niet, zic eu. Ala e cais. Zarzarul infloreshte alb si spumos si frumos si primul primavara. Ba nu! Ala e cordoshul, zice el / ea din ce in ce mai ambetat(a).

Si uite asha am tot tzinut'o cu mai multe persoane de'a lungul existentzei mele multianuale de pomicultura amatoriceasca.

Deci la voi, in vatra satului vostru propriu si personal, acolo in dealurile din Drumul Taberei, sau in podgoriile manoase din Manashtur, sau in port la Constantza, sau pe dealurile cele dulci si pline de pungi de plastic ale Ieshului (sa nu va aud! am fost pe acolo: e jale), cum se spune la copacul ala alb si frumos si spumos care infloreshte primul primavara? Cum v'a invatzat bunica voastra ca'i zice toata lumea normala la cap?

Raspundetzi repede, pana nu se scutura si nu se ofileshte corola de minuni a lumii. Alba si spumoasa si frumoasa. Si prima, manca'o'ar tata pe ea de mireasa impodobita...



PS: Uite aici marturie privind labilitatea lingvistica si emotionala a acestui termen horticolo-pomicol pe care il avem de la stramoshii noshtri dacii si cumanii.

Se pare ca zarzăr se foloseşte atât pentru pentru caisul propriu-zis cât si pentru prunele mici ale speciei Prunus cerasifera denumite corcoduşeBotanist 3 august 2006 12:28 (EEST)

Corcoduşul este Prunus cerasifera Ehrh. (nu Earth).

Zarzărul (Prunus armeniaca L. sau Armeniaca vulgaris Lam.) nu este identic cu corcoduşul, exprimarea populară nefiind corectă.


Si aici niste definitii pentru zarzar si corcodush:

1. Z'ARZĂR, zarzări, s.m. 1. Pom fructifer asemănător cu caisul, cu flori albe si cu fructe sferice mici, cu gust acrisor si cu sâmburii amari (Armeniaca vulgaris). 2. (Reg.) Corcodus. - Din zarzără (derivat regresiv). Sursă : DEX'98 (21356) - spall

2. Z'ARZĂR s. v. corcodus. Sursă : Sinonime (218676) - siveco

3. z'arzăr s. m., pl. z'arzări. Sursă : DOR (293940) - siveco

4. Z'ARZĂR ~i m. Pom fructifer asemănător cu caisul, dar cu fructe mai mici, puţin acre si cu sâmburi amari. /Din zarzără. Sursă : NODEX (359839) - siveco

=================
Corcodus:

1. CORCOD'US, corcodusi, s.m. Arbore sau arbust din familia rozaceelor, cu frunze eliptice, cu flori albe si cu fructe mici, de culoare galbenă, vânată sau rosie (Prunus cerasifera). - Probabil din corcodusă. Sursă : DEX'98 (42913) - IoanSoleriu

2. CORCOD'US s. (BOT.; Prunus cerasifera) (Munt. si Olt.) târnosliv, (Transilv.) zarzăr. Sursă : Sinonime (179115) - siveco

3. corcod'us s. m., pl. corcod'usi. Sursă : DOR (235542) - siveco

4. CORCOD'US ~i m. Soi de prun cu flori albe, solitare, si cu fructe drupe, de formă sferică, comestibile. /Orig. nec. Sursă : NODEX (329617) - siveco

22 comentarii:

puck spunea...

corcodus. io sunt din unu din minumagnificele tinuturi de jos si pe aici nu avem zarzari. prima data l-am intalnit la Teodoreanu in carte si am zis moa ce suna. la noi corcodusu e corcodus, piersicu piersic si tot asa.

dar stiu un cantec care suna cam asa: zarzarica zarzarea (oare de la ce-o venea?)

puck spunea...

*moa ce frumos suna

(scuzati eroarea din graba)

Turambar spunea...

:p ereticule. rebelule. se spune "zarzar". tz tz tz. ce oameni. ce regiuni. ce obiceiuri.

:p :)

Anonim spunea...

La mine in Poiana Marului (aproximativ Tara Barsei, o comuna in Zarnesti, pe undeva pe langa Bran) se spune zarzan (cu "n" de la Neculai:P). Avand in vedere denumirea comunei (oameni pomicultori pe acolo, nu gluma) sint ferm convins ca aceasta denumire e cea corecta :).

Si am mai auzit pe undeva nu mai stiu pe unde folosindu-se zarzar pentru cel care face fructe rosii si corcodus pentru cel cu fructe galbene. Sau invers...

Oricum tot o tzuica se face din ele :).

Cristian Banu spunea...

Pe la noi prin Teleorman, frumos cântă un cuc bălan... zarzărul era verişorul mai mic al caisului, iar corcoduşul verişorul mai mic şi multicolor al prunelor. Din corcoduşele verzi se făcea o zeamă de acrit ciorba, iar din cele coapte o ţuică, nu prea gradată, dar parfumată...
Erau zarzării-nfloriţi...

Carmen spunea...

exact cum zisa @Cristian Banu \:D/

Turambar spunea...

Aha. Zarzan. Aha. Corcodushi de Oltenia. Aha. Altzi eretici care pun la indoiala validitatea si superioritatea limbii telegeneshti.

Aha.

:)

@ Anonim: Zarzan? Poiana Marului? De cate ori intru in Zarnesti imi promit ca voi face la dreapta si voi merge acolo. Dar Piatra Craiului intotdeauna este mai aproape. The call of the wild. Dar sa moara pisica ghiftuita cu zarzare daca nu trec vara asta pe la voi. De sus, din creasta, se vede tare fain tzara aia a ta :)

La noi e pe dos: zarzarele sunt alea "normale" (adica galbene), iar corcodushele alea roshii. Dar amandoua sunt de fapt tot zarzare.

