miercuri, 20 ianuarie 2010

Adevarata vulnerabilitate violeta

Dincolo de tot mumbo-jumbo-ul din zilele astea privind atacurile esoterice, PSD se confrunta in momentul de fata cu o problema mult mai profunda: evolutia inevitabila, inexorabila si inoxidabila a generatiilor de votanti, dinspre tinerete spre batranete, dinspre primii ani de interes in politica spre maximum de implicare politica spre batranete si boala si moarte.

In general, explicatiile oferite pentru infrangerile in serie pe care partidul le-a suferit in ultimii ani sunt de tip tactic: stai sa vezi ca nu au fost suficiente resursele. Ba nu, mai ales si mai ales liderii au fost de vina. Ba nu: concurenta a venit cu o oferta de oameni mai buna.

Ce se intampla zilele astea cu acuzele la adresa lui Geoana, acuze care foarte probabil se vor transforma intr-o rostogolire de cap taiat pe treptele Congresului insangerat, face parte din acest tip de explicatii critice care pun accentul pe performantele conducatorilor. Implicit, ideea plina de speranta este urmatoarea: daca gasim liderul potrivit, punem capat seriei de sapte vaci slabe si ne intoarcem la vechile vremuri bune ale guvernarii lui Iliescu, respectiv Nastase. A zis cineva Nastase? Repede, chemati-l sa faca ordine, sa ne ajute sa redescoperim dulcele gust al gloriei si al puterii. E de ajuns sa gasim omul potrivit si reparam buba.

Din pacate, astea nu sunt singurele cauze, singurele motive de evolutie, si, dupa parerea mea, nici cele mai importante pe termen mediu. Prea putina lume tine cont in analiza evolutiei descrescatoare a partidului de componenta supra-personala, strategica, sociologica a situatiei. De imensul flux de persoane care intra, isi fac veacul si pleaca din viata si din politica in Romania asta. De curgerea vremii, de schimbarea demografica si de inerenta schimbare a stilului de viata, inclusiv a celui politic.

Din punctul asta de vedere, PSD este un partid cu electoral imbatranit, oameni in varsta care din ce in ce mai intens se pregatesc de marea plecare. Dinspre partea cealalta, partidul nu reuseste sa compenseze acest deficit prin noi intrari, votanti tineri, pentru ca acestora PSD li se pare un partid un-cool, care nu se potriveste cu ei. Nu este vorba despre ideologie (desi si despre ea e vorba in propozitie) cat este vorba despre marketing, despre branding. PSD ca brand al trecutului. PD-L ca brand al prezentului, votat de generatia de mijloc, intre 40 si 55 de ani. PNL ca brand al viitorului si al tinerilor, votat cu intensitate mult mai ridicata decat media de catre cei pana in 40 de ani.

Analogia cea mai evidenta in cazul de fata privind evolutia succesului la public este cu soarta televiziunilor principale din Romania: TVR, Antena 1 si Pro TV. Ce se intampla cu PSD din punct de vedere al asocierii limitative cu un anumit segment de varsta se intampla si cu "electoratul" (spectatorii) TVR. La TVR se uita doar babele si mosii. Orice ar face TVR, nu va reusi sa convinga publicul mai tanar sa il voteze (sa se uite la el) pentru ca perceptia lor este ca TVR nu este de-al lor, nu are emisiuni pentru ei, nu rezoneaza stilistic cu ei. Desi TVR face eforturi considerabile sa se rebrenduiasca si sa creasca ponderea de emisiuni cu lipici la tineret, nu-i reuseste.

E vorba de branding si de stereotipie. Poate TVR sa faca toate slujbele si moliftele din lume, mortul de la groapa nu-l mai intorci, ratingurile nu le mai aduci inapoi. Cei tineri, care si-au realizat socializarea primara din punct de vedere al consumului tv cu Pro TV, vor ramane cu acesta. De aceea Pro TV este televiziunea prezentului, chiar daca din punct de vedere al calitatii intrinseci a programelor (al valorilor de productie) nu este cu muult muult mai sus decat restul televiziunilor.

