vineri, 13 martie 2009

Competentze

Am avut ocazia sa cunosc zilele trecute pe Daniel Fueriu, unul din membrii Comisiei Prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării. Stiu: suna pretzios si pretentzios. Insa concluziile raportului, pe care il puteti citi aici, sunt pertinente si ingrijoratoare. Ne paste un viitor sumbru: o populatie din ce in ce mai putin numeroasa, din ce in ce mai putin educata, care va fi in stare sa faca doar munci simple, repetitive, fara mare valoare adaugata.

Suficiente motive sa lasati un pic alte activitati si sa va ganditi la viitor. Cititi, va rog.

Şcoala trebuie să ofere competenţe, nu doar informaţii. Aşa cum nu poţi stabili un traseu până nu defineşti clar punctul unde trebuie să ajungi, tot la fel nu poţi stabili un curriculum (= un traseu de formare) fără să stabileşti clar competenţele cheie ce trebuie formate. O dezbatere naţională este necesară pentru a ne asuma competenţele cheie care vor ghida educaţia copiilor şi ea trebuie să înceapă neîntârziat.

Din analiza cadrului european al competenţelor cheie pentru educaţia permanentă şi a altor documente relevante, considerăm că următoarele opt competenţe cheie trebuie să devină ţinte ale şcolarizării:
1. Competenţe de comunicare în limba maternă şi în două limbi de circulaţie internaţională;
2. Competenţe fundamentale de matematică, ştiinţe şi tehnologie;
3. Competenţe digitale (de utilizare a tehnologiei informaţiei pentru cunoaştere şi rezolvarea de probleme);
4. Competenţe axiologice sau de valorizare (necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială);
5. Competenţe pentru managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră;
6. Competenţe antreprenoriale;
7. Competenţe de expresie culturală;
8. Competenţe de a învăţa pe tot parcursul vieţii.

7 comentarii:

Anonim spunea...

ai gustat prea mult din licoarea aia :) romanii sa invete? romanii? ha!

laughing out loud

fish

Constantin Gheorghe spunea...

Şi atunci de ce pizda mă-sii s-au chinuit să arunce la gunoi programele de până în 1989? Ca să le redescopere virtuţile?
Nu ţipau Liiceanu şi compania că nu mai avem nevoie de ingineri, că nimeni, în afară de filosofi şi literaţi, nu merită titlul de intelectual?
Mi se pare cretin de-a dreptul să vrei să-i înveţi mai mult pe copii, reducând numărul de ore şi de materii. Din câte îmi aduc aminte, învăţam şi sâmbăta, şi la liceu, şi la şcoala generală. Iar la facultate aveam şi 52 de ore pe săptămână, şi n-a murit nimeni, pentru că educaţia avea un sens şi, ceea ce e şi mai important, îţi oeferea un premiu: viitor şi un statut social.
Acum, de ce să înveţi? Ca să-ţi râdă în nas maneliştii? Ce statut social ai tu? Te respectă vecinii pentru ceea ce ştii şi faci, sau te "cumpără" după ţoale şi maşină?
Aşa că pot să-şi bage undeva studiile lor! Până ce meritul nu redevine criteriu de selecţie, în locul banului, nu se va schimba nimic în calitatea educaţiei!

Anonim spunea...

nici programa scolara amintita nu era mai de doamne ajuta. plus ca nu exista nici un fel de consiliere (de aptitudini) - un fel de indrumare catre ceea ce i se poterariveste copilului. (nu-s nici avocatul unei cocolosiri si indrumari prea exagerate) dar si cu scoala dinainte de 89 nu se facea mai mai multa brinza. (exemplul cel mai clar sint parintii pitzipoancelor si cocalarilor - care nu au stiut sa-si indrume copii si acum e plina tara de exemplare).
singura diferenta e ca sistemul social ante 89 te forta sa inveti.

fish

Constantin Gheorghe spunea...

E mai complicat decât atât. În orice sistem există părinţi care eşuează în meseria lor de părinţi, şi unii sunt şcoliţi la Oxford, nu la Cocârlaţii din Deal. Dar există o chestie care se cheamă ascensor social. Turambar ştie mai bine ce şi cum, şi ar putea face un pustiu de bine să ne spună încotro merge el acum. Până în 1989 mergea în sus, pentru că era tras şi de educaţie.
Conflictul între generaţii este una, modelele dominante în societate, alta. Dacă noi alegeam modele din lumea exploratorilor, savanţilor, etc(chiar şi vedetele populare erau mai decente şi mai demne de a fi model), ce vrei să iasă din oameni care au drept model Sexi Brăileanca?

Anonim spunea...

Daniel Funeriu

Anonim spunea...

@CG - totusi - eu zic ca e esecul scolii. sint generatii intregi de parinti ratati.

fish

Anonim spunea...

adica, in principal.