sâmbătă, 9 ianuarie 2010

The stuff the dreams are made of

Azi am fost la film cu Marta. Desi e suspecta de apendicita, sau mai degraba tocmai de aia, sa-i mai abat gandurile de la grija asta. Azi ne-am dus sa vedem Avatar. Nu am gasit bilete la IMAX (doar de pe 18 ianuarie incolo), dar am luat la 3D-ul ala simplu si chior.

Deci pot sa vorbesc in cunostinta de cauza. Deci imi dau cu parerea la cald, cu imaginile proaspete in minte.

Deci.

Deci daca il mai aud pe vreunul ca zice ca e un film oarecum cumva, asha, cum sa spun, si incepe si ne inshira niste motive de semi-dezamagire snoabo-cinefila, sa moara pisica monstrilor sacri de cinemateca daca nu mor cu ei de gat.

Nu mai stiu cand, recent, zilele trecute, inainte sa vad filmul, citisem pe nu mai stiu care blog o opinie caldutzo-dezamagita de genul: Mda. Nu e rau, dar povestea cam simplutza, dar jocul actorilor cam mediocru, dar... si continua cu carcotelile de critic de arta abstracta, care nu poate sa manance decat filme de arta portugheze in care unul moare incet, dar lent, timp de 90 de minute.

Auziti, mai criticilor mai, mai nemultzumitzilor mai, mai perfectzionishtilor mai, ia sa-mi spunetzi voi mie ce poveste nemaipomenit de alambicata are Casablanca? Ai, aud? Dar Razboiul stelelor? Dar Jaws? Dar Ben Hur? Dar Diligenta? A, stai asa, ca m-am pornit. Ia sa-mi povestiti mie ce maaaare pricepere de scenariu si de poveste este in Diligenta? Ce mesaj abscons si matzocarist e acolo? Poveste este. Scenariu este. Mesaj inaltzator? Hmmm. E de-un stereotip crunt, dar fain de digerat laolalta cu popcornul.

Stiu, stiu: microcosmosul social oglindit intre scaunele alea de carutza de viteza, tensiunile si sfasierea modern - traditional, eroul, psihanaliza, simbolul, alea alea.

Aiurea! Bulshit! Diligenta este un film cu indieni in care John Wayne o salveaza pe marmoazela, si intreaga carutza alergata de o hoarda de nashparlii de indieni cu lanci si cu pofta de sange, pe un de-ala cum ii zice, pe un deshert in stralucire peste care trece-alene cu miscarile viclene o diligentza zdrancanita si pe urma doua trei patru hoarde de indieni care cad cu pofta si spectaculozitate in fatza camerei si John Wayne care trage culcat pe burta sus pe acoperisul diligentei si pe urma cascadorul ala hipercunoscut din anii 40 caruia i-am uitat numele se arunca intre cai, sub osia lor, sa ii dezlege, si aluneca pe sub, o cascadorie spectaculoasa pe care el atunci, pe loc, a inventat-o.

Adica aventura, bai artistilor gomosi. Adica the tinsel town, mai abstractzilor mai. Adica boy loves girl, hero fights the bad guys and win, adica sense of wonder si aventura si iluzie si vis si eroi si basm si copii si hybris si nouminos, mai iubitorilor de filme seci, mai larsvontrieristhtilor mai.

Adica film, fratzilor. Film. Poveste poveste poveste. Arhetip arhetip arhetip. Erou erou erou. Eroina eroina eroina. Actiune actiune actiune. Aventura si suspans si cliffhangereala si happy end si the heroes happily walk into the sunset. Si efecte speciale. O groaza de efecte speciale. Ce, desenele animate nu sunt tot efecte speciale? Ia, hai mana sus, cine a vazut Nausicaa a lui Miyazaki. Pai acolo e plin filmul ala de efecte speciale. E un efect special de la cap la coada. Si asta nu il impiedica sa fie o capodopera de incantare vizuala si de suflet.

Deci daca mai aud pe vreunul ca haraie si ca maraie si ca nu e cine stie ce film, il pun sa se uite la Lars von Trier de azi pana la premiera lui Avatar II.