Este vorba pur si simplu despre asociere, despre atribute, despre imagine, despre perceptie, despre marketing. Pro TV is here to stay. Ratingurile sale plutesc de ceva ani intr-o linie stabila, sustinuta predominat de curentul de aer al efortului de marketing si al imaginii deja construite si in mai mica masura pe calitatea programelor sale. Toata lumea se plange ca Pro TV da aceleasi filme de sapte ori la rand, dar toata lumea se uita la Pro TV. It's about branding, mates, it's not about movies or programming.

In poza asta, Antena 1 se afla intr-o zona de mijloc. Antena 1 reprezinta o medie a plusurilor si minusurilor Pro TV-ului si TVR-ului. Mai comerciala si glamoroasa decat TVR, dar nu la fel ca si the real thing, ca si Pro TV. Fix o medie de atribute intre trecutul TVR si prezentul / viitorul Pro TV. In consecinta, si succesul de rating este unul amestecat, o medie tot intre Pro TV si TVR. Nici prea-prea, nici foarte-foarte. E a doua televiziune a Romaniei, care face eforturi sa fie precum prima si careia nu prea ii iese jucaria asa cum ar dori, pentru ca nu joaca la fel de bine jocul de marketing precum stralucitorii din Pro. Dar nici rau nu-i merge. E pe profit, face treaba, are ratinguri OK.

La partide, cele trei principale care conteaza si care au ramas in peisajul politic romanesc, se intampla acelasi lucru. It's about image and branding and life styles and life stages. Asta este cuvantul cel mai important din propozitie: etapele de viata. Tinerete, maturitate, batranete. Trecut, prezent, viitor. Nevoi diferite, emotii diferite, nostalgii diferite, socializari politice diferite si mai ales si mai ales inertii de vot rezultate din felul in care ai apucat sa votezi intaiashi data pentru prima oara.

Multi ignora puterea obisnuintei si a inertiei comportamentale. Aceasta face sa se intample multe pe lumea asta, inclusiv comportamentul de consum TV, inclusiv comportamentul de vot. M-am obisnuit sa ma uit la TVR, inca de ha-hat, de cand eram tanar ficior, apai acum tot la TVR ma uit. M-am obisnuit in adolescenta mea din anii 90 sa ma uit la TV la Pro TV, apai acum nu mai ma faci sa ma uit la altceva sa ma pici cu ceara.

La fel si cu partidele: am apucat sa votez cu PSD, apai e destul de greu sa ma faci sa ma razgandesc sa votez cu altii. Altii au fost convinsi de Basescu si de perioada de inceput a anilor 2000 sa voteze cu PD-L. Acum sa stiti ca le va fi schimbata scufita destul de greu. Altii, mai tineri, au inceput sa socializeze politic intru PNL. Apai sa stiti ca asa vor cam ramane pentru restul vietii, multi dintre ei.

Stiu, stiu: sunt si unii care se vor razgandi. Dar voi puneti accentul pe o minoritate care face fitza-fitza dintr-o parte in alta a votului, tinzand sa ignorati majoritatile de vot stabile. Acestea asigura stabilitatea unui partid pe termen mediu si lung. Ei bine, aceste majoritati stabile de votanti fideli isi urmeaza si ele cursul vietii. Pe masura ce trec anii, pe o scala ceva mai mare de timp, de 10-15-20 de ani, unii imbatranesc si mor, si atunci partidul lor scade. Acesta este PSD. Altii, din contra, trec dinspre maturitatea timpurie de 30-35 de ani in maturitatea coapta a varstei de 40-55 de ani, cand omul este la zenitul puterii sale de munca si a resurselor pe care le are la dispozitie. Acesta este electoratul PD-L. Altii vin din zona tineretii total lipsite de interes pentru politica a lui 20-25 de ani. Peste 5 ani vor avea 25-30 de ani si vor incepe sa se uite cu un ochi si la politica. Peste 10 ani vor avea 30-35 de ani si vor fi deja cu amandoua picioarele in zona de interes clar pentru politica, ce se concretizeaza in participare la vot. Astia sunt votantii PNL.

