duminică, 13 noiembrie 2011

Albumele mele preferate

Acum ceva vreme vă povesteam despre filmele mele preferate și pe urmă despre regizorii mei preferați.

Azi, că tot e duminică, o luăm lejer de vară și vă spun despre albumele mele preferate, cele care oricînd, oricum, din orice poziție, le știu pe de rost, le fredonez în vis.

Le voi prezenta amestecat, aiurea, Bach și Monk și The The și Nicu Alifantis. Ce albume a scris Bach? Lol. A scris. A scris. În capul meu așa sînt BWV-urile, ca albumele Pink Floyd ;)

Deci accentul pe albume, lucrări cap-coadă care să ne facă să zbîrnîim, din care să dăm la o parte maxim una două piese care să le considerăm “doar acceptabil”, “doar călduțe”, iar restul să ne trezească entuziasmul. Albumele cu care să dormim sub pernă în caz de dezastru atomic.

Greu, greu... Dar și așa de ușor și de plăcut și de aducător de recompense emoționale :)

Precizări
- Vorbim de albume, nu de artiști. La artiști probabil știți că e simplu pentru mine. E Bach și pe urmă restul. E Brel și pe urmă restul. E Bowie și pe urmă restul. Sfînta treime de B-uri muzicale. Pe urmă e Pink Floyd și pe urmă restul: King Crimson, Gentle Giant, Oscar Peterson, The The, muuulte, prea multe.

- Regulă: nu mai mult de două la fiecare, căci sînt unii la care aș putea pune toată discografia, nu? La Pink Floyd de exemplu e clar că îmi place tot, dar mă forțez să aleg doar două. Excepție la regulă: Bach. La Bach punem trei, da? :)

- Încerc să le pun în ordinea impactului emoțional pe care îl au atunci cînd le aud chiar și un acord. De aceea Apostrophe, de exemplu (pretextul de la care am plecat în acest articol, ațîțat de Dan Șelaru pe FB) e mai sus decît altele, deși poate pe ansamblu Zappa îmi place mai puțin decît Beatles sau Van der Graaf, să zicem

- Nu pun și linkuri, căci chiar aș îmbătrîni căutînd și editînd. Căutați și voi, dacă nu știți despre ce e vorba. Dar sînt sigur că știți despre ce e vorba, căci am cititori cel puțin la fel de dăștepți și dă pricepuți într-ale muzicii ca și mine.

- În afara lui Bach, nu pun altă muzică clasică. Îmi place octetul de corzi al lui Mendelssohn. Îmi plac simfoniile lui Beethoven și ale lui Ceaikovski. Îmi place Requiemul lui Mozart, cît și concertele sale de pian (și simfoniile). Îmi place Haydn. Îmi plac sonatele lui Telleman. Îmi place Villa-Lobos. Îmi plac multe, dar totuși. Facem o excepție la Bach și discutăm muzică clasică altădată.

Aștept comentariile, liste și completările voastre :)


Bach: Clavecinul bine temperat. Arta fugii. Variațiunile Goldberg.

Brel: Live at Olympia 1964. J'arrive

David Bowie: Space Oddity. Alladin Sane

Pink Floyd: Obscured by Clouds. The Final Cut

Frank Zappa: Apostrophe. Waka Jawaka

King Crimson: At The Court of the Crimson King. In the Wake of Poseidon

Gentle Giant: Free Hand. Playing The Fool [LIVE]

John Mayall: The Turning Point

Zakir Hussain: Making Music. Sound Scapes: Music of the Desert

The The: Mind Bomb. Dusk.

Pearl Jam: Ten. Vs.

Jethro Tull: Aqualung. Thick As A Brick

Vangelis & Jon Anderson: The Friends of Mr Cairo

Renaissance: Novella

Dr. John: Babylon

Phoenix: Cantafabule

Blind Faith: Blind Faith

Van der Graaf Generator: H To He Who Am The Only One. Pawn Hearts

Beatles: White Album. Rubber Soul

Velvet Underground: The Velvet Underground & Nico (1967)

Peter Gabriel: Passion

Neil Young: Harvest

Miles Davis: Bag’s Groove. Bitches Brew

Crosby Stills Nash & Yung: Déjà Vu

Art Blakey: Moanin’. A Night At Birdland

Nicu Alifantis: După melci

Passport: Cross-Collateral

Talking Heads: Stop Making Sense [LIVE]

Yes: Fragile. Yesssongs [LIVE]

Blood Sweat and Tears: Blood Sweat and Tears (1969)

Leftfield: Leftism

Tex Ritter: High Noon (OST)

Bob Pegg & Nick Strutt: The Shipbuilder

Cake: Fashion Nugget

The Cranberries: Everybody Else Is Doing It, So Why Can't We?

