Totul pleacǎ de la sǎrǎcia aia de procent de 50%.
Pe de o parte, opoziția, USL-ul adicǎ, crede cǎ dacǎ vor obține 50% vor avea toate justificǎrile constituționale sǎ se desemneze premier din partea lor. Sub 50%, chiar dacǎ vor obține clar majoritatea (sǎ zicem în jurul lui 40% și ceva, fațǎ de urmǎtorul partid, sǎ zicem în jurul lui 20% și ceva), celor de la USL le e teamǎ cǎ Bǎsescu, cel care va desemna urmǎtorul premier la sfîrșitul lui 2012, se va folosi de toate chichițele și tertipurile și pretextele pentru a zice nyet.
Bǎsescu de-abia așteaptǎ ca USL ia sub 50% pentru a desemna un premier de la PDL sau de la vreun partiduleț obscur, în orice caz de unde vrea el, un premier obedient, cum e Boc acum. Dacǎ USL e însǎ peste 50%, libertatea de bǎgat bețe în roate a lui Bǎsescu scade considerabil, crescînd probabilitatea desemnǎrii unui premier de la USL fǎrǎ (prea) mare scandal.
Deci pe cale de consecințǎ, pentru USL e musai neapǎrat peste 50%. Și nu chiar 50% acolo, în buzǎ, 50% și restul firimituri ca la Geoanǎ în 2009. Pentru cǎ USL știe pe pielea sa din experiența recentǎ cǎ orice joacǎ în preajma cifrei exacte se poate lǎsa cu bube, cu primejdii, cu cicatrici, cu tǎieturi, cu “eșece” de tip Mihaela dragostea mea. Și nu mai vor sǎ mai treacǎ prin coșmaruri gen 2004 sau 2009, cînd au pierdut la atît de puțin, ah!, atît de puțin. Cît pe-aci! Cît pe-aci! Ah, ce dureros! Adu’ brișca sǎ mǎ tai încet și trist pe burtǎ, mama ei de viațǎ.
Și atunci frica de fraudǎ pǎzește bostanii. Dacǎ sîntem suficient de în jurul lui 50%, chiar și peste un pic, atunci o sǎ ne fure. Deci trebuie sǎ facem suficient de peste 50% încît sǎ nu mai conteze, sǎ se aplice principiul “nu poate fura el cîte voturi peste 50% putem aduna noi rezervǎ”.
În consecințǎ, strategia USL în anul electoral care vine se focalizeazǎ pe pǎstrarea unui scor cît mai liniștitor peste 50%, care dǎ Doamne sǎ se concretizeze și în noiembrie 2012 tot în ceva bine peste 50%. Din contrǎ, strategia puterii, a PDL și a celor din preajmǎ, este de a duce USL sub 50%, indiferent cum. Priceperi de mîna dreaptǎ, priceperi de mîna stîngǎ (vezi The Asphalt Jungle pentru a înțelege cu adevǎrat aceastǎ sintagmǎ), nu conteazǎ.
Conteazǎ sǎ nu facǎ 50%. Sǎ nu obținǎ atunci, la sfîrșitul lui 2012, 50%. Iar primul pas pentru asta este sǎ nu aibǎ acum 50%, acum chiar cînd vorbim, sǎ se sperie, mama lor, sǎ li se înmoaie picioarele de fricǎ, sǎ paralizeze, sǎ fie precum șoarecii în fața cobrei, precum iepurii în fața farurilor mașinii, sǎ le fugǎ activul de partid, agitatorii, lipitorii de afișe, sǎ li se înmoaie mîna celor care numǎrǎ banii, aoleu, dacǎ cumva ǎștia iar nu cîștigǎ alegerile?, sǎ li se înfigǎ gheara fricii și a nesiguranței în parlamentarii lor de acum, în primari, în tot ce se cheamǎ resursǎ umanǎ.
