Aici, in Ziua, Bruno face spume. Poate pe buna dreptate, poate la comanda. Poate din sucar resentimentar ca l-a facut Cotidianul cu ou si cu otzet.
Si atunci le zice ca la pashopt. Combate bine si da in stanga si in dreapta. Si, in secundar, face toate sondajele de rahat. Se impushca in picior si ne impushca si pe noi.
Si atunci Turambar striga Vavavaoum (n-atzi vazut filmul, pun pariu: Kiss Me Deadly) si striga. Si uite cum striga. Luand apararea sondajelor, fara diacritice, ca e prea dimineata si nu s-a facut cafeaua inca.
Zi-le, domnu Geo.... :)
Lucrurile nu sunt asa de simple. Rezultatele sondajelor nu sunt niciodata exacte, ci de tipul "pe undeva pe acolo" (intr-un interval dat de marja de eroare, data in principal de volumul esantionului).
Asta tine de limitarea intrinseca, de care nu poti scapa, a metodei de masurare. Vrei sa masori exact? Intreaba-i pe toti (18 milioane si cati or fi acum, cf. BEC si MAI). Altminteri, fa sondaj si asuma-ti o cunoastere limitata.
Ca la numarul limitat de pixeli ai unei camere foto nu prea performante. De-atatia bani ai avut sa-ti cumperi aparat foto (sondaj = volum esantion), la atata rezolutie iti iese poza (sondaj = exactitate, marja de eroare).
Vorbim de o logica probabilistica, specifica statisticii, nu de una exacta, asa cum sunt oamenii de regula obisnuiti sa gandeasca. Si atunci apar comentariile, pentru ca noi oamenii suntem invatati, din felul nostru de a fi, sa cautam structuri ascunse, patternuri, sa interpretam.
Si atunci cautam structurile de semnificatie din datele sondajelor: "De ce le-a iesit alora asa? Ce vor sa faca cu aceste date?", cand de fapt este vorba despre sansa. Intamplare, probabilitate.
E greu. Stiu, e greu. Si noua, care nu am fost bagati de gura presei in tabara pro-basesciana, ci din contra, ne-a iesit PD-ul in ultimele sondaje sus: intre 35% si 40%. Doar ca aceste sondaje nu au fost comunicate.
E simplu: clientului cand ii convin cifrele comunica datele, iar cand nu ii convin, le tine tacute. E dreptul lui, sa nu spuna chestii negative despre el. De aici apare discrepanta si acuzele la adresa institutelor de sondaje: rezultatele apar doar cand sunt convenabile clientului - si asta face parte din strategia de comunicare a clientului, e dreptul lui, ca de-aia a platit: sa nu trambiteze date proaste despre el insusi.
Si atunci lumea crede ca institutul X da cifre umflate despre partidul Y. Si toti striga: "Ai dracu hoti! Sa vina sociologii oficiali si intzeleptzi sa verifice esantionu, sau datele, sau cum au fost aplicate, sau daca se pricep aia sa deschida calculatoru..."
Cool off, people. Read some 101 Statistics, please... :) Si betzi un paharel de palinca de Mizil, inainte sa va zvarlitzi cu capu inainte in ditirambe otravite. Va ajuta la mintea creierului Dvs. sa nu mai fitzi asa de napraznic de paranoici. Carcotasi de servici ce suntetzi... :p
Turambar
Sociolog, Statistician, Sondor si Tastaturolog
joi, 29 noiembrie 2007
The sondaj strikes back
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
3 comentarii:
Valeu, nu pricep de ce iti bati atata capul cu ceea ce spune musiu Bruno...
Nu merita efortul.
Pentru completitudine, ca tot stau zilele astea cu ochii pe info despre sondaje, sa vad ce mai zice lumea.
Si sa prezint, cu ce puteri de penetrare :) am, si cealalta fatza a situatiei, lipsita de paranoia. Daca lumea o sa auda doar ce vrea presa sa auda, conspiratii si shoparlisme, ni se duce naibii slujba de rapa.
Tzara de isterici... :(
Aici e aici.
Trebe invatata lumea, presa, usor-usor, ce sa cauite si cum sa caute la date. Daca le dai ceva mai de soi, dar pe intelesul tuturor, isteriza(n)tii nu o sa mai aiba sanse: nu o sa le mai cumpere nimeni balivernele.
Mai dificil insa sa dai chestii din alea pe inteles, dar si senzationale, si inteligente, si de calitate superioara.
Pregatesc ceva care se vrea a fi de genul asta, pentru partea a doua a lui 2008. Sa vedem daca iese...
Trimiteți un comentariu