Dave Brubeck: Time Out

Bob Dylan: Bob Dylan (1962). Pat Garrett & Billy the Kid (OST)

Oscar Peterson: Live! Plays Bach

Lionel Hampton & Oscar Peterson: Verve Jazz Masters #26

Lou Reed: Transformer

Led Zeppelin: III, IV

Metallica: Master of Puppets

Colosseum: Colosseum Live

Pavlov's Dog: Pampered Menial

Oregon: Music of Another Present Era

Roger Waters: Radio K.A.O.S.

[various artists]: Pulp Fiction (OST)

Rush: Fly By Night

Sting: The Dream of the Blue Turtle

Goran Bregović: Dom za vešanje (OST)

Thelonious Monk: Brilliant Corners

[various artists: compilation]: Pulp Fusion, vol. 1, vol. 2

Violent Femmes: Violent Femmes (Best Of)

Megadeth: Rust in Peace

Motörhead: Ace of Spades

Veneno: Veneno

Cu siguranță mai sînt și altele, printre care și deja semilegendarul în mintea mea album al lui Avadon, o trupă macedoneană de etnic jazz din anii ’90 pe care nu reușesc să o mai găsesc și basta, de cînd mi s-a stricat caseta obținută la o școală de vară la Plovdiv. Ce vremuri... :)

PS: Acum, după o recitire și după consultarea acestui site care pune la dispoziție toate (toate!) albumele din cartea 1001 Albums You Must Hear Before You Die, îmi dau seama că trebuie să vin cu următoarele completări:

Deep Purple: In Rock. Machine Head (ce-a fost in capul meu de am uitat Deep Purple?)

Rage Against The Machine: Rage Against The Machine

Jamiroquai: Emergency On Planet Earth

Cat Stevens: Tea For The Tillerman

Eric Burdon & The Animals: Winds Of Change

Kraftwerk: Die Mensch-Maschine

Queen: A Night At The Opera

Iron Maiden: The Number Of The Beast

Mike Olfield: Tubular Bells

Rolling Stones: Sticky Fingers

Dolly Parton, Linda Ronstadt & Emmylou Harris: Trio

Guns n’ Roses: Appetite For Destruction

Einsturzende Neubauten: Kollaps

Tom Waits: Swordfishtrombones

Michael Jackson: Thriller

Red Hot Chilli Peppers: One Hot Minute

Beck: Odelay

Cream: Disraeli Gears

Jefferson Airplane: Surrealistic Pillow

The Prodigy: The Fat Of The Land



* * *

Și cele care aproape că au intrat, dar totuși. La ușă, la coadă. Nu chiar albume cap coadă, dar pe aproape:

Jean Michel Jarre: Oxygène

AC / DC: Back In Black

Eurythmics: Sweet Dreams (Are Made Of This)

The Police: Synchronicity

Depeche Mode: Violator

Nirvana: Nevermind

The Smashing Pumpkins: Siamese Dream

Nusrat Fateh Ali Khan: Devotional Songs


The Chemical Brothers: Exit Planet Dust

Fatboy Slim: Better Living Through Chemistry

Caetano Veloso: Caetano Veloso

The Jimi Hendrix Experience: Are You Experienced

Leonard Cohen: The Songs Of Leonard Cohen


.

13 comentarii:

Ontelus Dan Gabriel spunea...

Aveti o lista cu 12 capodopere:
1.Bach - Fugal Works
2.Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway
3.Van der Graaf Generator - Still Life
4.Manfred Mann's Earth Band - Nightingales & Bombers
5.Jethro Tull - Thick as a Brick
6.Pink Floyd - Dark Side of the Moon
7.Camel - Snow Goose
8.Rush - 2112
9.Beatles - Abbey Road
10.Emerson, Lake & Palmer - Tarkus
11.ABBA - The Complete Studio Recordings
12.Goran Bregovic - Underground

Turambar spunea...

Mersi pt comentariu. "Nightingales and Bombers" intr-adevar e un album underated. O comoara ascunsa. Genesis n-am reusit niciodata sa rezonez la el cu adevarat. Nu stiu de ce. Iar eu tocmai am descoperit ca am uitat un album din lista mea: Pavlov's Dog: Pampered Menial :)

io spunea...