In consecinta, ce se intampla acum cu PSD si cu PD-L si cu PNL nu sunt doar accidente de parcurs, explicabile predominant prin cauze tactice, pasagere, ce tin de priceperile sau de nepriceperile punctuale ale unor oameni pasionati de puterile esoterice ale culorilor magice. Sunt mai ales si mai ales expresii ale unui curent subteran social foarte puternic, care curge incet dar inevitabil, precum lava, precum ghetarul, precum Gulfstreamul. Acestea sunt atributele principale, cuvintele importante in propozitie: incet, dar inevitabil. Cu putere, fara a putea fi oprit, care matura tot in cale, inclusiv pe cei care incearca sa i se puna contra. E vorba despre schimbarea de stil de viata si de mentalitate si de valori si de idealuri si de populatie pe care fiecare tara o traieste pe perioade medii si lungi de timp, de la 10-15 ani in sus spre 20-30-50 de ani.

In momentul de fata au trecut 20 de ani de la caderea comunismului in 1989. Iata ca vorbim deja de perioade de timp destul de mari. Si, dupa cum stim, iata ca am fost deja martorii trecerii de la dominatia unui partid cvasi-stat, PSD, care controla fara putinta de cirtire peisajul politic romanesc, la o situatie destul de echilibrata, cu doua partide relativ egale, undeva la 30%, PSD si PD-L, PSD in scadere de influenta, PD-L in crestere de influenta, si un al treilea care vine clar din urma, PNL, de la cei 7% chinuiti de la inceputul anilor 2000 la cei 15-20% cat face acum.

In urmatorii 10-15 ani, aceasta evolutie va fi si mai evidenta. Este foarte probabil ca in 15 ani de zile sa ne confruntam cu trei partide de pondere relativ egala, aflate undeva la 25-27-30% fiecare din ele, plus minus 3%-5%, in functie de capriciile tactice ale momentului (lideri, nivel de trai / economie, context international, mode si bazdacuri). Acest tip de evolutie trebuie sa-l aiba in vedere PSD in pregatirea viitorului sau pe termen mediu. Probabil ca acelasi tip de evolutie il are in vedere si PD-L cand face pe dracu in patru sa ingenunche PNL-ul de acum. Simte ca e mult mai usor de destabilizat un partid de 15% acum decat unul de 20% peste 5 sau 10 ani.

In consecinta, sfatul meu este urmatorul: nu ignorati curentii de adancime care isi croiesc drum prin societatea romaneasca in momentul de fata, curenti inceputi acum 20 de ani si care cu siguranta isi vor face efectul si de azi inainte. Indiferent daca va cheama PSD sau PD-L sau PNL, simtiti-l si intelegeti-l si calariti-l spre avantajul vostru politic. Altminteri viitorul nu va suna deloc bine pentru unii dintre voi... :(

35 comentarii:

Camil Stoenescu spunea...

cred că sunt mai mulți nehotărâți decât se estimează de regulă. și nu cred că partidele actuale din România reușesc să-și fidelizeze atât de bine electoratul - poate cu excepția vârstei a 3-a, cu idei prea puțin interesată de schimbarea opticii. în rest, cele 2-3 grupe anterioare cred că sunt mai puțin fidele decât speră partidele.
nu am acces la statistici pe grupe de vârte și pe categorii socio-profesionale, așa că pot vorbi doar din percepții personale și în nume propriu. de-a lungul timpului mi-am schimbat de mai multe ori optțiunea electorală, din varii motive. cum la noi ideologia de partid este extrem de volatilă și maleabilă, de obicei ma uit la chestii punctuale și la fapte concrete.
și da, TVR Cultural este printre puținele posturi românești pe care mă mai uit :D

sese spunea...

MIREILLE ! Chiar a trebuit sa scrii atit ca sa comunici ca politicienii e porci si ei nu intelege?

Paul spunea...

