luni, 11 septembrie 2017

Educația în România, mereu despre trecut, nu despre viitor

O mare transfigurare socială e pe cale să se întîmple. Sub ochii noștri. Prin creierele noastre și prin viețile noastre. La fel de disruptivă precum a fost aia de sfîrșit de secol XIX – început de secol XX. De la plug și boi la curent electric și lift și zgîrie nori și mașini de cusut și mașini de mers cu ele și mașini de scris și frigidere. Și toată nebunia de după.

Sub ochii noștri, munca se automatizează. Din ce în ce mai mult din efortul de creare de plus valoare concretă, fizică, de-aia pe care pui mîna, mîncare și haine și mașini și materiale de construcții și case și și și nenumărate altele, va fi făcut de către roboți. Roboți din ce în ce mai pricepuți, mai complecși, cu mai mare autonomie de acțiune.

Se vor elibera hălci masive de meserii. Se vor crea disrupții la fel de masive. Vor dispărea o groază de locuri de muncă. Vor apărea altele, mai puține, mai expresive, mai creative, mai întortocheate, mai complicate, mai complexe. În asemenea vremuri, se aplică cel mai bine proverbul cinic și înțelept chinezesc “Criză e doar un alt nume pentru oportunitate”.

Ce va face diferența între perdanți și cîștigători? Ca și la disrupția social-economică precedentă, cei care vor fi în stare să gestioneze un nou nivel de complexitate.

Știi să scrii la mașina de scris? Ai o șansă. Ia un loc de muncă, avem nevoie de tine. Nu știi? OK. Nu te califici în jocul nostru, stai pe tușă. Auzi, dar știi măcar să înveți să scrii la mașina de scris, să te străduiești să dai în mod complicat cu degetele peste niște clapete complicate, să umpli în mod corect niște pagini cu rînduri scrise la mașină? Dacă știi să înveți, ai o șansă. Înveți și te primim în clubul nostru. Dacă nu, zbate-te în chinurile muncii prost plătite, rămîi medieval prost, cu cîrca.

Și atunci, ca și acum, cuvîntul cheie este COMPLEXITATE. Și atunci, ca și acum, complexitatea înseamnă de fapt CAPACITATE DE A ÎNVĂȚA. Adică, pufoșii mei mediocri și medievali, EDUCAȚIE.

Educația e cheia problemei. E cea care ne ajută să urcăm scara complexității sociale, spre o producție din ce în ce mai elaborată de plus valoare, cu consecințele benefice de rigoare: creșterea nivelului de trai, o viață mai prosperă și ceva mai lipsită de griji, o eleganță socială după care tînjim cu toții. “Vrem o țară ca afară” asta înseamnă de fapt: vrem o societate complexă, cu costuri ridicate de întreținere (high-maintenance complex society).

Evident că există și reversul medaliei. Dacă educația te înalță, tot educația te și poate coborî. Te poate limita, te poate ține în capcana logicii de dinainte de automatizare, a logicii de secol XIX, specifică începutului și mijlocului modernității, focalizată pe eficiență cruntă, pe forță de muncă ieftină, pe producție standardizată, pe rigorile benzii de producție.

Lucru care, din păcate, se cam întîmplă cu educația din România, rămasă în tranșeele trecutului. Căci ce credem noi că e prezent e trecut deja, e vetust, e demodat, e generația n-1, n-2, n-3, viitorul e deja peste noi, nu știm încă, așa cum spune înțelepciunea cyberpunk, Sf. Gibson Al Viitorului, William GibsonThe future has arrived — it’s just not evenly distributed yet

Avem două probleme cu educația în România. Una e tactică. Cealaltă, strategică.

Cea tactică o reprezintă mediocritatea formatorilor. Selecția corpului didactic se face de multe ori, din păcate, de manieră reziduală. Cine nu se pricepe să-și facă o soartă, o carieră în altă zonă lucrativă ajunge să eșueze în a preda altora. Știu, sună crunt, sună cinic, însă asta este realitatea.

În primul rînd, plata e proastă. Și atunci, pentru că sînt bani puțini în învățămînt, nu ajung să trăiască din educație, să aibă o meserie full time în acest domeniu decît aceia care nu sînt în stare să găsească un loc de muncă mai bine plătit. Cu consecințele de rigoare inevitabile privind calitatea resursei umane – ca să nu spun alte cuvinte mai grele, înțelegeți voi ce vreau să insinuez. Asociat cu faptul că sînt plătiți prost, ne mai confruntăm și cu prestigiul scăzut al profesiei. "Yuk, profesor. Săracu’ de el... N-a putut mai mult."

