Stiti ce e zilele astea pe'aici pe la noi? Criza, fratzioare, criza.
Stiti ce face omul cand e criza? Nu prea are de treaba. Stiti ce se intampla cand nu are de treaba? Are timp liber.
Stiti ce zic intzeleptzii evrei sa facem cand avem timp liber, sau cand lucrurile merg prost? Sa investim in educatie.
Deci educatzie, bibicule. Deci criza, Fanica. Deci publicitate, Zoe. Deci oportunitate, plannere. Auzi, bre plannere, bre? Criza educatzie timp liber oportunitate. Scoala, bre research executive bre, bre sales agent bre, lasa Quake'ul si blogareala si facutul unghiilor si mess'ul si pune mana pe carte, bre...
De ce spun asta? Pentru ca, fiind pe undeva pe acolo cu un picior in ratinguri si in masurarea de audienta si in sherpishorii aia nesuferitzi de ratinguri (au fost vremuri in care am fost bagat cu toate trei picioarele in business-ul asta; those were the days), stiu cum stau lucrurile prin industrie. Si am prieteni din industrie. Si stiu ca sunt oameni si oamene din industrie care ma iubeshte si ma citeshte si ma reseseshte si ma urmareshte. Ceea ce ma onoreshte si ma face sa ma simt cu musca responsabilitatzii pe caciula si sa va povestesc therefore si in consecintza ce putetzi sa facetzi cu mintea voastra in creerul vostru, daca nu shtiatzi cumva.
Iata de aceea mare strigat mare dau si adevarat va graiesc voo, lucratorilor cu sapa din Excel si cu tarnacopul din Infosys si cu tesla din BRAT si SNA si SATI si cu hoardele cele veninoase de sherpishori si de post buy-uri si de analiza a concurentzei. O voi cei care va scaldatzi in Rtng(000) si va bucuratzi la Rch%, ascultatzi cuvintele mele fatidice si rele si adevarate si true: investitzi in educatzie, ca zilele astea cam bag eu de seama ca avetzi timp liber.
De ce? Pai mai trebuie eu sa va spun cum stau lucrurile in publicitate? Prost, Bibicule, prost. Catastrofal, coane Fanica. Dezastruos, Mitzo. Da' rapitza, atz vazut rapitza cat s'a facut? Ei, cam asha si cu GiaRPiurile si cu GeRePeurile si cu CePePe-urile si cu RateCardurile si cu breakurile de publicitate si cu clutterul si cu termenii ashtia funky cu care prietenii mei se joaca in fiecare zi. Luna ianuarie a fost varza, nici cu luna februarie nu ne e rushine, si atunci...
Si atunci, pentru ca avem timp liber la dispozitzie si pentru ca se ascute lupta de clasa si competitzia si bataia pe pricepere, va propun sa trecetzi la nivelul urmator al jocului si sa va ugradatzi creerul si cunostintzele si priceperile si deprinderile si sa dati un ochi pe aici, pe la Scoala de Media. Pardon: Media School. Unde niste oameni si niste oamene, cu mare pricepere si intreit talent, va propun sa va imbunatatzi constintzele si sa va expandatzi creerul si sa va ajute sa va pricepetzi mai bine la munca si la grafice si la analiza si post buy si la planning si la CV si la viatza. Fie de la inceputul inceputurilor, de la cursul de Basics, pentru cei care suntetzi un pic pe langa, sau vretzi sa va structuratzi mai bine priceperile elementare, sau sa intzelegetzi mai bine, sau sa fitz la curent cu cele mai tendintze din domeniu, sau sa va largitzi vederea ochiului creierului si inspre alte medii, fie print, fie Internet, fie TV, depinde unde lucratzi fiecare. Fie, shi mai shi inspre foarte foarte, sa facetzi cursul de avansatzi, Towards Excellence, ca sa fitz pregatitzi sa indraznitzi pasul spre zona aia stralucitoare si misterioasa si tenebroasa si plina de draci si de succesuri si de riscuri si de bucurii si de ore de miez de noapte si de viata: spre management. Sau si mai spre management decat suntetzi acum, manca'v'ar mama pe voi de premiantzi.
Deci sa nu zicetzi ca nu v'am spus. Deci e liber la inscrieri. Deci o sa avetzi profesori si din mediul academic, cum ar fi Mihai Coman, rectorul Facultatii de Jurnalistica, dar mai ales si mai ales oameni si oamene din mediul lucrativ, din aia care chiar fac si lucreaza si conduc afaceri in domeniul asta al agentiilor de publicitate si al masurarii media: Arina Ureche, de la BRAT si SATI, care stie sa masoare print si Internet, si Paul Markovits, de la Time 2 Talk (ex marketing Vodafone), un tatic al marketingului din Romania, si Liliana Mihailescu, de la TNS/AGB, care stie al naibii de bine sa masoare TV, si Andrei Musetescu, tot de la TNS / CSOP, care stie sa faca cercetare de piata, si Mihail Vartosu, unul din taticii industriei, cel care a pus pe picioare ARMA, si Octavian Popescu, alt tatic din agentiile de publicitate, si Alexandra Gatej (Unilever), Mihai Ghyka (consultant, anterior InBev), Alin Teodorescu (IMAS), Dana Negoescu (Cosmote),
Debbie Hurley (Marea Britanie), Giorgio Licastro (Italia), Brian Jacobs (Marea Britanie), si ... si... Si altzii, ca n'o sa stau sa'i scriu aici pe totzi.