Întrebarea care trebuie pusă este una singură: de ce mama dracu' nu a investit PSD (Bazacu, chiaburu ăla roşu..cu Ferrari la fel, dacă nu chiar mai roşu) în sistemul de sănătate românesc şi să-şi garanteze, astfel, supravieţuirea politică cu 2-3 ani în plus?!

Ce bine-ar fi picat morţii de ieri pe listele electorale de azi. Diaspora era pe nicăieri!

În cazul electoratului PSD, conform raţionamentului prezentat de sociologu de serviţ mai sus, cred că va funcţiona vorba: doar mort nu mai votez cu Iliescu!

Well, liebe Großmutter, îţi vine vremea şi ţie...la un moment dat nu vei mai putea, "fizicamente" vorbind, să votezi: mâna tremurândă de octogenarism înseamnă vot anulat :-)) (asta, ultima, e din categoria: eu nu o să fiu niciodată bătrân)

parvan spunea...

ca bine le zici cu brandingul :)
dar cam schematizezi curentii astia de adancime.

check again, protv-ul imbatraneste si el. Partea serioasa a lucrurilor e ca la generatiile mai tinere curentii nu mai sunt la fel de directionati si de vartosi si e greu sa-i prinzi intr-o singura oferta ca-s eterogeni si par entropici.

Explicatia simpla e ca rebrandingul nu pare fezabil din motive de "vrabia din mana" in fapt probabil ca-i foarte mult aport adus si de celebrul "merge si asa", iar la TVr merge mai "oricum", la Antena merge cu un pic de inspiratie dinspre Pro dar neatacand "liderul" de ceva ani buni.

Problema e ca la astia tineri diversitatea e prea mare pentru a parea abordabila in media sau politica de catre cei care au deja cea in desaga. Si de fapt problema consta in axioma ca nu poti da mesaje diferite targetate diferit de frica sa nu-i sperii pe cei pe care-i ai in desaga. Poate nu intamplator cincinalul asta stam sub aia care au avut curajul sa foloseasca in acelasi timp si "protectori violet" si "intelectuali civili"; si varul Sandel si "reforma statului; si maleficul comunist, si maleficii inavutiti ....

... conjunctura care i-a impins inspre acest curaj e deja o alta poveste.

Anonim spunea...

Gasesc esplicarea dinamicii partidelor politice prin determinism demografic valida mai degraba pentru astia 20 de ani de la revolutie, pentru generatiile socializate in comunism (generatii omogene. However, de acum inainte, gasesc viitorul mai degraba deschis decat determinat de demografie si inertie comportamentala. Tineri egal PNL? Vad mai degraba un punct de inflexiune in urmatorii 10 ani, cu tineri migrand catre stanga, cum este starea de fapt mai peste tot in Europa. Also, cum bine stim de la Maurice, sistemul electoral influenteaza sistemul de partide. O noo constitutie, o noo lege electorala, noi reguli ale jocului politic poate/pot schimba mult(e) t(r)endinte. Asisderi, conteaza si jocul politic facut de liderii partidelor, de personalitatile cu care defileaza, de charisma lor. Plus flacari si alte plasme vazute cat si nevazute.
INMHO the future is open. Hai Steaua!
Dar deja simpt enorm si vad monstruos :o)

topitop

Anonim spunea...

Aaa, am uitat sa te intreb cine e PRO TV asta, TVR, Antena?! Cum? Televiziuni?! What's that? OK, am inteles, un fel de internet cu cateva site-uri, fara bloguri, fara google si fara e-mail ....

topitop

molie spunea...

nene, indiferent de ce partid vorbim, am o definitie pentru acest cuvant numit partid: o hora bazata pe nepotism, relatii de prietenie si de afaceri.

Theophyle spunea...

Analiza exceptionala, Maestre :)

Turambar spunea...