Cu alte cuvinte, in caz ca nu m-atzi intzeles si nu am fost suficient de explicit: mi-a placut filmul neconditzionat, il consider o piatra de incercare in istoria filmului, asa cum au fost la vremea lor si Intolerance si Gone With The Wind si Ben Hur si Star Wars si Matrix. E vorba de fabrica de iluzii, de senzatia pe care o ai la sfarsit ca nu vrei sa se termine. De fiorul de cinematograf si de film si de mister naiv si simplu. De surpriza ca au trecut 3 minute de parca nu ar fi fost nici macar 1 ora si jumatate. Atat de dens si de bine facut este.

Uite, nenea asta aici, Roger Ebert, mare critic de film, il compara ca importanta cinematografica cu Star Wars. Sa moara pisica plictisita de prea multe filme alb-negru psihologice daca nu egzact aceeasi senzatie am avut-o si eu, chiar cand priveam filmul, rontzaind la floricele. Senzatia ca sunt martor la aparitia unui moment de referinta in istoria filmului. Si asta inainte sa citesc cronica stralucitorului de Ebert.

Deci va sfatuiesc sa va ducetzi la el. Duceti-va la Avatar. Este chiar tot ce se spune despre el si mai mult decat atat. Sheer action and love story and the good vs the bad. Poveste, frate, poveste. Basm, dragi cititori, basm. Un basm bine facut. Si, mai presus de toate, film. Cu toate bunele si relele si excesele si visele si poncifele si surprizele si incantarile pe care un film mare ti le poate oferi.

Movie. The stuff the dreams are made of.

Hai, marsh la film cu voi. Si nu cititi nimic despre el inainte. Duceti-va pur si simplu, cu mintea limpede si neteda, de copil senin si tembel. Daca mai gasitz bilete, evident. Noi, primul lucru care l-am facut cand am iesit de la film, a fost sa ne cumparam bilete pentru peste doua saptamani, la IMAX. Tot la Avatar, bineintzeles... Ne mai ducem o data, sa il vedem din nou inca o data pentru primashi data. Totzi, in familie. Fara Andra, ca nu rezista la 3 ore de stat pe scaun non-stop.

Hai, marsh la film cu voi. Nu o sa va para rau...

:)

------

Buun: gata, dupa aceasta carpeala de critica, sa facem un pic si pe talentatii si sa scoatem in evidentza ce pot-pourri de amestecatura de teme bine fierte si procesate identificam in acest film. O gramada de elemente pe care cu usurinta le recunosti ca fiind luate din alta parte si care, totusi, nu te deranjeaza ca sunt reciclate. Exact pe ideea ca orice carte este scrisa din alte carti, la fel si orice film este facut din alte filme.

Ia, hai sa va spuna mosu Turambar ce a vazut ochiul lui prin filmul asta.

Atentie! Spoiler alert! Cine n-a vazut filmul, sa nu citeasca mai departe.

Filmele western: de departe principala sursa de influenta. Un soi de copy / paste, nu? Arc peste timp. Film sci fi si fantasy si de razboi cu indieni. Indienii, bastinasii, nativii, pre-modernii, pre-culturalii, naivii si inocentzii. Strigatele de lupta, caii, arcurile si sagetile, tribul, maniheismul alb / negru: aia buni - aia rai. Acest film este un western cumplit de stereotip si de misto, de la cap la coada. Pt ca nu conteaza doar ce spui, conteaza si cum spui.

Starship Troopers / Forever War: soldatii / marines in lupta cu extraterestrii, intensitatea scenelor de lupta.

Apocalypse Now: elicopterele! Vietnamul! the bloody evil marines!

Alien: trezirea din cuve, decorul de interior al navelor (tavane joase, functionalitate urata), multiplicatorul mecanic de lupta si, bineintzeles, Sigourney Weaver

Matrix: legatura / the wireing dintre om si avatar, dintre avatar si animale, felul in care e folosit conceptul de realitate virtuala ca si interfatza de lucru

Nausicaa: toata flora cea ciudata si exotica si stralucitoareo-fosforescenta, jungla, mesajul ecologist

Lord of the Rings: scenele de lupta (mai ales cele la sol), copacul in care traiau extraterestrii

Jurassic Park: fauna lumii extraterestre, lupta dintre personajul principal si animalele salbatice (thanatorul - faina trosneala, dar si haita de exo-caini)

Pocahontas / Dancing with the Wolves (astea nu mi-au venit mie - txs to this review) - the white man goes native, si se mai si indragosteste de gagica

Dragon Riders of Pern (stiu, nu e film, dar totusi): balaurul rosu calarit de Jacksully.