Pentru asta strategia este urmǎtoarea, deja bine conturatǎ și apǎrutǎ spontan în discuții cu multe persoane din zona asta, a pîrdalnicei de politicǎ. Sǎ îi fǎrîmițǎm. Bucǎțele-bucǎțele, sǎ ciobim repetat din corpul votului opoziției, aflat acum la peste 50%, în mod insistent, repetat, metodic, perseverent, cioburi de bucǎți de partide mici. Dacǎ noi PDL și cei din preajmǎ nu putem cîștiga alegerile, pentru cǎ ne confruntǎm cu inevitabila eroziune a guvernǎrii, peste care hodoronc-tronc se mai suprapune și sǎrǎcia asta de crizǎ mondialǎ pe care nu prea putem s-o evitǎm, atunci sǎ schimbǎm foaia: sǎ facem astfel încît sǎ piardǎ USL alegerile, sǎ nu obținǎ 50%. Sǎ-i ciobim. Sǎ-i ciobim. Sǎ-i ciobim.
Primul ciob, cel mai consistent și în care se investește cel mai mult, ca și resursǎ umanǎ și financiarǎ, e UNPR. Acum e pe la 1%-2%. Maxim 2%. De multe ori prin sondaje apare chiar și cu zero virgulǎ ceva. Dar are mulți primari atrași în ultimul timp și e foarte probabil cǎ va obține mai mult la alegeri.
Se sperǎ ca prin comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale, care și ele au fost simplificate la un singur tur, cel mai first past the post sistem cu putințǎ, sǎ se transfere cît mai mult din votul obținut de primari cǎtre partide și cǎtre nivelul central, al parlamentarilor, atît pentru PDL, un partid care stǎ bine la nivel de primari, cît și pentru UNPR, un partid nou care este construit cu consecvențǎ în acest spirit.
Niște bani sînt puși la teșcherea, se vehiculeazǎ niște sume de te doare capul care ar zace, unii zic prin niște conturi din Trezorerie, așteaptǎ rǎbdǎtori și cuminți pentru a inunda opinia publicǎ dupǎ ce dǎ colțul șteviei, la primǎvarǎ, cu cel puțin jumǎtate de an înainte de alegeri, sǎ aibǎ timp sǎ-și facǎ efectul distribuirea lor. Administrațiile locale prietene vor primi bani cît sǎ îmbuneze lumea, sǎ facǎ drumuri, școli. spectacole, biserici, tîrguri, garduri, pǎrculețe, reabilitǎri termice, sǎ dea cu bani de asistențǎ socialǎ mascatǎ în lume, mǎ rog, orice, doar sǎ le cîștige votul.
Estimez deci cǎ UNPR va sǎri undeva la 3%-4% pe strategia asta. Unii vehiculeazǎ cifre mari, pînǎ chiar și spre 10%, dar eu sînt mai sceptic. Am vǎzut de atîtea ori vîndutǎ pielea ursului procentual în pǎdure încît sînt stǎpînit de un sceptimism sǎnǎtos: ușor cu pianul procentelor pe scǎri. Hai, maxim 5%, dar mai mult doar poate prin alte metode, de-alea specifice, nu prin vot de mîna dreaptǎ.
Urmeazǎ partidul flamboaiant, al distonocalmizaților și zǎpǎciților și supǎraților pe viațǎ, partidul lumpenproletariatului și gospodinelor care cred în teoria extratereștrilor infiltrați printre noi care ne impregneazǎ dacǎ nu sîntem atenți și nu ne uitǎm la OTV în fiecare searǎ.
Da, e vorba de vestitul PP-DD, deja el însuși o telenovelǎ în sine, construitǎ dupǎ toate regulile telenovelelor. Aici calculul politic este unul cîinesc și simplu. De cînd lumea și pǎmîntul, de dupǎ 1989 încoace avem un bazin de 10%-15%, hai maxim 20%, deși au cam trecut vremurile alea de zǎticnire, de votanți anti-sistem, primitivi, furioși, resentimentari, autoritarieni, de lider colorat, mesianic.
