Uite aici, din nou shi inca o data, un exemplu de cum nu trebuie facut un sondaj. Ca sa nu mai spun cum nu trebuie prezentat.
Titlul este clar, indubitabil si taios precum o streashina stricata de casa suburbana: "Unul din trei bucuresteni s-ar muta din Capitala".
Mai sa fie. Ne'am dat dracu'. Dupa Oprescu(*), acum a doua patima si pasiune a bucurestenilor este sa se mute.
Mda. Asha o fi. Daca ii intrebi, probabil ca vor fi si mai multzi. Insa nu in sondaj pe Internet, facut pe site-ul unei firme de imobiliare. I'auzi i'auzi:
"In perioada 11 - 21 iulie, compania noastra a incercat sa afle pozitia clientilor fata de o posibila relocare la casa, in afara Bucurestiului. Pe site-ul companiei [xxx, nu'i fac aici reclama pe gratis], timp de 10 zile, vizitatorii au avut posibilitatea de a-si exprima opinia fata de o casa de 85.000 euro +5% TVA, situata la doar 7 km de Bucuresti, in Buftea. La acest sondaj au participat 1210 de internauti, iar 31% dintre ei au declarat ca sunt dispusi sa renunte la un apartament in Capitala pentru o casa in Buftea".
Pai bine mai guvizilor. Mai dugushliucilor. Mai stimabililor. Mai pufoshilor. Pai bine mai, ca nici nu mai stiu cum sa va mai spun ca sa nu cad in latura violent semantica a vorbelor, pai asta e sondaj sau articol publicitar mascat pus pe post de stire, ca deh, e foame si criza si praf afara in lumea jurnalistilor?
Tz tz tz. Pai mai oameni buni, pe site-ul firmei XXX nu intra decat cei care sunt interesati, doar si marginal, de casa. Nu toata populatia Bucurestiului. Ci, precum foile de ceapa, doar un subtarget bine definit care apare dupe cum urmeaza: cei care au Internet acasa (hai sa zicem ca astia sunt cam 50% - 66% din Bucuresti - nu am date recente), din astia cei care sunt interesati de achizitionare casa (muuult mai putini, majoritatea in zona pana in 45 - 50 de ani), din astia cei care, fie din intamplare, fie manati prin marketizare, ajung pe site-ul firmei XXX (muuuuuuuult mai putini; aici intervine decojirea cea mai importanta de populatie), din astia cei dispusi sa-si dedice timp pentru a raspunde la un chestionar online (muuult mai putini; majoritatea zvarla doar ocazionalo-superficial un ochi si se duc in alte zari ale Internetului)
Deci straturi succesive de populatie pe care le pierdem. Deci se duce preputzului de suflet reprezentativitatea. Deci nu mai putem spune ca o treime din bucuresteni, ci o treime din "bucurestenii care au Internet, stau pe Internet, sunt interesati de case, au ajuns pe site-ul firmei XXX si au catadicsit sa raspunda de maniera voluntara la sondaj". Ceea ce este cu totul si cu totul si cu TOTUL alta mancare de peste de esantion.
Nu'i asa, mai stralucitorilor? Mai PR-istilor? Mai marketizatilor care sunteti disperati sa citeasca lumea despre voi in contecst pozitiv, doar doar mai pune vreun guvid botul la vreo casa de-aia de-a voastra la pret superparahiperextra si cu vopseaua scorojita? Mai jurnalistilor care sa manance si gura voastra un ban cinstit din prezentarea de informatii adevarate pozitive si cu o inalta doza de utilitate publica, carele de fapt este doar un pretext sa spuna firma XXX ca vinde case cu 85 mii euroi plus tva si ca lumea da in branci, dar auzi, in branci, soro, sa le cumpere?
Auzi tu: o treime din bucurestenii din Bucuresti vrea sa ne cumpere noo casele si atunci noi astia de la departamentu lu piar ne-am bucurat atat de mult despre intentiile de achizitii imobiliare ale bucurestenilor din Bucuresti incat ne-am gandit sa va spunem si voo, dragi bucuresteni din Bucuresti, apsolut dezinteresat si supt forma unui pachetzel cald de vara, un sondaj mititel, de doar 1210 de persoane.