@ Camil: vorbesc de liniile mari, conducatoare. Peste tot in lume sunt nehotarati / oameni care nu sunt interesati de politica. Eu fac analiza profilelor celor care voteaza. Si unul din determinantii de vot pentru aceste trei partide PSD / PD-L / PNL este tocmai apartenenta la o anumita etapa a vietii

@ Sese: ma stii doar ca eu asa scriu: mult si dezlanat. De la Sclava Isaura mi se trage... :p

@ Paul: E greu sa schimbi functionarea inertiala a unui anumit sistem. Din cate imi aduc aminte, cheltuielile pe sanatate au crescut in ultimii ani de nu stiu cate ori fara a se vedea rezultate prea stralucite. Au bagat bani mai multi in sistem, insa sistemul prezentand crapaturi, s-au scurs precum apa in desert.

@ Parvan: Da, stiu: si electoratul :) Pro TV imbatraneste. Dar in 15 ani a imbatranit de la 15-30 de ani la 30-45 de ani, hai fie, 50 de ani. Adica fics in puterea gloriei de resurse si de consum. Inca 15 ani Pro TV va face legea in Romania, inainte sa se duca televiziunile de suflet si sa se mute lumea pe Internet :)

@ Topitop: ai dreptate in privinta sistemului electoral. In rest, ma tem ca va trece ceva apa pe Dambovita pana tineretul sa se intoarca la matca sa "fireasca" ideologica de stanga. O sa fac niste analize de profil de vot, sa va arat. Later...

Cine e Pro TV? Unii care spala creerii la nasoii care n-au renuntat inca sa creada ca televizorul este alfa si omega vietii :(

@ Molia: Ai si tu dreptate, dar au si ei / altii dreptate. Intrebarea este simpla: cine conduce statul? Orice stat, nu neaparat statul romanesc. Cineva trebuie sa se ocupe si cu sportul asta. In multe dintre momentele istoriei, ocuparea puterii se facea prin forta / violenta. Acum, de ceva timp, sistemul democratic reprezentativ a introdus o alta regula a jocului, care arata cum are loc accederea la putere prin intermediul sistemului partidelor politice. Astea sunt regulile jocului. Atunci inevitabil cineva trebuie sa se apuce sa le joace. Pentru ca motivatie de accedere la putere exista in suficienti oameni de pe lumea asta. E un joc urat, dar necesar.

@ Teophyl: Asa mi-s eu, domnule. Doomed to say only great things :) :p

vera spunea...

In linii mari, mi se pare corect.
Dar cred si eu ca o parte din tineri ar fi natural atrasi de stinga/centrustinga, daca ar exista asa ceva in Romania: o stinga moderna, civilizata, decenta.
In rest, please explain your own statement: cum ti-a influentzat dumitale sclava Isaura viitorul? Caci simtzesc ca am pierdut ceva major aici.

Camil Stoenescu spunea...

sclava Isaura a fost super tare la vremea ei :D

ANA spunea...

Intr-o viziune mult simplificata, dar relevanta din punct de vedere al evolutiei si directiei scenei politice vad o analogie intre stilul gotic, rigid, sobru, al culturii de masa si cel baroc, pe cat de elaborat si atractiv, pe atat de superficial.

Turambar spunea...

Sclava Isaura? He. He he. Este un in-joke pe care il am cu Sheshe. Se intampla ca acum ceva vreme, in urma cu doua secole shi ceva, ba chiar si mai mult, acum vreo cinci-sase ani, acest abominabil iubitor al pescuitului Sheshe era shesheful meu. Ala nasol mare si crancen. Si pe acest shef mare nasol shi crancen (I'm joking), l-am convins sa programeze Sclava Isaura in Prime Time. With mixed succes, evident.

Those were the days of our irresponsible professional youth :)

Nu-i asha, mai Sheshe mai, ca stiu ca you are lurkin' my blog?

:rofl:

Sergiu spunea...

