Intai a inceput Hotnews, duminica.
Pe urma, martzi, a venit si Adevarul tare din urma, cu aceeashi bomboana de shtire de trei lei kilu. Probabil ca aveau prea multe pitzipoance jurnalizde in concediu de amantitate si nu mai avea cine sa scrie subiecte originale.
Whatever. Cert este ca amandoua canalele media comit o tampenie cat casa. De fapt, doua.
Mai intai si mai intai, citeaza un sondaj fara sa precizeze minime detalii metodologice. Esantion, perioada, comanditar, universul cunoashterii cristaline, maniera de culegere a datelor.
Si, dupa cum ii stiu eu pe cei de la BestJobs si magnificele lor sondaje on-line zburatoare, acestea sunt orice, dar nu reprezentative. Stiti Dvs: cei care au Internet nu au aceeasi structura ca toata populatia adulta. Moreover, cei care pun botul sa raspunda la un sondaj pe Internet nu seamana cu cei care au Internet.
Si atunci, rezultatele sunt reprezentative pentru cei care au Internet si au chef sa o comita pe site-ul BestJobs (ca sa nu mai spun ca s'ar prea putea sa fie vorba de submultzimea celor care au cont pe BestJobs, deci cu totul alta aglomerare de indivizi), si nu pentru toti oamenii activi din Romania (aia cu slujba si catzel, pe limba laica).
Buuun. Prima comitere am lamurit'o. Dar stai, ca nu asta este cea mai strigatoare la nori. Pentru ca vine a doua gresheala, una care taaare miros eu ca pute ideologic. Pentru ca vorbim, totushi, de Hotnews si de Adevarul. E vorba de interpretarea datelor. Cum zicea Homer, orbu ala care canta manele lu Ahile acum trei mii de ani: cuvinte potrivite care sboara ca vantu.
I'auzi aici, titlu de titlu, de genul "Apocalypsa, mayca":
Sondaj: Peste 42% dintre angajatii din Romania spun ca au salarii mai mici sau la fel ca anul trecut
Deci va mai citesc inca o data, ca sa fiu sigur ca atzi intzeles sensul adanc din propozitzia frazei: mai mici sau la fel. 42%.
Mai mici sau la fel. 42%. Vreun beculetz, ceva, ashtia care au facut artimetica in clasa a doua, cu repetir?
Baaaa! Voi suntetzi cu capu, sau nu avetzi cu ce sa fitzi, ca avetzi o deficientza de lipsa de absentza? Pai sa va traduca moshu titlu asta, mai mameluci jurnalisti: Daca 42% au salarii la fel sau mai mici, asta inseamna, conform principiului tertzului ecsclus care se mai cheama si operatzia de scadere cu minus, ca 58% au salarii mai mari decat anul trecut.
Adica, ba stimatzi mameluci jurnalishti, mai multzi sunt aia care au salarii mai mari decat, cumulat, aia care au salarii la fel (situatia cea mai probabila) si aia care au salarii mai mici (nashpa; marsh in Spania cu voi, sa o sugetzi pe'acolo).
Deci nu stiu daca m'am facut suficient de clar intzeles. Deci oamenii ashtia ori sunt dobitoci, ori ne iau pe noi de dobitoci. Deci o situatzie pe care si'ar dori-o orice tzara beneficiara de curent electric: mai mult de jumatate din guvizii care platesc taxe la stat sa aiba salarii mai mari, este dintr'o data transformata, din poignet, cu maxima nerushinare proletar-catastrofica, in cel mai daramator de pesimist titlu cu putintza. Saracii de ei. Auzi tu: au salarii la fel sau mai mici. Vai, in ce tzara traim. Vai, ce situatzie nashpa. Vai, ce guvern de cacat. Vai, ce recesiune cat casa. Dar rapitza? Ai vazut rapitza?
Baaaa dobitocilor baaaa! Baaaa mamelucilor, se rasuceshte Gauss in mormant si va scuipa intre ochi de pe lumea ailanta, baaa dobitocilor baaa.
Mama voastra de cretini cu pixu'n mana. Ca uneori cuvintele decente nu mai ishi au rostu si simt nevoia sa intru intr-o paradigma contondenta, a la Badea si Dan Diaconescu. Ca daca atz fi aici, dans ma proximite, parc'ash incerca sa vad daca imi iese si mie chestia aia pe care o face Nelutzu la rugby, cu contractzia brusca a muschilor gatului. Adica chestia aia cu capul in gura.
Mama voastra...
:(
marți, 9 septembrie 2008
Asha nu!
Scris de Turambar at 23:10
Etichete: Manipulare, Media / Publicitate, Responsabilitate sociala, Romania, Statistica
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
10 comentarii:
Asta e ca sa dai in concurenta sau invidie profesionala? :p
/I am just kidding. Pentru conformitate sa notam ca si subsemnatul crede ca sondajele cu pricina sunt niste aiureli, iar preluarea lor ca atare e un pic de inconstienta jurnalistica amestecata cu dorinta de senzational si probabil cu ilegalitate (in ce priveste nevoia de a preciza dimensiunea, eroarea etc.) :(
Chestia e ca sunt muuuult mai shucarit pe jurnalistii care comit asemenea enormitati decat pe BestJobishtii care incearca si ei doi pashi schiopi de PiaR tembel.