@ Cristian Banu: Romica Puceanu? De mare exceptzie. Dar la corcodus sa stii ca tot zarzar se zice.

:p

Pigbrother spunea...

Sincer sa fiu, zarzar cam are parfum oltenesc. Vad ca si cei care-l stiu de zarzar sunt de prin zona asta. Deci corect e curcudus, ca sa fie toata lumea fericita

Turambar spunea...

@ Pigu: :) :p Yak. Pig attack. Sa fugim! Ne mananca! Shi'a cumparat Apple si acum face mishteaux de noi, muritorii de rand. Groaznic. Oribil. Elitist. Si ne mai shi face olteni, pe noi ashtia muntenii din zona unde s'a nascut limbar romana literara corecta. Si corect se scrie curcudush (fara spatii libere si alte chestii, da?)

:p

@ Carmen: Si tu, Brutoaso? Si tu suceshti cutzitu in rana? Tz tz tz. Oltenii ashtia :p

Bleen spunea...

Zarzărul e ăla care face caise cu sîmburi amari (că mai sunt şi alea cu sîmburii dulci - alea sunt caise get-beget). Corcoduşul e corcoduş şi atît. Cel puţin aşa e la Giurgiu.

Turambar spunea...

Alt eretic! Nici asta nu stie sa vorbeshte romaneshte. Huoo! Bulgarilor! Turcilor! La Giurgiu cu voi...

:D

Cristian Banu spunea...

La Giurgiu făcui eu armata, la "guşteri". Da' n-am văzut zarzări :lol:

Unknown spunea...

musiu, monșer, jio tampri :) am mâncat, în copilărie, și zarzăre, și corcodușe... și pe la bârlad, și prin făgăraș, și pe la brașov, și pe la topoloveni, și pe lângă hala traian... din ce țin eu minte, după formă, după gust, zarzărele sau zarzănele erau ca niște caise mai acrișoare... mmm, ce bune :) iar corcodușele-mi păreau ca niște prune miniaturale ori niște struguri primăvărateci, cu sâmburii mai mari... cu ălea verzi, făcea bunica un fel de ciorbă acră... ălea roșii-mi păreau un pic mai dulci decât ălea albe/galbene, da' tot la fel de bune :) deja îmi plouă-n gură! și cred c'am mâncat și sâmburii, după care m'a durut burta :) da' tot am mai mâncat o dată, și-nc'o dată, până m'am făcut mare :)))

Turambar spunea...

Aha. Deci si tu cu varianta eretica in minte (zarzare = caise acre; corcodushe = zarzare de Telega).

Tz tz tz. Eu va spun: schimbatzi'va patternurile mentale si invatzatzi'va ca zarzarele sunt alea mici, prunele in miniatura, galbene shi roshii.

Anonim spunea...

De la califatul lui Rashid incoace in araba se spune zarzar.
La tot ce are puf, peri, blana, intr-un cuvant, de la arici la caine flocos si de la vrabie la barba de ghiaur, mergea zarzar.

Exista si o explicatie pentru confuzia in utilizarea celor doua denumiri populare pe plaiurile noastre.

Fenomenul lingvistic de suprapunere terminologica este legat de utilizarea casnica trans-generationala, fara masura si amestecat, a bauturii distilate obtinute din fructele celor doua specii.

Turambar spunea...

"Utilizarea casnica trans-generatzionala". Uite de'aia imi place mie stiintza si jargonul sau puternic specializat. Ca e in stare sa explice cu vorbe frumoase misteriosul fenomen al imbatarii la romani (si la arabi, mind you, deshi prea fericitul Allah nu prea le da voie sa consume).

multzumesc pt explicatzie. face lumina intr'un caz controversat, care provoaca stari de constiinta modificata la numeroase generatii de copacofili.

Anonim spunea...

Bomb, iar fructele boambe, in Teleorman.
Corcodus, fructele corcoduse, in Gorj.
Zarzar, fructele zarzare, in Prahova.

s'or mai folosi aceste denumiri si'n alte locuri, dar le'am enumerat doar pe cele pe care le'am auzit de'a lungul timpului.

Turambar spunea...

:) Mersi pt lamuririle lingvistico-regionale. Sint incintat ca acest post vechi de un an de zile inca stirneste interes :)

Eliza spunea...

Ei...si inca mai starneste discutii.Chiar azi am avut o discutie pe aceeasi tema (nici nu mai stiu cum a inceput) si inca ma chinui sa conving o perosana ca zarzar si corcodus este acelasi lucru, doar ca in anumite regiuni termenul este folosit pt a descrie caisul salbatic.
Eu ii zic zarzar ca asa am invatat dar stiu ca aceluias fruct ii mai zice si corcodus :)
Greu dom'le, greu!

Turambar spunea...

Da, doamna. Greu, doamna, greu. Nasol cu corcodusii astia care sint de fapt zarzari, insa sint uneori si caisi.

Hmmm... :)

Adryana spunea...

Eu sunt din Teleorman si la noi nu se foloseste denumirea de corcodus ci bomb.asa se zice si la fructe boambe,care pot fi galbene,roze,rosii diverse nuante iar zarzarul este total altcva un fel de cais care face fructele mai mici decat caisul normal.am obs ca la Bucuresti la bomb se zice corcodus,dar nu-i tot una cu zarzarul.

Anonim spunea...

...manca'o'ar tata pe ea de mireasa impodobita.
<3 :-*