Voi, voi ati mai gasit si alte referinte cinematografice, pe langa cele deja spuse mai sus? Hai sa va vaz priceperea suplimentara de cinefili cu mintea la voi.

18 comentarii:

Anonim spunea...

http://kaosmoon.blogspot.com

Starbuck spunea...

Coincidenta, tocmai ce-am citit articolul lui David Brooks, tata lor de la NY Times, care o da si el pe referinte cu nemiluita (Last Samurai ? c'mon !) si pe ceva gen "White Messiah" complex. Oare de ce nu pot unii doar sa se bucure de film, fara sa over-analizeze ?
Republicanii conservatori rai si fara inima deja il desfiinteaza:http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/017/350fozta.asp?page=2
Citez liber: "unbelievably banal and idiotic plot, the excruciating dialogue, the utter lack of any quality resembling a sense of humor". Mama lor...

La Rose Jaune spunea...

Sa dea naiba daca ce ai spus tu nu e adevarat! Si eu cu al meu baiat am plecat de acolo fascinati de atata frumusete si cu gandul sa mai mergem o data... De mult nu ni s-a mai intamplat la un film.(L-a descarcat imediat de pe net, dar nu, nu e acelasi lucru, trebuie vazut pe ecran mare, ca simti magia altfel in sala de cinema...)

Anonim spunea...

Are ewoks in Avatar? Or maybe some toasters?

Tapirul spunea...

haida bre că un film digerabil trebuie să aibă şi o poveste digerabilă. un arhetip digerabil, na.
de dus mă mai duc şi eu o dată (că am văzut doar în doi-de), da' asta nu înseamnă că tre' să înghit toate arhetipurile numai pentru că şi alte filme mari lucrează pe aceleaşi arhetipuri, şi să nu am un ochi critic.
mai ales că, c'mon, tipologia filmului american doesn't go too deep.

mai interesantă este, de fapt, discuţia tehnică despre avatar (nu despre tehnica realizării, ci despre tehnica din poveste), aici: Avatar – greselile

Dan Selaru spunea...

Hai frate ca ma uit la el. Il am de pe 1 ianuarie dar nu m-am invrednicit, ma uit la noapte.

Camil Stoenescu spunea...

gând în gând :). eu l-am văzut joi în IMAX
http://camilstoenescu.wordpress.com/2010/01/08/avatar/

Turambar spunea...

@ Tapirul: am citit mai multe cronici care ii scot in evidenta limitarile, fie narative, fie ideologice. Multe dintre aceste cronici sunt pertinente. Altele sunt pur si simplu hilare in incrancenarea lor de a demonsta ca filmul este opera lui Satana pe pamant (vezi review-ul din Movie Guide).

Punctul meu de vedere, ca si al altora, este ca trebuie sa tragi adanc aer in piept, sa iti suspenzi temporar neincrederea (the temporary suspension of disbelief) si sa te scufunzi in basm.

In fond si la urma urmei, daca ne apucam acum sa facem analiza salatei din Harap Alb sau a bataliei navale din Ben Hur, iti spun eu ca gasim gafe cu duiumul. Dar nu asta e ideea. Ideea e sa analizezi produsul ca intreg, in puterea impactului sau emotionalo-escapist. Ceea ce este filmul, in fond si la urma urmei. De la Greta Garbo si de la Rudolph Valentino pana in zilele noastre, la George Clooney si la Matrix.

@ Dan Selaru: Nuu! Nuuuu! Nu te uita la el pe calculator! Du-te la cinematograf. Alta mancare de peshte in alta traista. Si fii atent, asta ti-o spune un cinic, care descarca la filme in veselie, care are o parere puternic critica la adresa cinematografiei contemporane si care se duce la cinema din an in Paste, maxim o data, de doua ori pe an.

