miercuri, 31 decembrie 2014

De noroi și sînge-uscat

Astăzi s-a întîmplat un lucru fain. Un lucru de piatră de hotar, de linie trasă în nisip între viitor și trecut.

Azi, la genericul de sfîrșit, după 25 de ani de Tolkien, am simțit că s-a încheiat o etapă în viața mea.

Din 1989 pînă acum se cam împlinesc 25 de ani. Cam prin 1989, grație bunului meu prieten Florin Pâtea, care mi-a fost sfătuitor și îndrumător și mentor, citeam Hobbitul în traducerea Catincăi Ralea, în colecția Biblioteca pentru Toți Copiii. Era cartea de suflet a lui Florin. Între timp a devenit și una din cărțile mele de suflet.

Pe vremea aceea, Florin, deja ajuns la București, student în anul 1 și proaspăt membru la British Council, îmi povestea despre cartea mult mai faină și mult mai mare și mult mai în engleză The Lord Of The Rings. O scotea din teșchereaua sa pe care o purta pe post de ghiozdan și mi-o arăta ca pe un mare premiu. "Cînd o să înveți mai bine engleză o să o citești. Stai să ajungi la București".

Și am învățat engleză (mai) bine, și am ajuns și la București, în anul de grație 1991, în plină bezmeticeală democratică. Dar ironia sorții face ca The Lord Of The Rings să-l citesc prima dată în franceză, alături de Silmarillion. Niște ediții pe care cred că le mai am și acum pe undeva pe la Telega, aduse cu mare sacrificiu (nu aveam bani) din excursia în Belgia în care fusesem invitați elevii de liceu imediat după Revoluție, cînd occidentalii încă nu se săturaseră de români.

Le-am citit și eu, pînă la tocire, și Florin, și doamna Hănciulescu, Dumnezeu s-o odihnească, cea care ne stîrnea și ne alimenta pofta de carte în acei tîmpiți ani 80, cînd era o crimă să citești 1984 - și totuși o făceam.

Apoi, la București, am mai citit din nou LOTR în engleză, de la British Council. Apoi și Silmarillion – o bijuterie dificilă, complicată. Apoi și Letters, și Unfinished Tales. Devenisem, alături de Florin și de încă vreo doi-trei – Mihai Dan Pavelescu, bunăoară – niște iluștri și inutil necunoscuți specialiști în Tolkien.

Apoi au venit anii 2000 și am așteptat cu sufletul la gură, an după an, fiecare din cele trei filme ale trilogiei. Tot cu Florin și cu MDP și cu mai noul prieten pe atunci Liviu Moldovan – o altă comoară de cărți. Era vremea cînd descopeream Game of Thrones pe hîrtie și ne bucuram de The Lord of The Rings pe ecran.

Apoi am arătat și copiilor mei The Lord Of The Rings. Și le-a plăcut și lor. Am și scris o pastișă minoră prin JSF pe tema asta – din punctul de vedere al orcilor, căci și orcii e oameni, prefiguram asta cu 10 ani înainte să intru în politică.

Și a venit și rîndul Hobbitului să-l vedem pe micile ecrane, spart în trei, să fie povestea mai lungă și să iasă bani mai mulți.

Și ajungem astfel în după-amiaza asta, cînd, la genericul de sfîrșit al celui de-al treilea film din trilogie, mi s-au umezit un pic ochii. Pentru că s-a terminat. Pentru că simt că o bucată din viața mea a luat sfîrșit. Pentru că, așa cum cînta Bilbo:

“The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can,
Pursuing it with eager feet,
Until it joins some larger way
Where many paths and errands meet.
And whither then? I cannot say”


Filmul, oricît de mult ar cîrcoti cîrcotașii, a fost decent. Neașteptat de tolkienesc acolo unde mulți vedeau doar urechi ascuțite și marketing eftin. Dincolo de inevitabilele lungiri epice, a reușit să păstreze viu spiritul lui Tolkien. Da, a fost cu bătăi. Și cartea e cu bătăi. Da, a fost cu vulturi. Și cartea e cu vulturi. Dincolo de toate astea, Bilbo e chiar Bilbo ăla de-l știm din copilărie, iar scenariul este fidel gustului de normalitate pe care Tolkien a ținut cu orice preț să-l dea neamului hobbițesc.