Această disfuncționalitate cronică a învățămîntului românesc duce, evident, la consecințe din ce în ce mai dureroase, pe măsură ce trece timpul și efectele acumulării resursei umane mediocre de după 1989 își fac din ce în ce mai non-liniar efectul.

Avem deja a doua generație de cadre didactice mediocre, cei care în anii 2000 – 2010 au fost elevii primei generații de învățători și profesori mediocri și care acuma ajung ei să-i învețe pe următorii viitori mediocri ai acestei societăți mediocre. Un cerc vicios, care se auto-alimentează. Și mai ales o bombă cu ceas, ce deja a cam început să ne explodeze în față. O simt pe propria-mi piele. Nu vreți să vă dau detalii... :(

Mediocritatea nu e doar o problemă specifică începutului scării de ierarhie a complexității educaționale. Nu. Este prezentă în mod dureros peste tot, de la ciclul primar pînă mai ales la cel secundar și mai ales la cel terțiar, universitar.

Din păcate, realitatea ne pune la dispoziție din ce în ce mai multe exemple de cadre didactice universitare, mai ales în domeniul privat, dar din păcate din ce în ce mai des și la stat, care sînt sub standardele minime ale unor cerințe academice general acceptate la nivelul societăților occidentale, alea de vrem noi să fim ca ele, pe principiul tefelist "Vrem o țară ca afară".

A doua problemă a educației românești, cea strategică, e cea despre care vorbeam la începutul acestor pagini. E vorba despre nepriceperea de a mirosi viitorul și de a ne adapta logica educației în funcție de acesta.

Să simțim că vine automatizarea peste noi, că ne încalecă roboții și ne fură locurile de muncă astea de acum, că singularitatea bate la ușă – nu cred să fie 1000 de oameni în România să știe ce e aia “singularitate”,

să ne furnice pielea de deranj și de strîngere de inimă că sîntem fraierii satului global și în consecință să avem creierul limpede și prezența de spirit să ne trezim în al treisprezecelea ceas și să ne adaptăm felul educației după nevoile viitorului, nu ale prezentului care deja e trecut.

Nu mai avem șansa unui Spiru Haret al zilelor noastre care să vină să spună "învățămîntul românesc e inadecvat prezentului și mai ales viitorului, așa trebuie să arate".

Ultimii aproape 30 de ani post-decembriști am avut parte de un număr enervant de mare de reforme educaționale. Nici una care însă să aibă în vedere exact lucrul ăsta: adaptarea la viitor, la societatea în care roboții vor face singuri o grămadă de chestii pe care în momentul de față credem că le putem face doar noi, să conducă mașini și taxi-uri, să ofere consultanță juridică, să opereze pe carne vie, să pună morcovi și să-i recolteze și să-i depoziteze, chiar să producă artă.

Se întîmplă deja astea, dragilor. Aceste chestii care acum 30 de ani sunau science fiction acuma există în faza de prototip, se lucrează la ele să fie îmbunătățite, sînt pe cale să fie omologate, să intre în pîine la nasoii de occidentali bogați și rafinați și complicați. Mai rău, că așa e în zilele noastre, tehnologia se rostogolește exponențial, ele sînt pe cale să ajungă și în Balcanii noștri mediocri. Soon. Soon...

Inteligența artificială bate la ușă, iar noi sîntem încă niște medievali de secol XVIII care încă ne strofocăm de manieră mediocră să învățăm regulile primei etape a modernității, standardizarea, eficiența, instituționalizarea, toate rigorile modernității de care ne povestea Weber pe vremuri, cînd noi de-abia ne băteam în izmele la Mărășești, să rezistăm eroic la baionetă și să realizăm Unirea, aia de-o să-i sărbătorim Centarul la anul, să vezi și acolo un exemplu strălucit de mediocritate socială, o să se strîngă carnea pe noi ce patetism mediocru o să iasă.

În concluzie, e simplu. N-avem decît șansa educației. De ce?