@ Camil: :)

Tapirul spunea...

în basm m-am cufundat şi eu (nu's ăla rationalistul care să fie inervat de basme cu eroi) dar personal (pur personal) tipologia de film americană din ultimul timp care, deci, nu include Casablanca-John Wayne-and-such este prea îmbibată de obligatoriul political correctness pentru gustul meu.

matusalem spunea...

Sant ca un pui de babuin, adica curios, si m-a pus dracu' de am citit tot comentariul. Acu', m-oi duce, ce sa fac, m-ai convins, asta e !

dhaarth spunea...

am fost inainte! na na nana, na na nana!
merita toti banii dati. film recomandat cel putin pentru a incepe sa vezi filme in 3D, experienta unica. exprimarea unei lumi ce e transpusa intr-un film de niste americani pentru a-i critica pe americani. cred ca m-as fi descurcat mai bine la scenariu, dar la creearea sensibilitatii acelei lumi, ma recunosc plin de admiratie si invidie.
"e cu batai si impuscaturi" dar am urmarit in timpul filmului cateva doamne din sala: erau captate de poveste si o traiau si ele ca niste copii ce auzeau o poveste cu ileana cosanzeana, printul si zmeul cel rau. cred ca am uitat sa credem intr-o poveste, nu neaparat ce scenariu a avut "razboiul stelelor" sau alte filme enumerate mai sus.

dhaarth spunea...

chiar daca pare ceva ireal si lipsit de veridicitate, luati totul ca un mesaj in care s-au folosit simboluri:
-invazia pe o alta planeta a unei noi civilizatii pentru un metal foarte util pe Pamant = vezi invazia unor tari pentru resursele ei;
-refuzul acestei civilizatii, vazute ca primitive de catre socitatea contemporana pragmatica, duce la distrugerea culturii si obiectelor de cult = vezi cruciadele, nazismul, efectul de sera creat de unele tari in dauna altora in numele civilizatiei industriale;
-munca cercetatorilor pentru a intelege aceasta lume = trebuie gasita o alta abordare a unei civilizatii noi aparent inchisa si necivilizata, vezi copilul ce nu e sociabil cu ceilalti si cand ajungi sa te imprietenesti cu el vezi ca ai in fata ta un geniu; -omorarea unui "primitiv" = am fost atat de prins de film ca am simtit ca si cum mi-ar fi fost omorat un apropiat, un conational, ceea ce m-a dus cu gandul la ce au simtit familiile celor ucisi prin bombardament sau au fost impuscati (gen palestinieni, sarbi), vezi atunci cand te apropii de ceva nou, nu pleca cu gandul sa ucizi daca nu vei fi imediat ascultat;
-doborarea navelor ultrasofistificate de catre pasari imaginare = vezi chiar daca ai cea mai buna tehnologie, pe taramul lor (ce poate fi si al tau) un grup de oameni ar putea sa te invinga si cu o piatra (o piatra primita in cap chiar te poate ucide);
-cercetatorii "fatalai" nu se impacau cu militarii "bataiosi" in ceea ce priveste invazia, chiar daca acel metal era de maxima importanta pentru viata tarii de unde veneau si unii si altii = vezi ca militarii erau si ei trimisi de guvern si faceau ce stiau ei mai bine, conform instructiunilor primite, iar invitatia este sa ne gandim mai bine inainte de a tot cere guvernului nostru de exemplu benzina, pt a avea mereu acces la masini si mai multe, apoi si mai multe, ducand la eroziunea propriei noastre planete pentru a mentine in viata un sistem de civilizatie unic ocrotitor al vietilor noastre (poate ar ajuta daca ne-am reaminti de lipsa de gust al fructelor cumparate de la supermarket);
-lipsa tehnologiei in civilizatia primitiva = vezi a nu se interpreta neaparat ca o lipsa a comunicarii, relationarii si inter-relationarii a oamenilor, invitatia fiind spre simplitatea vietii si condusa de acceptarea unei vieti personale scurte,dusa in comuniune in comunitate, in comparatie cu durata vietii Pamantului unde ar trebui sa traiasca si copiii nostri; -interventia animalelor in lupta dintre oamenii civilizati si civilizatia extra-terestra = vezi ca la un moment dat natura isi urmeaza cursul firesc, parand o razbunare a acesteia si ducand la rezultate catastrofice.