Turambar,

In linii mari, sunt de acord cu tine, insa as face niste observatii:

Trecerea unei persoane de la o varsta la alta, poate atrage si repozitionarea politica. Altfel spus, nu este exclus ca cineva care la 20 de ani voteaza cu pnl sau cu pdl, sa voteze la 65-70 ani cu psd. De ce ? Pentru ca altele vor fi nevoile lui zilnice la acea varsta....medicamente, pensie, ajutoare sociale, beneficii...vrand - nevrand devine asistat......Nu cred ca odata cu varsta se va stinge psd, de exemplu....nu uita ca in 2006-2007 coborase undeva in jur de 20%....iar acum e in jur de 30%....apoi, observ ca la psd a crescut baza de sustinere in randul tinerilor....din cate am observat, are undeva intre 23-25% in zona tanara.....sa nu uitam ca in anii 1992-1999 era undeva la 15% pe acest segment....
Pe de alta parte, pdl este primul partid in preferintele tinerilor, avand, in aceasta categorie, un scor peste media partidului....e adevarat ca pnl are cel mai mult peste media de partid....dar - ce vreau sa spun - pdl sta si el foarte bine la tineret...deci, in principiu, ar avea si el viitor....in plus, pdl are si segmentul de mijloc, pe care il domina....si si-a imbunatatit scorul si la cei mai in varsta...
Am remarcat mai devreme ca si psd a crescut in zona segmentului tanar....
De fapt, eu remarc altceva....exista o tendinta de apropiere a procentelor partidelor in diferitele segmente de varsta...pdl a mai scazut un pic in zona tinerilor, dar a mai castigat la zona de mijloc si mai in varsta (vezi si crestere rural, scadere urban)...psd a mai scazut in randul celor varstnici, dar a mai castigat teren la tineri (a mai scazut in rural, dar a mai crescut in urban)...
Asta cred eu ca este principala observatie:
- tendinta de apropiere a gradului de sustinere a partidelor in cadrul diferitelor categorii de votanti, cu precizarea ca, in cazul pnl, decalajul ramane mai ridicat; Repet: am spus tendinta de apropiere si nu de egalizare....pana la egalizare, va mai trece multa vreme....

P.S. Pe unde crezi ca se afla procentele partidelor, astazi, in ianuarie 2010 ? Poti confirma un zvon de pe piata cum ca ar exista un sondaj pe ianuarie, cu urmatoarele cifre: pdl -37, psd -30, pnl - 17 ?

all romanians are vampires spunea...

sssst. nu le da idei bune...

Turambar spunea...

@ Sergiu: Nope, nu confirm nimic. Cand iesim cu Politikonul, atunci vom spune cifre. Pana atunci...

Sergiu spunea...

Bun...si cand preconizati sa apara Politikonul ? Veti prinde si discutiile pe teme de violet ?

sese spunea...

@vera, camil & turambar - Isaura este exemplul perfect al dictonului nu crede nicidata nimic sau daca ai pornit din punctul A pe un drum si ai ajuns inevitabil in punctul B, de trei ori la rand, asta nu inseamna inexorabil ca si a patra oara se va intampla acelasi lucru. Translating, momentul Isaura a scuturat din temelii credinta oarba, sinucigasa, infantila, inconstienta, etc., ca ce dixit Mireille, argumentat cu zeci si de serpisori, studii demo si grafice, alura de Mafalda si alte trucuri sociopsihologice, se va intampla. Pe de alta parte, este si singurul moment.incident.exemplu. Asa ca continui sa-i mai dau urme usoare de crezare.

Turambar spunea...

:p Stop calling me Mireille, you bloody fisherman

:p

dora spunea...

Turambar:interesanta analiza ,ca stil si mai ales continut.

Ti-as aminti ca, de cel putin 15 ani, PNL tot un brand al viitorului era(eu eram fidela) ,iar PDL abia se nastea(nu vorbesc de radacina mai veche)De ce PNL tot partidul viitorului ramane?Mi se pare ca trebuie sa se rebrenduiasca si el,n-ajunge un un sef carismatic si orator de fatzada.Totul depinde de politicieni si echipa lor,pe urma venim si noi electorii.

dora spunea...

@Parvan:conjunctura care i-a impins sa foloseasca curajos mesaje diferite de-ar tine si de acum inainte la popularii pedelisti.Este insasi ratiunea existentei lor.Pe o baza doctrinara crestin-democrata ei trebuie ,in mod deschis si cu grija,sa cladeasca si alte componente si principii din zona dreptei,in primul rand de sorginte liberala.