Vor trăi bine doar cei care vor fi în stare
- fie să gîndească roboți mai bine decît roboții, pentru că de construit oricum se vor construi ei între ei
- fie cei care vor fi atît de creativi și să le bubuie mintea atît de diferit încît să nu poată fi niciodată înlocuiți de roboți
- fie dețin suficient de mult bani încît să dețină roboții și să se bucure de acumularea din ce în ce mai monopolistică a rodului muncii acestor sclavi moderni, fără de suflet, dar și fără de oboseală.

Noi evident că n-avem bani. Sîntem niște post-comuniști rupți în fund de săraci. Nu avem cum să ne bucurăm de fructul capitalului, al banilor care produc bani. Singura noastră șansă, săraci fiind, este educația. Ori pe partea rațional-matematică. Ori pe partea creativ-sălbatică. Ori să le îmbinăm cumva.

Fie să pricepem rigorile aspre ale domeniului STEM (Science Technology Engineering & Mathematics), cel fără de care nu există automatizare și robotică și inteligență artificială. Adică matematică și fizică și integrale și ecuații diferențiale și programare și multă multă pricepere rațională, de-aia de se construiește în ani grei de învățat cu mintea sclipitoare.

O disciplină grea, foarte puțini se pricep cu adevărat la ea, de-aia occidentalii cei bogați fac pe dracu’n patru să importe creierele STEM, sărăcind și mai mult țările sărace, căci le sărăcesc de potențialul de complexitate, așa e mersul lucrurilor, scrie și la Biblie, "Căci celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce nu are, şi ce are i se va lua."

Fie să fim în stare să fim al naibii de creativi și de complecși în priceperea noastră lucrativă încît să nu putem fi înlocuiți de către roboți, să ne bubuie mintea liber și frumos și absolut impredictibil, elegant și creativ și necesar și moral, ca un soi de cetățeni ai cetății ideale a lui Platon.

O disciplină și mai grea decît cea rațională, aia cu matematică și fizică. E al naibii de greu să fii creativ. Știți voi: vine cîte un bulache mediocru la cîte un proiect și spune: “trebuie să fim creativi”. Să mori tu... Ia fii tu creativ pe subiectul ăsta, Gogule, fii tu căpitanul nostru și arată-ne calea, arată-ne cum e să fii creativ, paștele mătii de mediocru, de pompierist, de mînuitor de slogane de marketing.

Indiferent dacă e de creierul stîng sau de creierul drept, ambele priceperi necesită stăpînirea complexității, adică educație, educație, EDUCAȚIE.

Fără educație de tip secolul XXI, nu XIX sau XX, care să țină cont de rigorile realității care vine deja peste noi, vom rămîne niște slugi proaste, niște bieți mediocri prinși în marele lanț de exploatare a resurselor globale, făcînd cele simple, cele pe care ne închipuim acum că roboții nu le vor gestiona,

din ce în ce mai puține meserii disponibile, căci și cele simple, pe care le fac în prezent amărîții noștri de diasporezi prin Spania și Italia, vor fi făcute în curînd preponderent de către roboți: să șteargă praful, să aibă grijă de bătrîni, să tencuiască și să înlocuiască chiuvete, să pună gresie și faianță.

E simplu, dragilor. E necruțător, pufoșilor. Cei care sînt în stare să învețe vor trăi decent. Ceilalți vor rămîne proști și săraci și slugi, nefiind în stare să urce treptele înalte ale complexității sociale ale viitorului care bate la ușă.

Noi, deocamdată, din păcate, nu prea dăm semne că am fi interesați de educație.

* * *

Cu dedicație lui Dan Șelaru, lui Varujan Pambuccian și lui Daniel Funeriu, cei trei pe care îi știu preocupați de acest subiect dureros și îngrijorător.

.

6 comentarii:

Anonim spunea...