Ce e scoala asta? E un proiect initiat de ARMA, prietenii si fostii mei colegi de la masurarea audientei TV, in colaborare cu UAPR, cu IAA, cu BRAT si cu ARA. Adica mai tot ce misca rau ramu in Romanica asta in industrie. Si partea si mai faina este ca nu este TV-centric, cum v'atzi inchipui ca ar fi un proiect pornit indeosebi de ARMA. Nu: e si print, si radio, si Internet. (Nu stiu daca si Outdoor)
De ce? Simplu. Care sunt principalele chestii pe care le face o agentie, daca vrea sa fie full service? Strategiuieshte si creie(re)shte si produceshte si ... opa! si planificeshte. Adica, vorba ceea: toata lumea isi pune problema "De ce strig?" "Ce strig?" "Cum strig?". Dar mai putzini se intreaba "Cat de tare strig? Unde strig? Cu cat folos strig?". Ei bine, asta isi propune aceasta scoala. Sa va invete unde sa strigati: masurare si planificare.
Ia uite ce zice Paul:
De ce si de ce? Pentru ca e vorba de cel de'al treilea pilon al industriei. Care sunt cei trei piloni tactici? Account, Creative, Media. Si acesta [din urma] era cel mai slab, cel mai subdezvoltat. Toata lumea pana acum era pe Client si pe Content, dar pe Strenght of Crying nu se ocupau atat de mult. Cat de tare si unde strigi, ca sa strigi cat mai eficient. De'asta mi s'a parut fundamental sa se faca aceasta scoala. Iar miza e fenomenala. E echivalentul unui brocker de Wall Street, te joci cu milioanele clientului. E un post de responsabilitate. Nu e doar Media Buying, e Media Planning. Media Buying-ul se face pe baza analizei si planificarii. Fundamentarea buying orderului e in planning, job pentru care nu te pregateste nici o facultate. Si daca asta nu se invatza in scoala, atunci cei mai multi isi fac ucenicia la locul de munca. Si asta ia timp si de multe ori se petrece in sistem Trial & Error. Greseli care, uneori, pot fi scumpe. De aceea ne'am dorit sa facem aceasta scoala. Asta a fost scopul scolii: un loc unde plannerii si researcherii si media buyerii sa invetze cum se fac lucrurile. In plus, este important sa se creeze un statut aparte pt Plannerul / Buyerul de media.
Am vrut sa facem diferentiere intre marketingul strategic si cel tactic. Strategia e unul din cuvintele cele mai demonetizate in industrie. Din cauza asta nivelul tactic e perceput ca fiind un soi de cah. Lumea fuge de nivelul tactic, pt ca are o conotatie negativa. Dar 90% din timp ni'l petrecem in tactic! Consumatorul nu vede strategia. El vede tacticul, executia. Iti trebuie un ochi format pentru a vedea strategicul din spatele tacticului. Ori tacticul e cel care iti cere viteza de reactie si acolo poti sa dai cele mai mari rateuri. Dude. Cate o chifla de cateva sute de mii, si pe urma te miri ca e suparat clientul.
In contextul asta, in care e criza, cu atat mai mult e neovie sa se profesionalizeze partea de media. E vazuta ca fiind scumpa, presiunea pe ROI e majora: ce obtin de banii pe care ii bag? Cumparatura de media nu e jocul de'a baba oarba. Sau nu ar trebui sa fie. Nu se face dupa ureche.
Gata. Sunt sigur ca v'am convins. Pentru detalii (Cum se face? Care sunt criteriile de selectie? La care curs sunt mai potrivit? Ce invat?) puteti sa va uitati fie pe site'ul ARMA, la sectiunea Stiri, cum ar fi de'un exemplu aici: Cursul Basic Knowledge, sau aici, Cursul Towards Excelence. Sau prin fisierele astea de prezentare (alegeti a doua optiune, in josul paginii, Try FileFactory's Basic service).
The rest is silence. Hai: la scoala cu voi... :)
joi, 19 februarie 2009
Media School
Scris de Turambar at 14:49
Etichete: Media / Publicitate, Media Research, Respect, Responsabilitate sociala, Romania
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Cu păsăreasca asta vreţi să comunicaţi cu noi, proştii? Vă faceţi iluzii! Şi chestia aia cu creaţia, ştii cum e: reclamă din reclamă se face. Până şi un afon ca mine în materie vede cum se copiază unii pe alţii. Încă ceva: până una-alta, crearea şi fabricarea produselor e temelia. Promovarea(adesea rizibilă) e fudulia. Ştiu, nu se poate fără fudulie. Dar mai cu modestie...
Pai asta este si ideea: sa nu mai fie considerata fudulie planificarea si cumpararea de spatii publicitare, ci cu stiintza si cu pricepere. De'aia s'a si facut scoala asta. Sa vorbim in pasareasca si mai bine :)
fara pasareasca:
E iarna, e panta, sanii putine si subrede. Nu stiu daca-i vreme/buget de facut sanii noi si pompoase.
Dar un pic de aerodinamica, de ... coeficient de frecare, conversie, centru de greutate, ce se intampla daca .... cum ar fi daca... o reevaluare/recapitulare a lucrurilor simple e cu siguranta necesara. Dincolo de jargon, dincolo de practici, dincolo de "asa mergea", dincolo de multele retete si de multele vorbe pompoase.
E iarna si e panta .. "utilajele" prea subrede ca sa tina la prea multe tavaleli ....
Doamne ajuta!
Trimiteți un comentariu