Pe parcursul timpului acești votanți au pus botul pe rînd la PRM și la PNG. Acum aceste douǎ partide s-au cam tocit și în consecințǎ votul anti-sistem se mutǎ cuminte, pe principiul vaselor comunicante, într-un nou vas, într-o nouǎ gǎletușǎ de borhot electoral.
Și pentru cǎ totul trebuia sǎ poarte un nume, acum îi zice DD. Mîine probabil îi va zice altminteri, azi însǎ e rîndul lui DD sǎ întruchipeze nevoia de fleoșc, sǎ catalizeze și agrege votul zǎticniților. Mǎ rog, sînt și ei oameni, trebuie sǎ voteze și ei, cǎ asta-i democrația.
În momentul de fațǎ, PP-DD stǎ în sondaje undeva în marginea lui 10%. Uneori 8% sau 7%, alteori chiar 12%, depinde cum bate vîntul cablul TV și cît de șucǎritǎ e lumea pe viațǎ. Dar în general puțin sub 10%. Nu le va concretiza chiar pe toate, pentru cǎ nu are organizare în teritoriu, nu are primari, nici candidați de primar, nici lideri secundari, nu prea are de nici unele în afarǎ de proiect și de fǎțǎu și de nevoia de canalizare a furiei. Dar un 4%-5% sǎ știți cǎ tot va scoate “pe bune”, zic eu (ho! nu dați cu parul). Restul, om vedea. Poate prin alte metode specifice.
Acum vin celelalte care sǎ se adauge la șirul de partide mici care ciupesc din votul mare USL.
Este PER, acum la vreo 2%-3%, uneori chiar și la 4%, dar în general mai degrabǎ 2%-3%.
Este PNȚ-CD, acum la vreo 1%. Uneori dǎ și cu zero, dar în general 1%. Hai, poate 2%, poate 3%, cu un efort de comunicare și de infuzie de capital, de oameni, de amabilitate mediaticǎ.
Este, la rigoare, poate chiar și PNG, sǎ-l învie ǎștia din nou pe Jiji, deși va fi greu, acum practic 0% în sondaje. Ǎsta chiar e greu de înviat, sǎracu Jiji, e varzǎ, Steaua horcǎie, n-are stadion, numa’ tîmpenii face. Dar nu știi niciodatǎ ce face nebunul încolțit, pus cu spatele la zid.
Acum, mai recent, va intra în înșiruirea asta și noul partid pe care Geoanǎ cel mai probabil îl va înființa, dacǎ nu cade la o pace neașteptatǎ în al 12-lea ceas cu Ponta. E posibil, dar puțin probabil, eu nu cred cǎ se va întîmpla. Și atunci partidul lui Geoanǎ va ciupi cam 3% - estimarea mea, nu dați cu bolovani, nu am fǎcut încǎ sondaj, dar așa miros eu din priceperea mea de cifrolog. Cel puțin la început, înainte sǎ se investeascǎ (și) în el.
Aud cǎ și PIN-ul e posibil sǎ fie reîncǎlzit, scos de la naftalinǎ, deși și acea ciorbǎ e greu de reîncǎlzit, și PIN e practic 0% în sondaje. Mai degrabǎ vor fi folosiți în celelalte construcții politice.
Strategia este urmǎtoarea: avem cîteva partide, 4 sau 5 sau 6: UNPR, PP-DD, PNȚ-CD, PER, [al lui Geoanǎ, cum i-o zice], poate PNG, poate PIN. Fiecare din aceste partide în parte prezintǎ un potențial mediu de știrbire din USL de 2%-3% în medie, cel puțin în momentul de fațǎ. Unele mai mult, ca PP-DD sau ca UNPR, altele mai puțin, dar în medie în jur de 3%.