Noi cine sa fim interesati de educatie?!? Cand timp de aproape 30 de ani au fost cultivate drept "modele" doar analfabeti grobieni si mitocani (si in politica si in afaceri) sau pitipoance cu mai putini de 2 neuroni in cap?! Cu cat au fost mai prosti si mai nesimtiti si mai incompetenti, cu atat au ajuns mai sus...
Cine sa faca "revolutia " aia din invatamant?!? Copiii din scoala primara?! Genul asta de reforme nu se fac cumva de sus in jos? Adica sistemul nu trebuie reformat de catre politic pt ca ei au decizia si puterea si banii?!? Si cu cine si vrea sa faci reforma asta? Cu Ecaterina Andronescu (decat de fo' 3-4 ori ministru) sau cu Pop?!
Tu vrei STEM si AI si robotica intr-o tara in care sute de scoli de la tara inca mai au WC-ul in curte, nu au apa curenta iar unele stau sa cada (la propriu)??
Prietene, viitorul invatamantului romanesc o sa arate exact la fel de exotic (in sens rau) ca viitorul tarii si viceversa...vei avea in continuare jeg si strazi facute praf pe care vor circula Ferrari si Maserrati la fel cum in scoala romaneasca vei avea 98% mediocritate si 2% elite care vor pleca pe afara sa munceasca pe bani multi si respect la corporatiile multinationale capitaliste rele...
In tara situata la portile orientului unde scara valorilor este rasturnata si totul este luat in usor (chestia asta a spus-o acum mai mult de 100 de ani un baiat pe nume Poincare-pesemne platit de Soros), nu prea e loc de educatie...cresterile de salarii nu prea se duc pe carti, ci mai mult pe mici si bere...
Tu de ce crezi ca ti-am recomandat acum cateva luni sa faci o cercetare sociologica pe bune in randul tinerilor si sa-i intrebi ce vor sa faca si mai ales pe unde. Nu vreau sa anticipez, dar cred ca rezultatele ar trebui sa va/ne puna serios pe ganduri....

Marius Frînculeasă spunea...

La nivel de individ, sugestiile sunt corecte.
La nivel de țară, lucrurile se nuanțează. În contextul actual pe care-l traversează România, (statutul neoficial de colonie) un învățământ performant va genera cu siguranță o depopulare rapidă, neavând cultura Coreei de Sud unde peste 80% din populația activă are studii superioare făcute pe bune, nu mascarade de universități rurale autohtone. Individul cu o pregătire peste medie nu-și va găsii locul într-o țară cu statut de colonie, unde propaganda salariilor minuscule este promovată la cel mai înalt nivel. Este drept, nici o masă amorfă de salahori nu-i o soluție rezonabilă, dar măcar nu depopulezi un teritoriu. Ceva similar cu ungurii din Ardeal care nu sunt lăsați să învețe românește deoarece ar putea opta să plece din zonele, nu tocmai prospere, unde locuiesc.
La nivel universitar statul român cheltuie un procent din PIB aiurea, majoritatea absolvenților luând calea exodului. Corect ar fi ca mediul privat să finanțeze învățământul universitar în condițiile în care statul român mai deține mai puțin de 40% din activele țării, diferența de 60% o deține capitalul străin, privat sau mai puțin privat.
Nu sunt un adversar al educației. De câte ori am ocazia spun povestea cu marele zid chinezesc. Așa mare cum este nu a oprit năvălitorii mongoli. Hoardele mongole au trecut de zid, mituind paznicii.

Anonim spunea...

Mai importanta decat educatia e self-controlul in a avea succes social.
Studiul Dunedin - cel mai amplu si fundamentat mentioneaza acest lucru si ofera strategii de actiune exemplu aici http://www.heysigmund.com/how-to-increase-self-control-in-children/
Acum referitor la incidentul in care ai fost implicat , in opinia mea cea mai buna reactie ar fi
1. Ca si om regreti incidentul, mai ales ca nu te reprezinta la nivel uman si familiar. Nu e o rusine sa iesi sa ceri scuze public si sa te retragi eventual intr-o terapie si perioada de pauza sunt sindromele unui burn-out.
Agresivitatea verbala si acum fizica trebuie sa o recunosti, a devenit o problema personala,care iti afecteaza capacitatea de a judeca, pe care o poti adresa cu ajutorul celor care te iubesc. Sper ca realizezi ca ii ranesti indirect, prin actiunile astea care tin de surmenaj si implicare totala..trebuie o pauza, un ralenti in care sa-ti regasesti un sens pozitiv al constructiei vietii personale si profesionale. Vorbeste cu un specialist, vorbeste cu familia, du-te departe de mediul toxic de ostilitate din Romania din mediul politic..oamenii o sa te ierte daca esti sincer cu tine insuti si cu ceilalti. Notiunea de aparare a onoarei e una care conform criminologilor a produs cele mai multe omoruri in ultimii 500 de ani, nu trebuie citit Steven Pinker din scoarta in scoarta...

Anonim spunea...