Aaaaargh. Bine dracu ca nu a spus si care e marja de eroare, chestia aia cu plus minus, ca atunci chiar ca umblam la sertarul cu semiotica violenta adaptata unei realitatzi rele, violente si marketizate.
Tz tz tz. Ioana, nu asha. Spune-le la distinsii tai colegi ca nu asha...
:(
(*) Nu, pe bune: aia cu Oprescu bine pozitionat in sondajele din Bucuresti, chiar daca suna paradoxal si ii bombaniti voi pe cei de la Avantgarde, sa stiti ca de fapt chiar asa este. Si noua ne-a iesit la fel, chiar intr-un sondaj cu o luna inaintea lor, dar care nu a fost dat publicitatii. De ce? Simplu. Mare parte din beneficiile urbanistice care se datoreaza de fapt activitatii primariilor de sector sunt contabilizate de primaria centrala. Si atunci marele doctor devine in ochii bucurestenilor din Bucuresti marele stralucitor, marele alb, printul vaillant calare pe-un consiliu roz. Deci se poate. Deci bucurestenii din Bucuresti nu au o parere atat de proasta despre Oprescu precum ne-am inchipui noi, daca ar fi sa citit presa portocalie si sa ascultam Realitatea FM :)
marți, 28 iulie 2009
Asha nu, tovarashi!
Scris de Turambar at 07:33
Etichete: Media / Publicitate, Metodologie, Rautacisme, Responsabilitate sociala, Romania
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
9 comentarii:
Bre, pe parola mea, anu' trecut la locale eu l-am susţinut pe doctorache. Public. Pe blog.
Că-s din Constanţa:))))))))
Turambarre, cum explici totusi diferenta f mare intre CCSB-ul pe iulie si INSOMAR si CSOP. Experienta imi spune ca, de obicei, voi le-ati mai nimerit.
V.
evident e un articol publicitar. Indiferent cu ar fi iesit sondajul, tot forma asta am fi vazut-o :)
Ai dreptate, ce sa mai...In plus, as aminti si de INSOMAR-ul lui Geoana cel Frumos, care a crescut in 2 zile cat altii in 2 ani. Cum ti se par ultimele rezultate publicate de ei, in care Mircea cel Frumos a ajuns cu peste 10 puncte procentuale peste ce ati dat voi, BCS si Gallup?
Sondajul pe care CCSB il finalizeaza astazi se va publica ? Altfel spus, ati indrazni sa va puneti cu Insomar -ul ?
Este clar ca la diferenta de 10-11% intre doua sondaje, la intentiile de vot, exista ceva in neregula....Atentie, sondajul Insomar a fost realizat in perioada 4-12 iulie....si publicat abia in 27.07...probabil pentru a "combate" sondajul CSOP (ale carui cifre sunt mult mai apropiate de cifrele voastre)...inca o ciudatenie...in urma cu doua saptamani, geoana spunea ca "am terminat cu cateva zeci de ore in urma un sondaj in care sunt la 6 puncte in spatele lui Basescu"...deci, "am terminat"...oare, geoana se considara parte a Realitatii TV ?...
Este pacat ca prin sondaje interesate se distruge credibilitatea sociologilor...si mai trist ca la acest lucru contribuie chiar sociologii...
Ce se intampla ? De ce nu iti spui parerea ?
Daca clientul doreste, ne punem si cu NASA. Acum plecam la client, sa facem prezentarea. Ta daaaaam...
Nu imi spun parerea? Unde? Cine? Eu? Who, me? Are you talkin' to me? Nu stiu nimic. E cald afara. The wind cries Mary.
Rabdare, analistule. Rabdare... :p
La asa articol (ma refer la cel la care dai linkul) asa comentarii :)))
Absolut dementiale. N-au nicio legatura cu ce zice fata aia de internauti care isi doresc (la o adica) o casa-n Buftea!
Ce-i drept, comentatorii incearca sa stabileasca cine e bucurestean si cine nu. ROFL.
Procentul ar mai creste putin daca intrebarea ar fi cine ar fi dispus sa se mute la casa cu piscina care ar costa 100 euro cu tot cu tva. De asemenea studii aprofundate pot arata ca lumea l-ar vota pe Oprescu presedinte daca a doua zi le-ar creste salariile cu 77,24% si ar promova oferta de mai sus.
:) Truer words were seldom spoken
Trimiteți un comentariu