Ia înmulțiți Dvs. 3% cu 5 sau cu 6 și vǎ va da un procent cumulat de 15%-18%. Peste care sǎ se punǎ evident și adaosul de mîna stîngǎ, de bǎgat în traistǎ peste voturile deja existente. Pǎi adunați cu cele 20% ale PDL-ului, poate chiar 25% pe efort electoral de dat cu bani în populație. Nu-i așa cǎ vǎ dǎ 40%-45%?
Pǎi și UDMR, cui îl lǎsǎm? Ǎștia sigur iau 5%, chiar și dacǎ împǎrțit pe din douǎ, cu dizidența lui Tokes.
Pǎi și PRM, cu ǎștia ce facem, nu sînt și ei pe-acolo, în competiția electoralǎ? O sǎ ia și ǎștia 4%, poate chiar 5% dacǎ e lumea supǎratǎ sau dacǎ sînt ajutați?
Pǎi nu-i așa cǎ socoteala trece deja de 50%? Pǎi nu-i așa cǎ asta înseamnǎ cǎ ce am lǎsat deoparte, adicǎ USL, va obține mai puțin decît restul disponibil, adicǎ decît 50%? Pǎi nu tocmai am convenit la început cǎ ǎsta-i scopul luptei?
În calculul pro-putere vedeți cǎ deocamdatǎ nu am introdus încǎ PRM, care stǎ în momentul de fațǎ pe la vreun 4%, egal cu sine însuși de vreo 2 ani de zile în sondaje, și nici PC, cam pe la vreo 2%, pentru cǎ deocamdatǎ nu știm în care din tabere sînt. De ce?
Pǎi PC e foarte puțin probabil sǎ fie de partea construcției lui Bǎsescu și e posibil sǎ (re)facǎ pace cu USL, mai ales dupǎ ce a pierdut niște asset-uri evidente, gen Ciuhodaru sau Piedone.
La fel și PRM, nu știu în ce mǎsurǎ va putea sǎ batǎ palma cu Bǎsescu. Știu, știu: never say never. Dar totuși, la nivel de probabilitate e greu. Îl vedeți Dvs. pe Vadim pupîndu-se duios pe buze cu Bǎsescu? Eu nu.
Deci lǎsǎm PRM și PC deoparte și tragem linie. Avem cinci - șase partidulețe de buzunar care sǎ ciupeascǎ fiecare musai cel puțin cîte 3%. De-aia e foarte important pragul de 3%, despre care se vehiculeazǎ cǎ va fi introdus odatǎ cu celelalte modificǎri ale legii electorale (sistem de vot mixt, reducerea numǎrului de parlamentari).
Mai e o variantǎ de calcul, care se focalizeazǎ nu pe linia unui posibil 3%, ci pe cea mai exigentǎ a lui 5% de acum. Sînt unele voci care spun cǎ s-ar putea totuși pǎstra pragul de 5% și atunci sǎ se jongleze nu cu cinci sau șase partidulețe, ci doar cu patru, alea mai rǎsǎrite din aceastǎ adunǎturǎ de submarine de buzunar. Clar UNPR, clar PP-DD, clar partidul lui Geoanǎ, al patrulea mai discutǎm, fie PNȚ-CD, fie PER, care se pricepe mai bine sǎ se alǎture acestei construcții și sǎ dovedeascǎ cǎ știe sǎ aducǎ ceva voturi la calculul inițial.
De ce așa? De ce doar patru și nu cinci sau șase? Pentru cǎ e mai ușor sǎ gestionezi ceva mai puține obiecte politice, e nevoie de mai puținǎ energie și pricepere sǎ controlezi patru grupuri de însetați politic decît șase. Și te și confrunți cu mai puține riscuri de defecție. Și atunci se poate pǎstra și pragul de 5%, pe principiul 4 x 5% = 20%, tot un drac, tot pe acolo.
Deci calculul este 25% + 6 x 3% (sau + 4 x 5%) + restul UDMR / PRM / parlamentari minoritari, ai cǎror pondere în Parlament va crește dacǎ numǎrul total al parlamentarilor scade, dar ei rǎmîn tot 18. Le crește procentul, le crește influența, dar și utilitatea.