Pufosule, chiar daca ne contram de atata vreme pe blogul asta al tau si nu am fost si nu voi fi de acord cu unele dintre parerile tale, totusi incerc sa nu fiu partinitor referitor la incidentul de ieri...e pacat...e fff pacat ca s-a ajuns aici...
Comentariul anonimului de mai sus sumarizeaza perfect ceea ce am vrut sa-ti spun si eu de multa vreme ...poate ar fi bine sa te opresti putin...poate ar trebui sa incerci sa treci in primul rand cu adevarat peste deceptia "perioadei Ponta"...e nasol sa cazi de sus, din varf...departe de mine sa fac pe psihanalistul cu tine.
Iar pe lumea asta mai sunt multe alte lucruri, nu doar politica romaneasca de cacat...ne putem continua contrele pe baza de argumente si pe alte teme, noi sa fim sanatosi.

George spunea...

Educatia este cu mult supraevaluata. Mai importante decat educatia sunt alte lucruri: sa fii intreprinzator, sa fii disciplinat, sa stii sa te intelegi cu diferite tipuri de oameni, sa ai anumite trasaturi de caracter. Nu ultimul rand mult tine de gene. Unii au fost acolo cand s-a impartit norocul

Personal tot ce folosesc in momentul de fata am invatat pe cont propriu. Educatie 5%, autoeducatie 95%

Sa nu uitam ca 4 milioane de romani au plecat din tara, multi fara nici o educatie. Insa toti au in comun un lucru: sunt intreprinzatori. Si nu cred ca au invatat asta la scoala.

Dar adevarat, educatie a ajuns o gluma proasta. O multime de specializari inutile: drept, jurnalism, stiinte economice. Singurele care mai merita sunt ingineria. Dar la timpul investit aproape ca nu merita.

Anonim spunea...

Sincer, personal ma asteptam ca iesi a doua zi cu scuze sincere profunde, in fata publicului chiar daca ar fi fost extrem de greu. Ar fi fost o asumare constienta a propriilor slabiciuni
Acum cred ca nu ai realizat gravitatea gestului tau.
Am sperat ca un caz ca si al tau va fi un bun caz scoala in sens pozitiv pentru a da un semnal, ceea ce e inacceptabil e inacceptabil. Ai fi putut ajunge din om urat, un om iubit de catre copii, ai fi putut explica transformarea ta dinspre cineva care a avut probleme dificile, dar le-a adresat incepand prin acceptarea propriilor defecte.
Nu s-a intamplat.
Si desigur ai libertatea sa reactioneazi cum vrei. Esti liber. Si cine sunt eu, un anonim enervant de pe internet ca sa inteleg si sa-ti spun ce sa faci cu propria ta viata?
Insa mediteaza un pic.
Nu poti controla ce spun altii despre tine, nu poti controla ceea ce iti fac tie, poti sa interpretezi tot timpul ca e vina altora, insa esti singurul care poti controla ceea ce faci.
Daca intr-o zi copilul tau sau alt copil va repeta aceiasi scena, in care copilul tau va fi victima la scoala cum crezi ca tu ca si parinte ? Ai spune, e ok..da trebuia sa fii mai tare si mai antrenat? Problema e ca indiferent cat de tari suntem fizic si mental intotdeauna se va gasi o alta persoana mai buna ca sa ne depaseasca si sa ne inlocuiasca. E legea naturii. Din acest motiv ii protejam pe cei mai slabi si nu ne organizam societatile in functie de rezultatul de la masa de skandeberg.
E o dovada de imaturitate cred sa te referi la incident in termeni de grup.
USR-istii, PSD-distii, PRU-istii.
Responsabilitatea legala in fata Legii e individuala.
Iti asumi responsabilitatea ca si individ. Nu PRU sau USR au lovit.E o dovada de lasitate sa te ascunzi si sa inventezi inamici. E timpul sa vezi ce s-a petrecut in copilaria ta, sa-ti intelegi reactiile.
Altfel nu o sa evoluezi , incidentul va doar o alta etapa intr-o serie de incidente. Ai controlul propriilor reactii. Sau poate ca nu.
Dar a admite e primul pas spre insanatosire.
Si nici o persoana nu va o face in locul tau.
By the way, n-am nimic de castigat sau pierdut scriind comentariile. Sunt un om liber. N-am contract si nici salariu. Vazusem in tine la un moment dat , un om care era interesat de soarta comunitatii, ceea ce este desigur o calitate. Dar este o calitate atat timp cat in numele binelui nu faci cel mai mic rau. Altfel multi au pierdut compasul..incercand sa faca bine. Numai bine.