Mama lor de jurnalisti, care sunt nepriceputi si fac spume la gura si mananca rahat pe paine ca sondajele face si drege, si ce nenorocite e sondajele astea, cand ei de fapt nu sunt in stare sa faca cea mai scadere elementara si sa isi dea seama ca 58% este mai mare decat 42% si ca aia este esenta stirii.
Mama lor... :(
Dragii mei furiosi :)
De data asta ma disociez de voi. principial si functional.
este dreptul oricui sa emita informatii sociale sau/si sa "citeasca aceste informatii". Baietii de la bestjobs au gasit o resursa (mai mult de pr decat de cercetare) sa afle informatii despre comunitatea/targetul lor.
Si ... avem niste lucruri. Spre ex eu am citit ca aia care au cont la bestjob si si-l viziteaza, si participa la sondaje... 21% dintre ei si-au crescut salariu cu mai mult de 30% in ultimul an. si inca actualizeaza profile si au cv-uri active. Asta spune mult despre dinamica pietii muncii.
Acum ... rolul "profesionistilor" ar trebui sa fie ... educarea "profanilor" ... in cum sa culeaga date si mai ales cum sa interpreteze :) . cel putin pe partea de culegere... sunt convins ca exista receptivitate.
Altfel ... exemplul citirii cu 42% e intr-adevar "emblematic" .
Cristi, asta spuneam si eu, printre injuraturi si printre dintzi: ca nu BestJobs este the main culprit. El, according to his wishes and intelligence, poate sa zica ce vrea despre mushchii sai, ca de'aia e reclama mincinoasa, nu?
Eu am ce am cu jurnalishtii, acesti monstri sacri aparatori ai agendei publice si cei care filtreaza intzelepciunea la sate si in browsere. Ei ar trebui sa aiba minima putirintza neuronala sa discearna ce e aia reclama mincinoasa, care e diferentza dintre 42% si 58% si care e semnificatzia la toate astea, inclusiv la sensul vietzii pe Pamant si de ce nu vine o data Iisus sa ne ia pe totzi, ca de'aia e ei jurnalisti si de'aia se bat cu caramida in piept ca sunt fruncea societatzii civile.
Dar nu: ei nici nu au cap, si chiar si atunci il folosesc in alte scopuri, cum ar fi sa injure sondajele. Cand ei, amarastenii, nici nu stiu sa citeasca un amarat de comunicat de PR. Sau l'or fi citit doar cu o mana, ca mana ailanta era ocupata sa tzina shaorma pe care le'a dat'o mita (pardon: taxa de consultantza) astia de la BestJobs sa scrie ce'o fi.
Vezi, Cristi: de'aia n'are ursu coada. Ca sunt multe jurnalizde in teren si i'au mancat'o.
:(
@ turambar ... nici asa nu-i bine :) .
Adica tu zici ca ar trebui sa zicem doar procentul mare? ceva de genul: aseara la Basescu NU s-au uitat 98.3% din romanii de la orase? si ca din aia (urban) care s-au uitat 58,8% erau de peste 60 ani.
Ps: varianta corecta dpdv-ul meu ar fi "apeleaza la un specialist" ... ca sa citesti date, si mai ales ... ca sa produci date
Cristi are, in principiu, dreptate. Numai ca:
1. Din pacate am sesizat ca cel mai frecvent jurnalistii nu sunt interesati de cifre care dovedesc normalitatea sau cresterea. Stirile catastrofale se vand mai bine in Romania decat orice altceva, sunt mai usor de facut. Cum deontologia pentru majoritatea nu conteaza (cel putin asa am constatat eu), e mai simplu sa zici ca 48% traiesc mai rau sau la fel...
2. Receptivitatea la explicatii, interpretari? Exista, fiind indrepata spre yesman. Altfel, sunt putini cei care sunt cu adevarat interesati sa priceapa lucrurile pe care le relateaza. Adevarul este si ca acestia cativa sunt jurnalisti extrem de bui, pe acre imi place sa ii vad vorbind, scriind ...
3. Producatorii profesionisti de date? Am avut in ultimul an ocazia sa interactionez in mod direct cu produse si procese de productie a majoritatii agentiilor romanesti care conteaza pe piata. Lipsa de presiune din partea clientilor (needucati in utilizarea de date de orice tip) isi face din plin simtita prezenta.
Da, este in mare masura vina BestJobs. A vinde un produs ca si cum ar fi altceva este, in opinia mea, imoral...
(articolul de pe Hotnews la care face trimitere link-ul lui Turambar include expliactii "profesioniste" despre date in viziunea unui manager de marketing de la Neogen/BestJobs. In termeni lui Cristi, avem de a face cu un profan care se drept mare profesionist)
:) Asta imi aduce aminte de o intamplare cu Grigore Moisil, care era foarte mirat de ce se spune la meteo ca sunt 40% sanse sa fie vreme frumoasa, in loc sa se spuna ca sunt 60% sanse sa ploo ...
Mie imi este de foarte multa vreme clar ca Romania este o tara de amatori, asa ca nu mai mira nimic ...
topitop
Amatori, amatori, dar macar sa joace profesionist :)
hai sa definim termenii :) :
amator: o face din placere (nu pe bani)
profan: o face si nu stie ce face
Deci cum spuneam: ar trebui nishte amatori profesionishti. Pardon: priceputzi
:)
Trimiteți un comentariu