Să vărsăm deci, prieteni și frați și oameni, o picătură de vin roșu pe covorul tinereții noastre și să aducem laudă lui Tolkien, că ne-a bucurat cu această bucată de Lumină. Să-i aducem laudă lui Peter Jackson că s-a achitat onorabil de greaua povară estetică și narativă pe care și-a asumat-o. Să-i aducem laudă lui Galadriel că există

A Elbereth Gilthoniel O selevra penna miriel A menel aglar ellenath

Să-i mulțumim lui Florin și lui MDP și lui Liviu pentru toate vremurile faine cînd am tolkienat împreună.

Să-i mulțumim lui Ionuț Bănuță că și-a amintit de nuveleta mea șchioapă și naivă cu orcușorul care vrea și el să scrie.

Și să ne aducem aminte că sîntem oameni, deși ne-am dori să fim iele, nemuritoare și aspre și reci, că sîntem sortiți pieirii, mortal Men doomed to die. Și să ne sîrguim să nu ajungem orci.

La mulți ani, prieteni, dușmani, indiferenți, cititori, cîrcotași, entuziaști, frați, surori, oameni care nu putem fi iele.

*****

... Aici se termină, dintr-o dată, rândurile așternute de gnom. Urmează, scrise după cum se vede de cineva mult mai deprins cu mânuitul penei decît gnomul, cîteva versuri în graiul nostru – fără îndoială născocite de căpitanul de ceată spre a nu-i da uitării pe oștenii săi căzuți în acea luptă:

Pletele le sînt mînjite
De noroi și sînge-uscat
Unde-i soarele aprins
Care-n plete le-a jucat?




.

7 comentarii:

Florin Pîtea spunea...

Hobbit fiind, Pământul de Mijloc cutreieram. :)
Lăsând gluma deoparte, mă bucur că ţi-ai păstrat de-a lungul anilor interesul pentru scrierile lui J.R.R. Tolkien şi pentru lucrările conexe, precum filmele lui Peter Jackson. Un An Nou fericit şi să ne revedem cu bine!

Anonim spunea...

si un prost ti-a luat din franta editia engleza

laurentiucat spunea...

bre, a trecut o luna fara nimic pe blog. il sabotezi?

Nimeni... spunea...

Tot la trecut şi asta.
https://www.scribd.com/johnsmith41/documents

Anonim spunea...

De ce nu mai exista pagina de fb?

Turambar spunea...

@Bogdan Mita: Iti multumesc si acum pentru editia aceea foarte faina. La vremea respectiva a insemnat a dream come true. Si acum tin la ea f mult. Dar asta nu inseamna ca ai voie sa ma jignesti public, in repetate rinduri, la 10-15 ani dupa aceea. Prietenia are limitele ei. Tu ti le-ai atins, din pacate :( Sint multe de spus, Bogdane. Las-o asa cum a cazut :(

@Nimeni: waw! foarte faina colectia! felicitari :)

@LaurentiuCat: nu il sabotez. Doar il fac de rusine (ca in bancul acela cu taranul si cu calul). Ma intorc la el incet-incet. Am obosit, coane... :(

@Anonim: pentru ca fortele ostile basiste si iohanniste m-au fortat sa nu mai postez pe FB :) E o gluma. Repet: e o gluma. O gluma electrica, numai buna de curentat pufosii. Am luat o pauza. Am postat azi un articol in aceasta privinta.

Anonim spunea...

I-Nestimabilule cum pot eu concura cu ceea ce-ti faci matale insuti, avand in vedere ca te-ai coborat atat de jos incat esti de nejignit; ar fi aproape imposibil sa o mai poate face cineva si mai ales in repetate randuri...Privindu-te cum te impopotonezi in spatiul public ca "gaina care a facut un ou cat un asteroid" nu pot sa zic si eu decat "o nimic cat ai ajuns de mare". Esti comic sau tragic sau amandoua la un loc. Prietenia noastra ar fi putut exista daca in ultimii 10 ani din cei 15 ai fi dat si tu macar un telefon, dar asa nu a fost decat o vremelnica intersectie de drumri, un accident. Calea limbii de catifea pe care ai ales-o din convingere (vocatie?) ne plaseaza in multimi necongruente.
Prietenia are limitele ei dar ipocrizia nu, asa incat mai scuteste-ma de lectii calpe! Mai bine o lasam asa ca pana in 1995 cand nu ar fi trebuit sa ne salutam pe strada...
P.S. nu te chinui sa imi raspunzi ca am ajuns la articolul tau dintr-un accident. NU MAI ESTE NIMIC DE SPUS