Orice, dar ca la vot, la procentele obținute la urne, cît și la numǎrul de parlamentari USL sǎ nu aibǎ 50%.
Stați așa, cǎ n-am terminat. Existența mai multor partide mici, obediente, lansate la ruperea de 3% - 5% mai acoperǎ și o altǎ nevoie:cea a mascǎrii fraudei electorale.
Fie cǎ va fi fǎcutǎ “clasic”, cum se pricep mai cu toții, cu distribuție de resurse întru cumpǎrarea voturilor, fie cǎ va fi fǎcutǎ mai elaborat, din soft (mǎ îndoiesc, dar nu trebuie sǎ ignorǎm nici o posibilitate), fie cǎ va fi fǎcutǎ prin votul prin corespondențǎ, dacǎ se va introduce, hai sǎ analizǎm urmǎtoarea situație ipoteticǎ.
Sǎ zicem ca PDL în marea sa pricepere și în marea sa deținere de resurse puse deoparte expre pentru asta ar putea sǎ întoarcǎ sǎ zicem 7 puncte procentuale. Și sǎ zicem cǎ PDL obține în sondajele dinainte un scor, sǎ zicem 25%, dar ei vor sǎ obținǎ mai mult, 30%, 33%, cam cît au avut și în 2008.
Greu, foarte greu pe priceperile de mîna dreaptǎ. Atunci sǎ introducem priceperile de mînǎ stîngǎ. În sondaje au 25% (e posibil), dar la urne obțin tam-nesam 33%. Waw! Vǎ dați seama cǎ toatǎ lumea sare de fund în sus, scandal, acuze internaționale, schelǎlǎituri pe la coana Europa, sǎriți, bagabonzii ne furǎ ca-n codru, coanǎ Europo, ce facem noi aici?
Pǎi nu-i mai frumos și mai elegant și mai discret, în loc sǎ le punem pe toate de-a valma într-o singurǎ gǎleatǎ, hai maxim în douǎ, sǎ luǎm și UNPR la socotealǎ, pǎi nu-i mai bine sǎ le distribuim discret cu picǎtura cîte 1% - 1% și-un pic, deci în jur de 60 de mii de voturi, hai 70 de mii de voturi, maxim 100 de mii voturi, la fiecare din partidele astea de buzunar?
Ele obțin pe priceperea lor 2%. Noi le mai dǎm unul de la nașul. Sau ei obțin 3.5%. Noi le dǎm 1.5%, dacǎ pragul va fi pǎstrat la 5%. Și gata! Ne-am atins amîndouǎ scopurile: ne-am mascat furǎciunea, i-am bǎgat pe obedienți în Parlament, putem sǎ le dǎm cu flit celor de la USL și sǎ punem premier pe cine vrem noi, cǎci avem majoritate parlamentarǎ sau putem încropi una, cam cum s-a fǎcut și în 2004, tot pe muchi, pe muchie, cum tot o facem de 10 ani de zile.
În aceastǎ luminǎ strategicǎ vǎ invit sǎ citiți toate mișcǎrile politice și de comunicare pe care le veți vedea în urmǎtoarele luni, în acest an intens care încet-încet scoate capul, în aceste doișpe luni obsedante care ne vor face sǎ tresǎrim des și sǎ ne ținem de inimǎ.
.
Oh, nu, Nordis avea probleme?!?!
Acum 6 ore
13 comentarii:
ar mai fi o chichita "strategica" ... pana la 50% national exista un 50% la nivel de colegiu care face ca unele candidaturi sa fie mai "eligibile" si altele mai putin sigure ... iar asta poate produce efecte preelectorale si la nivel de colegiu si la nivel national :D
PS: se schimba estimarile in cazul in care se renunta la proportionalitate? (adica ... mai raman asa multi cetateni care sa aleaga partiduletele alea multe sau vor merge spre "vot util")
Domnu' domnu' ramane cum am stabilit, intreb ce te-am intrebat si dincolo.