Pavlos's dog sint geniali.

Bogdan spunea...

Frumos, frumos ce se vede aici. As da la schimb iarasi, ca vad ca se accepta schimburile pe aici:

Johann Sebastian Bach "Weihnachts-Oratorium"
Johann Sebastian Bach "Matthaus-Passion"
George Frideric Handel "Water Music"
George Frideric Handel "Messiah"
John Coltrane "A Love Supreme" 1965
John Coltrane "Crescent" 1965
The Dave Brubeck Quartet "Time Out" 1959
Frank Sinatra "Songs for Swingin' Lovers!" 1956
Miles Davis "Agharta" 1976
Miles Davis "Kind of Blues" 1959
McCoy Tyner "Trident" 1975
Radiohead "OK Computer" 1997
Massive Attack "Blue Lines" 1991
Massive Attack "Mezzanine" 1998
Public Enemy "It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back" 1988
Portishead "Dummy" 1994
Tom Waits "Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards" 2006
Tom Waits "Rain Dogs" 1985
Tom Waits "Alice" 2002

Turambar spunea...

:) mersi. La Tom Waits imi place personal (obsesie veche, primul album cazut in mina de-al lui) Swordfishtrombones (un omagiu adus lui Zappa). John Coltrane n-am reusit niciodata sa rezonez cum trebe :(

Pongo spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Pongo spunea...

Hmm sa ne reamintim:
Metallica: Master of puppets
...And Justice For All
Ride the lightning
"the black album"
si restul albumelor fara ultimul pe care inca nu am avut timp sa il ascult- am auzit ca e aiuristic.

Slayer: Seasons in the abyss
Megadeth: Rust in peace
Anthrax : Persistence of time
Manowar : Kings of metal si restul, eram oarecum impotriva lor, dar cu varsta m-am mai "inmuiat" plus ca am un uberautograf cu bataile la Metallica de la Eric Adams.
Guns 'n roses: use your illusion II si nu numai
Rammstein
Nightwish : toata perioada cu Tarja, Once e pe gustul meu, imi aminteste de vremurile cand pongo era un dwarf batran intr-un realm paralel.
Phoenix: Canfafabule in primul rand, dar nu numai
Vangelis:Blade runner

Cam asta.:-)
Cu exceptia primei pozitii restul suporta permutari, ca oameni suntem

Turambar spunea...

Ce baba metalica potzi sa fii :)

Pongo spunea...

Nu ai idee :)

Bogdan Voicu spunea...

Greu de făcut ierarhii de la o vârstă încolo :))

În urmă cu 20 de ani cred că puteai spune rapid un Top 10.

Acum, după diversificare :), apar mereu întrebări despre chestii care par că ar putea să fie acolo și nu sunt: Chick Corea (RTF)? ELP (primul)? Yes (Fragile)? Vanilla Fudge? Stan Getz? The Who? Iron Butterfly? Free?

Turambar spunea...

Da, ai dreptate: acum, dupa diversificare, esti ca pestele de Dunare care dintr-o data e varstat in mare. The horror! The horror!

Fragile este. Nu puteam sa-l ignor. The Who n-am fost niciodata mare fan de-al lor. Free imi plac, dar nu la nivel de album "must". ELP m-am gindit mult daca sa pun sau nu (pt mine ar fi fost Pictures At An Exhibition). Cred ca totusi ai dreptate, mai ales dupa ce am mai adaugat niste titluri. Vanilla Fudge n-am ascultat atit de intens incit sa rezonez la album (parca au scos doar unul, nu?). Stan Getz la fel: place, dar nu ii stiu albume, spre deosebire de alti stralucitori intr-ale jazzului.

Ma duc sa adaug Picture At An Exhibition...

:)

Turambar spunea...

PS: ca sa nu zic ca am uitat Hair si Jesus Christ Superstar!! Vezi ce inseamna, sa nu le percepi ca albume? :)

Bogdan spunea...

@Turambar, 21:02

Primul meu contact cu Tom Waits a fost "Black Rider". Nu stiam de unde sa-l apuc. E atipic de vaudeville pana si pentru Tom Waits :) Despre Coltrane, doar da-i ceva timp. Va rezona.

Imi cer scuze ca nu am citit mai atent precizarile: Handel nu avea ce sa caute acolo si Tom are mai multe albume cu unul decat numarul permis.