nu cred ca nu sunt teme contemporane si de actualitate din viata noastra, dar sunt sigur ca daca as fi inceput un blog in care sa va explic eu cum stau treburile cu efectul de sera si cum sa aveti grija de cum si cata benzina consumati ca e in mare pericol planeta si relatiile dintre civilizatii, a-ti fi spus ca m-am gasit si eu sa spun ceva ce reprezinta un subiect perimat de cat a fost de citit (?).
dar puneti pariu cu mine ca parerea voastra nu a ajuns niciodata la asa de multi oameni in acelasi timp cum a ajuns acest film?
aderarea atat de multor oameni la mesajele acestui film nu reprezinta dezvaluirea acelei parti latente din fiecare societate si individ in privinta unor ganduri legate de mediul in care traieste? e ca un sondaj dar invers, adica: ti se prezinta intai rezultatul si apoi ceilalti isi spun opinia si descoperi ca foarte multi sunt preocupati de aspectele prezentate. nu sunt genul ce spune: majoritatea dicteaza; dar sunt genul ce observa anumite tendinte. cred ca si voi sunteti interesati de tendintele oamenilor. este simplu: luati-o inapoi spre credintele, nu dorintele, noastre primare

dhaarth spunea...

nu cred ca mesajul este adresat doar politicienilor, ca nu este documentar

dhaarth spunea...

alte filme: Eragon (pentru calaritul dragonului de un suflet "pur" pentru invingerea raului), Alice in Tara Minunilor / Harap Alb (pentru lumea noua creata in care iti pierzi punctele de reper pe care le ai traind in viata reala), Star Treck (pentru misiunea pe diverse planete a oamenilor si intalnirea de tot felul de civilizatii ciudate si forte necunoscut de puternice), Cristofor Columb (pentru atacarea bastinasilor, furtul aurului , distrugerea culturii si civilizatiei), Robocop (pentru intoarcerea robotului creat de catre guvern impotriva coruptilor ce faceau parte din guvern). Nu reusesc sa gasesc pentru iubirea dintre El si Ea, unde ea arata ca s-ar lupta cu oricine pe viata si pe moarte pentru iubitul ei...

Turambar spunea...

Good points, Cristi, good points...

:thumbsup:

dromichaetes spunea...

@dhaarth: referinta la Harap Alb? C'mon! M-ai facut sa rad zdravan.

Turambare, ai perfecta dreptate. Avatar este un film extraordinar tocmai pentru "fabrica de idei". Daca ar fi sa dau eu o referinta ar fi Gattaca (1997) cu Ethan Hawk, Uma Thurman si Jude Law - paralela prin depasirea unor limite imposibile: handicapul genetic (Gattaca) si handicapul fizic (Avatar). Desi, I must confess, Gattaca este mai sobru in realizare.

La Avatar iesi de la film uplifted. Aceeasi senzatie ca la Star Wars (seria veche) cu cavalerii jedi atotputernici si lupte stelare.

Intrebare: daca tot dam atat ca referinta Star Wars suntem oare (sau am ramas in continuare) nerds?

dromichaetes spunea...

am vrut sa spun "fabrica de iluzii" ...

Turambar spunea...

Nu stiu daca din pacate sau din fericire, insa Star Wars a devenit incetul cu incetul o referinta in cinematografie. A schimbat iremediabil lucruri. Asta nu inseamna neaparat ca avem de-a face cu o capodopera de film. Ci cu un film bine facut, aparut la timpul lui, expresie a unei nevoi de schimbare. La fel si cu Avatar. Daca este sa te uiti luuung si bine la el, nu rupe gura targului prin mesaj. Realizarea (valorile de productie), in schimb, este exemplara si marcheaza trecerea la alt fel de experienta cinematografica. In 10-20 de ani va fi considerat piatra de hotar in evolutia cinematografului.

Nu, nu suntem nerds. Suntem pur si simplu unii care au crescut in vremea aia. La fel ca si alte melioane si melioane de copii ai anilor 70-80.