Ce se-ntampla cu scenariul: USL castiga 50% iar Basescu numeste tot ce premier vrea el.
Pardon, nu "numeste" ci "desemneaza" conform articolului 103 din Constitutie.
E un ajutor aici mai jos, dar deh, tot intreb, sa mai culeg pareri.
http://romaniadeieri.blogspot.com/2011/08/articolul-103-din-constitutie.html
@ Cristi Pirvan: daca se renunta la proportionalitate se schimba dramatic estimarile. Va fi un tsunami care va matura tot ce e partid mic si atunci USL va lua cel putin 70%. Situatie catastrofala pt PDL. Nope. No no no.
@ Moromitic: Zau daca stiu. Nu ma pricep la chichitze avocatzeshti. Eu iti judec doar dupa cum vibreaza stralucitorii USL / PDL in aceasta privinta.
O gramada de scenarii interesante si din toate reiese ca o sa se lase cu sange pe pereti (Me gusta :)) si sacose cu ulei si zahar.
Sa vedem a cui masina de furat va marge mai eficient (dixit Ponta) dar eu cred ca cel putin la cei doi colosi se vor anihila reciproc.
Cheia succesului la urmatoarele alegeri cred ca va sta in desenarea colegiilor electorale si alegerea oamenilor potriviti pentru publicul tinta din fiecare colegiu (sa fie neaparat pe primul loc chiar daca nu are 50 % si pentru asta se pot introduce iepuri care sa mai ciobeasca din voturile adversarului vezi cazul Per de la alegerile partiale din Maramures de anul acesta)si in sprijinul primarilor si ceilalti lideri de opinie (recte popi).
La vot uninominal pur pragul electoral nu mai are sens. La asta nu s-a gandit nimeni...
ba da, ne-am gindit. doar ca nu va fi vot uninominal pur
Vrei sa zici si chiar zici ca PDL ramane la 25% si toti celalti unepereii, peremeii, dandiaconestii, nourepublicanii, et ejusdem iau voturi numai de la uselei?
Hai ca am ras. loloflol
Stii ce bine e sa fii neincadrat in masuratoare? Sa pleci ca outsider si toti sa te ia in zeflemea?
Turambar: PD ca PD dar renuntarea la reprezentativitate inchide viitorul pt noi miscari politice (poate cu exceptia celor teritoriale) si ma tem ca este ireversibil pentru ca reintroducerea reprezentativitatii ar trebui facuta fix de cei alesi datorita nereprezentativitatii.
Strajnik: nu-i un subiect ignorat ... SRI a zis ca are deja harta clanurilor locale.
”Pentru asta strategia este urmǎtoarea, deja bine conturatǎ și apǎrutǎ spontan în discuții cu multe persoane din zona asta, a pîrdalnicei de politicǎ. Sǎ îi fǎrîmițǎm.”
Da, da! Scenarii elaborate, planuri malefice, strategii obscure, papusari malefici.
All that nonsense.
Banuiesc ca si ultimul episod, ultimul ”ciob” numit Geoana ar fi tot vreun plan malefic pus la cale in vreun palat, la lumina ha-ha-iturilor dictatoriale. Ponta actioneaza practic la comanda, a fost hipnotizat de ochiu' lui Sauron, e candidatul basesciurean. Lazaroiu ar fi incantat.
Doc: de acord. dar nu-i "nonsens" ci sens necontrolat :) . Cu cat sunt mai multi/vizibili cei care reactioneaza pro/contra unui plan care de fapt nu exista ... cu atat sensurile actiunilor lor sunt mai ciudate. Si nu-i doar cazul ipotezei cu pentagonul/hexagonul portocaliu.
Premize gresite. USL nu are mai mult de 10-15, PDL e cam la fel.
Un partid nou va sari din prima la peste 20%.
Despre Noua Republica nimic ?
Trimiteți un comentariu