Confucius spunea...

Toata argumentatia ta se bazeaza pe ipoteza ca brandurile se fixeaza si evolueaza cu generatia contemporana cu momentul afirmarii brandului.

Hmmm...

Coca-Cola are aproape 100 de ani si e cool. Pepsi s-a rebranduit mai de curand cu un mesaj mai cool, dar nu o ajunge din urma. Apple e cool mult mai cool decat Logitech, dar e mult mai vechi. Si exemplele pot continua la nesfarsit.

Pe de alta parte PNL, de exemplu e cel mai vechi brand dintre cele trei.

Poate ca chestiunea cu generatiile seamana mai mult cu "vedetele" generatiei (actori, trupe de muzica). Insa aici esenta nu e de branding ci de pastrare a stilului. Iar generatia e atasata stilului (inclusiv in ceea ce priveste oamenii). Dar din logica asta problema subterana a tuturor partidelor este ca sunt incapabile sa isi schimbe stilul si interpretii dupa vremuri.

Adica, fiind in realitate rupte de societatea pe care pretind ca o reprezinta, repeta mereu partitura cu care s-a intamplat sa aiba succes candva.

Confucius spunea...

Toata argumentatia ta se bazeaza pe ipoteza ca brandurile se fixeaza si evolueaza cu generatia contemporana cu momentul afirmarii brandului.

Hmmm...

Coca-Cola are aproape 100 de ani si e cool. Pepsi s-a rebranduit mai de curand cu un mesaj mai cool, dar nu o ajunge din urma. Apple e cool mult mai cool decat Logitech, dar e mult mai vechi. Si exemplele pot continua la nesfarsit.

Pe de alta parte PNL, de exemplu e cel mai vechi brand dintre cele trei.

Poate ca chestiunea cu generatiile seamana mai mult cu "vedetele" generatiei (actori, trupe de muzica). Insa aici esenta nu e de branding ci de pastrare a stilului. Iar generatia e atasata stilului (inclusiv in ceea ce priveste oamenii). Dar din logica asta problema subterana a tuturor partidelor este ca sunt incapabile sa isi schimbe stilul si interpretii dupa vremuri.

Adica, fiind in realitate rupte de societatea pe care pretind ca o reprezinta, repeta mereu partitura cu care s-a intamplat sa aiba succes candva.

Sergiu spunea...

Nu ne-ai spus cam pe cand sa ne asteptam la Politikon ?

Anonim spunea...

@Sergiu
Ce e aia Politikon?

Radu Humor spunea...

@Mirele
Daca tot te-ai apucat sa faci paralele intre Partide si Tv, te-as ruga sa mergi mai departe, introducand in ecuatie si ...OTV ;)

Anonim spunea...

Partide = bordeluri de femei mai tinere, mai batrane, de barbati la fel. mincinosi, lipsiti de scrupule, lipsiti de cuvant. toti sunt politicieni.TV-urile sunt conduse tot de ei. cum e bordelul si tv-ul.

molie spunea...

dar jocul ar trebui sa fie transparent.

Turambar spunea...

OTV = PNG

:p

Dan Selaru spunea...

Eczista viata dupa moarte?

Turambar spunea...

Vezi ca am raspuns doo posturi mai incolo.

:) :wink:

Dan Selaru spunea...

Am vazut. hahhahaahahah

Anonim spunea...

Tineretul de stanga, scolarizat + urbanizat + proletarizat se va duce imediat la PSD daca partidul se rebranduieste radical. Daca nu, nu.
Oricum, la nivel de discurs, asteptati-va la un tsunami in urmatorii ani pt ca stanga se va intoarce cu forta reprimatului.

k.m.

parvan spunea...

Se pare ca acest post a fost citit si inteles :)

John Galt spunea...

PSD va fi disparut in negura. Stanga nu exista / nu poate exista.

Paradoxal, acum a fi "de dreapta" inseamna sa fii "reformisti", so go figure..

Criza reaseaza lucrurile la locul lor. Unele greseli nu sunt prescriptibile, te lovesc si dupa 20 de ani.

:)